Full version: Liljor
ulfbe
Hej,
min matvarubutik (!) sålde ut liljelökar för några dagar sedan för 10.-/st - Lilium Cernuum bl.a. Det verkar ju ganska tossigt att plantera nu men eftersom de var så billiga köpte jag tre och såg det som en trolig förlust.

Jag har planterat dom och funderar på att klippa av blomställningen om de nu kommer upp. På så sätt skulle ju all upptagen näring gå till löken och inte till blomning och frösättning och de skulle kanske kunna få en chans att mogna av. Utebliven blomning första året får man se som en del av priset.

Har någon erfarenhet av att plantera liljor såhär års?

Mvh
/Ulf B
colamor
Jag planterde liljor på samma sätt för två år sedan. Bara petade ner och lät dom vara. Blev dåli blomning första året men sen har dom atgit sig och blivit jätte fina.. I år tror jag det blir ännu finare om bara lijebaggarna hålls efter.
Betty
CITAT (ulfbe @ 16-06-2006, 07:05)
Har någon erfarenhet av att plantera liljor såhär års?

Jag planterade en lilja så sent som igår. smile.gif
Jag skulle råda dig till att låta dem blomma även om det inte blir så värst många blommor första året.
Ta däremot bort ämnet till frökapsel - när blommorna vissnat.
Så gör jag med de flesta av mina lökväxter som jag inte avsiktligen vill ska gå i frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon