Full version: Krusbärsstekel
Immix
Vet någon hur man blir av med krusbärsstekel??? Har bara läst tips om att man ska plocka bort dem men jag plockar någon dl larver/dag och nästa dag är det åter mängder. Blir helt förtvivlad! Och de är så äckliga! De håller på att kaläta både krusbärs- och vinbärsbuskarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr är nog det bästa sättet att vara ihärdig och plocka, själv har jag spenderat många timmar de senaste 2-3åren på att plocka larver men iår har jag inte hittat någon så förhoppningsvis har slitet betalat sig.
Det värsta var förra året då Worchesterbäret fick krusbärsstekel också det var fruktansvärt pilligt det har ju ganska små blad + en himla massa taggar som man stack sig på.
ossens
Är det så illa att man måste plocka alla äckliga larver? Jag nyper av hela bladen (eller vad som är kvar av dem) och har spolat med dem på toaletten. Det finns inget man kan bespruta med som hjälper? Annars är det nypa nypa nypa som är melodin? Det går inte att gödsla på något för steklar övervintrande ofördelaktigt sätt?

Det värsta är att det går så fort! Vi tittade på krusbärsbusken härom veckan, två dagar senare var halva busken kal!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är larverna som ska bort det som är kvar av bladen får gärna vara kvar på busken. Tycker man det är äckligt att mosa eller pilla bort larver kan man ex. dra på sig såna där rejäla diskhandskar när man ska mosa dem eller pilla av dem ner i en burk för senare utrotning.

tone
Jag tror att det är dessa som jag har haft. De åt nästan hela krusbärsbusken kal på nolltid. Jag sprutade dock med ganska tjockt såpvatten och det hjälpte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon