virrevarv
Nu är alla sommarblommorna utplanterade och jag har sått några få perenner men annars så är det väldigt tomt i huset nu. Skär i hjärtat, så kan jag ju inte ha det! ohmy.gif Jag skaffade växthus när det var försent att så tomater och andra grönsaker och jag är väl i ärlighetens namn inte så värst intresserad heller även om jag nästa år tänkte så någon tomat sort i alla fall. Så berätta, vad har ni i växthusen nu?
Maggan H
Jag har en meterhög blå änglatrumpet, 1 hink med prydnadspumpor, 2 plantor vattenmelon, 1 physalis, 1 tomat,1 pepino som är bredare än den är hög(!) och en frigolitback med plocksallad och röd clarkia. Ska så lite digitalis och kaukasisk elfenbensklocka i vanliga blomlådor snart, som ska vara till nästa år. smile.gif
katah
tre sorters tomater, tre olika chili och ett par olika paprikasorter, gurka, melon, några plantor av sesam, två sparrisbönor, jordmandel
Whiskuchi
Tomater (sex eller sju Ildi - vet inte på rak arm. Fyra Supersweet100)
En gurka (Heike)
Tre Physalis
en änglatrumpet
tre stora krukor luktärtor (åker nog ut till helgen)
Lady Hamilton
Jag har
* 6 tomater (busk, super sweet, iransk och dansk)
* 4 gurkor (sallads och växthusgurka)
* Minikiwi
* 8 Jordgubbsplantor
* 6 Tagetes (för att slippa myror)
* 2 pepino plantor
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.. låt mig tänka.

2st gurka, 11 tomatplantor, 6 gyllenbärsplantor, 1 vinranka, några julrosor, en tuva kinesisk gräslök, 2 tuvor sibirisk gräslök, 2 rader majrovor (skördeklara), lite salladslök, en rad kryddkrasse, allt detta i ett växthus på 6,5kvm + i gången har jag för närvarande även 2 tomathinkar med chili och en tomathink med Calaloo. Så det är inte lätt att ta sig in och vattna.

Jag har även haft Pak Choi, rädisor och spenat i växthuset men de är klarskördade och platsen utnyttjas nu av andra grödor.

Kan även tillägga att det inte är för sent att så många grönsaker, med tanke på att du bor i zon 1 så borde du även kunna utnyttja växthuset till att odla i fram till jul många asiatiska grönsaker sås på sensommaren och de klarar flera minusgrader så troligtvis finns det några som du skulle kunna gå ut och skörda till julafton. Ett växthus kan förlänga säsongen en hel del. Man kan även så primörer på våren så snart tjälen går ur marken i växthuset.
Sollan
13 tomater, 2 gurkor, 3 meloner - allt i hinkar - en spikklubba och en skrälldus pelargonsticklingar.
Gillan
tja, vad har då jag............

4st Busktomat
Tre st andra varav en svart och en purple

En gurka

Två sorters peppar
två sorters paprika

En Gyllenbär
en Kapkrusbär
En Tomatillo

Tre st miniaubergin
Två pepino

Jag tror det kommer att bli lite trångt därinne wub.gif
Men den dan, det bekymret wub.gif
Sabina L
Det här har jag i mitt växthus:

4 tomatplantor
1 kiwiplanta
1 vinranka
1 fikonträd
1 gyllenbär
2 gurkplantor
Iza
Tomater 11 olika 2 av varje sort 2 gurkplantor sallat i 2 stora hinkar och massor av blommor som inte har fått komma ut ännu.
Susanna
8 tomater
8 chili
4 meloner
4 gurkor
1 jordmandel
1 fikon
1 stycken kaktus snodd i Pompeji (ingen aning om vad det är för sort...)

Fast jag har ett fuskväxthus, en stålställning som jag klätt med fiberduk (förankrad med klädnypor!)
Anna Maria
Det här finns i mitt 12.1 kvm stora växthus:
16 tomater
4 gurkor
3 physalisplantor
5 sparrisbönsplantor (som guskelov verkar hämta sig efter bladlusangreppet)
2 chiliplantor
4 hjälmbönor
1 vinranka Schuyler
4 citrongräsplantor, frösådda för 2 år sen och nu delade och utplanterade i jordbädden
tagetes och penséer längs kanten
hängpelargoner i amplar
lite såkrukor med perenner på drivning (bla eldkrasse, violkrasse, rankspenat, läkesilverax m m)
vildpelargoner på hyllorna
luktärter och blomman för dagen
orkidéer inifrån
plus lite mer som jag inte kommer ihåg på rak arm...
Fullt? Nej, vaddå?

Maria utanför Enköping
Meliss
Jag har planterat

1 gurka
5 tomater (ildi, green zebra, supersweet, purple calabach och kommer inte ihåg... en till ialf)
1 physalis
1 nordica vinranka
1 paprika
4 sorters chili
stora tagetes mot ngn tomatåkomma
2 spann potatis
olika myntor och kryddor
cleo
Hej!
I mitt växthus på 5 kvadrat har jag

1 Vinranka,
9 tomatplantor (Sungold, Riesentraube, Outdoor Girl och Alaskan fancy)
6 paprika plantor ( Red Bell, Healthy och Apple)
2 salladsgurkor
1 låda med örter - oregano, timjan salvia och gräslök
1 kruka med persilja,
1 kruka med basilika
1 kurka med blandad sallad
1 ampel med jodgubbsplantor
1 kruka med hängjordgubbar
2 balkongrosor
1 blomma dockklocka.

Det var allt - får inte plats med mer, för nu är det fullt!!

Cleo

tongue.gif tongue.gif tongue.gif
AndreasBlomquist
CITAT (cleo @ 18-06-2006, 20:27)
Hej!
I mitt växthus på 5 kvadrat har jag

1 Vinranka,
9 tomatplantor (Sungold, Riesentraube, Outdoor Girl och Alaskan fancy)
6 paprika plantor ( Red Bell, Healthy och Apple)
2 salladsgurkor
1 låda med örter - oregano, timjan salvia och gräslök
1 kruka med persilja,
1 kruka med basilika
1 kurka med blandad sallad
1 ampel med jodgubbsplantor
1 kruka med hängjordgubbar
2 balkongrosor
1 blomma dockklocka.

Det var allt - får inte plats med mer, för nu är det fullt!!

Cleo

tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Jisses, hur kommer du själv in där? Jag har nio tomatplantor i mitt växthus och 6 chilisar. Det är fullt hus hos mig och jag har nio kvadrat!
Åsa, mälardalen zon 2
I 9 kvm borde du väl få plats med ännu mera?? Eller har du solstol och dylikt i växthuset? Själv får jag i stort sett vara akrobat för att ta mig in och vattna gurkorna i mitt växthus med tanke på att även gången är upptagen för närvarnde (se tidigare i denna länk vad jag har klämt in i växthuset på 6,5kvm).

Jag har dock satsat på tomater som tjuvas de växer ju på höjden och inte så mycket på bredden så har man såna kan man få plats med fler än om man planterar busktomater.
Lena Fransson
Hej
nybörjare med 7,5 kvm har 7 tomatplantor, 4 gurkplantor, en chili, cayenne, vinranka, kinesisk gräslök, persilja, basilika, krasse,3 sorters sallad, rädisor, tomatpaprika, paprika, ärtor, luktärtor, lejongap, solrosor, ngn engelsk blomma jag glömt namnet på, blåklint, grönkål, ringbloommor, lök, pelargonia och några fler blommor som jag inte vet namnen på. Än finns det plats för mer. Jag har några växter i själbevattningslådor och några i urnor. Jag har en bänk i två plan för växter, arbetsyta och prylar. det växer så det knakar. Men om det kommer bli paprikor, gurkor och tomater är jag inte alldeles säker på. Man lär sig efter hand! Lycka till allihop!
Lena
cleo
Hej igen,
Ja det kan verka mycket, men jag får faktiskt plats att sköta växter också..
jag har allting i krukor, tycker det är bäst och mest lättskött.

