Hej allesammans!
I min tradgard har jag flera stora ekar, varav en verkligen ar gigantisk (tank Ferdinands korkskruvsek)! Den star valdigt nara huset och vi har fatt radet att ta ner den, men det skulle totalt forandra karaktaren pa landskapet och tradet ar alldeles for magnifikt for att bara tas ner "on a whim" sa vi har beslutat oss for beskara den nagot och jag vill forsakra mig om att det blir en 'bra' beskarning sa att tradet inte far illa. Jag har tidigare latit beskara ekar pa min tomt i England och arboristen vi konsulterade menade da att ca 30% var rimligt (alagt av kommunen eftersom ekarna var enorma och gransade till en allman vag).
Min fraga ar, finns det nagon generell riktlinje avseende hur mycket man kan ta av kronan utan att tradet far illa, eller beror det helt pa tradets omstandigheter? Jag skulle bli fortvivlad om tradet dog! Naturligtvis kommer vi att anlita en expert, men det verkar finnas sa enormt mycket kunskap pa det har forumet att det skulle vara intressant att hora era tankar sa att vi vet lite innan vi kontaktar en lokal yrkesman. Om det spelar nagon roll sa star eken i zon 1.
Vanliga halsningar
Madeleine
Hej,
Det första en kunnig, utbildad arborist kan göra är att se om det finns risker med trädet; fallrisk, grenfallrisk, rotinträngningar i husgrund mm.
I England har man traditionellt en annan beskärningsultur än i Sverige. Där styr, beskär, reducerar man mer än här. Även i Sverige finns olika traditioner hos arboristföretagen. Vissa reducerar mer än andra anser vara klokt.
Generellt gäller att beskärning av annat än död ved är naturstridig och innebär risker - röta, andra svampangrepp, arto-otypisk och mindre stabil eftertillväxt mm. Vill man behålla en frisk ek så länge som möjligt beskär man inte alls eller så lite som möjligt. Är det ett träd med tunga döda grenar, rötskadad stam eller annat gäller annat.
Oavsett beskärningskultur så talar inga utbildade och seriösa arborister i generella termer om hur mycket träd kan redceras. Varje träd är en unik individ, har en unik växtplats och förhållanden. Man måste se trädet, hur tillväxt och vitalitet är liksom mycket annat innan man ser vad man kan göra utan att trädets livslängd förkortas.
Om du är rädd om eken, sök arborister med dokumenterad utbildning och be gärna två olika komma och ge förslag. En av de mest kunniga på träddiagnostik i Skåne som jag varmt kan rekommendera är fd Alnarpschefen Klaus Vollbrecht i Åkarp, som driver företaget Arbor Scandia Telefon: 040-465208, Mobil: 070-5465225. Kontaktar du honom, hälsa från mig!