Hej! Jag undrar vad jag ska ha för gödsel eller medel i jorden för att mina jordgubbsplantor ska få mycket jordgubbar och må bra. Hoppas på bra svar Mvh Gurra
Åsa, mälardalen zon 2
15-06-2006, 17:40
Kvävegödsling ska man vara försiktig med, det ger både alltför frodiga växter + det ökar risken för gråmögel så man ska iallafall undvika de gödselmedel som har höga kvävemängder annars så brukar inte jordgubbar vara så kinkiga. Själv föredrar jag dock kogödsel det innehåller inte så höga värden kväve + det förbättrar strukturen på jorden. Våren brukar vara en bra tid att gödsla men du kan ha ut kogödsel nu med ifall du inte hunnit gödsla.
+För att man ska få bra skörd krävs ju också friska och inte alltför gamla plantor och att jordgubbslandet sitter i "Jungfrulig jord" = man ska inte ha odlat jordgubbar där någon längre tid.
Lemonne
18-06-2006, 20:32
Enbart kväve rekommenderar jag bara till nyplanteringar, och då till sorter som Korona, som är gråmögelkänsliga! Men att det ger alltför frodiga plantor gör inget, då revar det bra, vilket ger nya friska plantor. Dessutom skyddar stora blad jordgubbarna mot slagregn.
Fullgödselmedel, som innehåller bl a kväve och fosfor, t e x blåkorn, kan du gott slänga på lite i augusti. Inte oftare än vart annat år dock, för som föregående talare nämnde kan det öka risk för gråmögel. Kväve är ju något som jordgubbar behöver, eftersom de suger ut kvävet ur jorden. Ska man vara riktigt noga kan man kolla upp kvävehalten i jorden först.
Men som sagt, man kan lägga på lite blåkorn någon gång ibland. Kogödsel kan jag rekommendera att vända ner i jorden när man anlägger ett nytt trädgårdsland. Att använda sig av kogödning på våren har jag dock ingen erfarenhet av, men det är säkert bra! Men du ska nog undvika att göda både med blåkorn och kogödsel.
Jag brukar varje år plantera från revorna av jordgubbarna. På det viset har jag ständigt friska och producerande plantor. För efter tre år ungefär blir avkastningen sämre och då slänger man plantorna och sätter från revorna istället. Iår verkar det bli ett riktigt jordgubbsår, det är alldeles fullt med vita blommor på alla plantor!