Först till vänster om dörren har jag två krukor med gurkan

Sedan kommer två plastbackar som jag har träramar om för det skall se snyggare ut, de är ca 40x70 cm var o en, i den ena har jag örterna och i den andra har jag 4 paprikaplantor, sedan fram i vänstra hörnet har jag två tomatplantor, vinrankan i mitten (på kortsidan alltså) och efter den och längs andra långsidan till höger resten av tomaterna.

Sedan har jag en hylla (Willabs)över vänster sida ovanför backarna, där jag har persilja, basilika, rosorna 1 kruka med jordgubbar och salladen.

Ampeljordgubbarna i taket och dockblomman i en ampel på ena kortsidan.

2 mindre krukor med paprikan som står framför tomterna på golvet.

Det var väl allt, får väl se hur det blir fram i sommar....

Cleo

unsure.gif unsure.gif
Allis
Jag har inte så mycket i växthuset nu. Bara:

2 Slanggurkor
3 Svarta tomater
1 Körsbärstomat
1 Elin tomat
1 Marmande tomat
Några blomplantor av okänd sort som jag fått av grannen
3 små spikklubbor
2 potatisblommor
1 Basilika
jåj
Ett litet bord och stol biggrin.gif
40 sorter tomater två av varje
3 sorter gurka
3 physaliis
14 meloner
10 paprika
En och annan tagetes här och var också laugh.gif

JÅJ
Almdalen
Jag har Tomater tre olika sorter, Chilli, Paprikor, Aubergin, Gurkor, Physlis, en del små perenner, några olika sommar blommor som jag inte fått ut ännu och ett femtiotal Pelargoner. Visst skall väl tala om att mitt Växthus är på 6 kvm. rolleyes.gif
/Ingegerd
Gurkan
I lilla växthuset finns just nu 19 sorters busk- och ampeltomater för utvärdering och ett hundratal chilisar som just blivit omplanterade (eller ska bli ... eller borde varit ... :-( ). Där står också de sista 30 tomaterna som ska ut på friland ... om jag hittar nåt "litet" hörn i trädgården där dom kan få plats .... wacko.gif

I stora växthuset finns alla högväxta sorterna av tomater, ca 70 plantor (29 sorter), samt 15 Kapkrusbär, 15 Gyllenbär, 70 chiliplantor (31 sorter) 8 koskitsäckar med sommarblommor och ca 200 små chili och paprika som skall planteras om.

Tur att det är långhelg ! smile.gif

Edit : Jag har en stol också i det stora växthuset ... glömde det. smile.gif Brukar stå på den när jag fixar med uppbindningslinorna. tongue.gif
Lena Fransson
Hej
hur använder ni växthuset? som drivhus eller odlingsplats? Jag har fått så många goda råd, nybörjare som jag är. Nu var det någon som sa att man skall använda växthuset som drivhus och plantera ut alla plantor när de är tillräckligt höga? Jag började i maj och har lite av varje i huset men hade väl tänkt det som odlingsplats och nu har jag ingenstans att flytta ut gurkor etc till.
Tacksam för svar!
Lena
Allis
Jag använder mitt växthus att driva upp sommarblommor i på våren. Jag har en frostvakt som slår på om det blir kyliga nätter.Jag brukar så i början av april.Jag ställer oxo ut mina övervintrade pelargoner, som jag har haft inomhus,där de får växa till sig. Sedan när jag har planterat ut dem i trädgården köper jag tomat och gurkplantor och har dem i växthuset hela sommaren. Jag har satt upp solskydd på ena sidan där det är eftermiddagssol så att bladen behåller sin gröna färg och inte bränns så lätt.wub.gif
Lena Fransson
tack för ditt svar. jag får se hur väl jag lyckas i år så kanske jag vågar lite mer nästa år. kanske skall prova på blommor. Det är ju sååå kul med växthus.!
biggrin.gif //Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon