Full version: Hoya tsangiis blad?!
jennyp
Hoppas att nån av er här kanske vet hur det kan ligga till... planterade om tsangii i dag och upptäckte att två av fyra småplantor hade släta blad, inte ludna som de andra och som tsangii ska vara blink.gif

Bladen är väldigt lika, och jag kommer inte alls på vad det kan vara om det inte är en tsangii. Den okända hoyans blad är dessutom mjukare än den andras, i övrigt är de väldigt lika. Krukan har stått ganska solskyddat så de har inte fått några mörka kanter runt om. Nu står de ljusare för att se om det kommer kanter på bara en av dem eller kanske på båda.

Någon som har hört talas om tsangii med släta blad eller som vet vad det kan vara som har bott i den krukan tillsammans med det jag hade skrivit på skylten? sleep.gif

Lite bilder:
Tsangii till höger, den slätbladiga till vänster:

Bladen bakifrån:
http://jenny.lightsoft.se/hoyor/odentifierat/ts_3.jpg

Lite närmare på den okända:
http://jenny.lightsoft.se/hoyor/odentifierat/ts_1.jpg
jennyp
ingen alls? sad.gif
niklaswik
Dom ser ju otroligt lika ut så nog är det samma allt... Eller? blink.gif blink.gif

Enligt hoyor.net (nu såg jag att sidan är väldigt omgjord sen jag senast kollade där så det stod ingen sån där jämförelse där som fanns förr...) så är det en sort som har nästan prick lika blad fast utan hår och lite mindre blad.
Som sagt, lite mindre, därför verkar inte det passa på dina.

Skumt det där.
jennyp
CITAT (niklaswik @ 18-06-2006, 19:17)
Dom ser ju otroligt lika ut så nog är det samma allt... Eller?  :blink:   blink.gif

Enligt hoyor.net (nu såg jag att sidan är väldigt omgjord sen jag senast kollade där så det stod ingen sån där jämförelse där som fanns förr...) så är det en sort som har nästan prick lika blad fast utan hår och lite mindre blad.
Som sagt, lite mindre, därför verkar inte det passa på dina.

Skumt det där.

Ja det är just därför jag undrar om tsangii verkligen kan ha släta blad... ingen på hoyaforumet hade hört talas om det i alla fall. Sen så är ju bladen mycket mjukare och tunnare än den som jag vet är en tsangii.

Det jag har hittat som det möjligen skulle kunna vara är väl då bilobata eller ruscifolia. Det visar sig väl när de blommar nån gång men jag vill ändå veta NUUU smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon