Full version: Kastrerad
Maria i Helsingborg
Kan man kastrera en hankatt och spara kulorna? huh.gif
*Felix matte*
Nej det kan man inte... eftersom sädesledarn och blodkärlen snörps åt
och skärs av, så skulle väl kulorna "ruttna" i pungpåsen i så fall.....
det är min teori. smile.gif
Whiskuchi
Fråga veterinären om du kan få dem i en liten låda laugh.gif
Om du menar att sterilisera (skära sädesledare) och spara kulorna i pungen, så - nej. Då fortsätter han vara hane på alla sätt, men han kan inte göra ungar (han kan para sig men är steril)
pejori
visst kan du det. smile.gif
men då är katten bara steriliserad, inte kastrerad smile.gif
det innebär att hankatten har kvar alla drifter och beteende, som en okastrerad katt har, men kan inte föröka sig. rolleyes.gif
förklara bara för vet, att du vill ha testiklarna kvar, så löser det sig.. wub.gif
Whiskuchi
Finns det verkligen veterinärer som utför det? *ogillar skarpt*

(klart det finns, letar man tillräckligt hittar man veterinärer som declawar mad.gif )
yenny
CITAT (Maria i Helsingborg @ 15-06-2006, 20:42)
Kan man kastrera en hankatt och spara kulorna? huh.gif

Varför skulle man vilja det?
Maria i Helsingborg
Grejen är att vi fått hem en liten Herr Katt från ett katthem idag och på papperna är han kastrerad men nog tycker jag att han ser "hel&redig" ut blink.gif

Får ta mig en grundig kik imorgon! Man tycker att de borde veta.........
yenny
pappas ena katt gjore veterinären liksom små påsar av skinner där kulorna låg i... så det ser ut som att han har pungkulorna kvar. De ser bara något mindre ut än innan.
*Felix matte*
När Felix kastrerades så krympte pungpåsen så sakteliga
tills den inte alls syntes.
pejori
CITAT (Whiskuchi @ 15-06-2006, 22:09)

(klart det finns, letar man tillräckligt hittar man veterinärer som declawar mad.gif )

en smådjursklinik här i Göteborg vägrar ta bort dom, då dom anser att katten förlorar sin identitet... smile.gif
vet iofs. inte om kliniken fortfarande är aktiv...dom kastrerade i lokalbedövning bara sad.gif sad.gif
Maria i Helsingborg
Nu har jag sett efter och det är bara en liten påse kvar - utan kulor i alltså - tack för svar och synpunkter smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Maria i Helsingborg @ 16-06-2006, 10:26)
Nu har jag sett efter och det är bara en liten påse kvar - utan kulor i alltså - tack för svar och synpunkter smile.gif

Om det är som för hundar så kommer den påsen med tiden
att krympa så man inte ser den.
Whiskuchi
Såg en dokumentär en gång, det finns faktiskt silikonproteser att stoppa in i pungen så den inte blir tom (uppfinnaren hävdade bestämt att djuret får psykiska men av att det ser tomt ut wink.gif )
Whiskuchi
CITAT (pejori @ 15-06-2006, 23:46)
CITAT (Whiskuchi @ 15-06-2006, 22:09)

(klart det finns, letar man tillräckligt hittar man veterinärer som declawar  :angry: )

en smådjursklinik här i Göteborg vägrar ta bort dom, då dom anser att katten förlorar sin identitet... smile.gif
vet iofs. inte om kliniken fortfarande är aktiv...dom kastrerade i lokalbedövning bara sad.gif sad.gif

Det låter väldigt konstigt, om inte testiklarna tas bort kommer hanen fortfarande vara hane - med alla bekymmer det medför. Revirhävdande, vill ströva, skriker efter damer, eventuella urinmarkeringar m.m. Allt negativt alltså, men inte förmågan att göra bebbar...
Maria i Helsingborg
CITAT (Felix matte @ 16-06-2006, 11:20)
CITAT
Om det är som för hundar så kommer den påsen med tiden att krympa så man inte ser den.

Synd, den är så söt! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon