Full version: Uringödsling
Christa
Det skulle vara intressant att höra om erfarenheter av uringödsling. Det finns ju urinseparerande toaletter så någon måste ju också gödsla med det. Finns det några nackdelar? Hur nära skörd kan man i så fall gödsla? Vi letar hus och har funderat på att ha en urinseparerande toalett på det nya stället. Vill dock skaffa mig så mycket kunskap som möjligt först och i det här forumet finns ju så många erfarna odlare smile.gif
andersen
Det finns många trådar om sk guldvatten=urin utspäd 1på10 så sök på forumet.
Christa
Jag sökte på hela forumet sedan starten men hittade inte en enda tråd om det. Endast några om annat som innehöll någon detalj om uringödsling.
*Felix matte*
Jag vet personligen inget om guldvattning men jag hittade en tråd som gav mig många glada skratt...Guldvatten 2004 laugh.gif
Sommartorparn
Vi har urinseparerande toalett på landet. Om man inte är storproducent av grönsaker eller gräsmattor så behöver man inte så stora mängder kväve som den producerar på en sommar. Så vi häller ut det i grannarnas wc......

En annan sak är att det är jobbig hantering. Jag gjorde någon gång ett försök att vattna ut det på gräsmattan, men det krävdes oändligt många rundor med vattenkannan innan det tog slut. p.g.a. att man måste spä så mycket. (Eller måste man inte?).

Syrran har kommit på ett sätt att alltid pinka i en hink, och genast spä och vattna ut med vattenkanna. Fördelen är att mängden blir hanterbar, och dessutom helt luktfri eftersom den är färsk. Angenämt att pinka ute också blink.gif
rosita
Jag använder också guldvatten direkt, kissar i en potta och häller över i en kanna med vatten, sen vattnar jag vid behov t ex tomater, gurka, aubergine, squash, physalis, änglatrumpet och andra blommor.
När man har en urinseparerande toalett hamnar urinen i en tank, som kan spädas med vatten och det ska det gå att koppla en spridare direkt därifrån. Jag har läst om detta någonstans och det verkar mycket intressant. Det är ju ett otroligt slöseri med rent vatten att använda vattenklosett! Det går åt mängder med vatten; 4 - 8 liter vatten varje spolning, 6 ggr / dag och person = 8500 - 1700 liter vatten! huh.gif
Det blir stora miljövinster med urinseparerande toalett! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon