Full version: Curryört
Minoa
Hej alla,
ursäkta en novis fråga. rolleyes.gif

Jag har köpt en Curryört. På taggen stod det att den är flerårig. Ingenting om att den måste "övervintras frosfritt", vilket jag nu sett att någon anför på en internetsida. Är det riktigt? Måste jag gräva upp den? huh.gif Hur får jag min doftande Curryört att klara vintern, någon som har erfarenhet? Mina oreganoplantor brukar klara vintern utan problem. Någon som har erfarenhet av Curryört? Jag bor bor i Umeå.
Tack på förhand! smile.gif
//Monica
Åsa, mälardalen zon 2
I Umeå är det nog tveksamt om den övervintrar utomhus. Själv lyckas jag ibland, i år verkar den utomhus ha dött, de i kallväxthuset ser ut att ha lite liv. Pratade med en som sålde kryddväxter på trädgårdsmässan när den var i Sollentuna han bara skrattade och verkade inte tro mig när jag sade att den övervintrade utomhus hos mig så den anses nog inte speciellt härdig.

Det går ganska lätt att ta sticklingar av curryört så man kan odla upp flera plantor som man kan experimentera med.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min klarade några vintrar (zon 2) men sedan dog den. Täckte den alltid med lite granris.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon