Beatrice
En arbetskamrat har en växt hos sig och har nu fått höra av sina grannar att "den där har vi äntligen fått bort hos alla, nu finns den bara kvar i din trädgård". Hon flyttade in förra sommaren och har ännu inte hunnit se vad det är riktigt. Hon tog med en kvist till jobbet idag för att höra om jag visste men jag går bet på vad det kan vara tycker det ser ut som en astilbe elelr spirea men de brukar väl inte klassas som ogräs?

Det är buskaktigt och blir ca 70 cm högt. Det luktar jätestarkt när man brutit av en gren.

Åsa Bi
jag tycker att det ser ut lite som rönnsumak, Rhus Typhina. Den kan man se som ett ogräs för den får hemskt mycket rotskott. Vi har två stora rönnsumakträd på vår tomt, och de är hemskt vackra, men de skickar upp rotskott som om jordens undergång vore nära! Är de smala grenarna luddiga?
noora
Kan det vara älgört (älggräs)?

(http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/filip...ip/filiulm.html)
mulle
Älggräs är också min tippning.
Ett ganska vackert ogräs.... rolleyes.gif
Mulle
noora
Jag räknar det inte som ogräs smile.gif Vi har älggräs i ett dike precis utanför tomtgränsen. Den har inte försökt flytta sig från diket vad jag har märkt.
Beatrice
Tack för svar Älggräs var det första jag tänkte på (kom bara inte på namnet men när jag ser bilderna så inser jag att det var sådana jag tänkte på). Rönnsumak tror jag inte det är eftersom det är mer busklikt och de rönnsumaker jag sett har varit mer trädlika.
Mia, zon 3
Kan du inte få in en bild på hela plantan? Det är i alla fall inte en rönnsumak, även om de kan vara buskar de också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon