Full version: Jord på odlingslott!
cinapuff
Hej!
Är nybliven innehavare av en liten odlingslott på 50 kvm.
har dock ingen aning om vilken jordtyp det handlar om. Lotterna ligger på gammal åker-/ängsmark. Jag har bara sett jorden i torrt tillstånd, den är relativt ljust grå, bildar liksom "kokor" när det torkar ihop. Jag vill ju ha sådär brun-svart och fin jord somman ser i alla trädgårdsböcker!

Hur får man det? Är det Torv som skall i? Eller ska jag handla "kossa på påse" och blanda upp med? De har pratat nåt om en ev hästgödsel-leverans senare i sommar.. Skulle det fungera?
Eller är det trots allt bra jord som jag bara ska gödsla lite innan jag sätter plantorna i jorden (vilket blir de närmsta dagarna, ska bara gräva/luckra upp jorden först i så fall)? Och funkar pelletterad, ekologisk hönsgödsel i så fall?

Många frågor och jag är jättetacksam för alla svar!

Tack på förhand,
Cinapuff
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som om det är lera i jorden och det tar tid att förbättra lerjord det är inget man gör på en säsong det kan ta många år. Det bästa sättet är att tillföra rikligt med organiskt material varje år. ex. kogödsel/hästgödsel, kompost, lövmull, gräsklipp mm.

Torv kan man ha i men det är en kortsiktig lösning torv bryts ner ganska snabbt.

Pelleterad hönsgödsel funkar bra som gödning (det ökar dock inte mullhalten i jorden). +Något som brukar funka bra på lerjordar är att lägga på gräsklipp då blir inte ytan sådär cementlik lika lätt + det håller kvar fukten + det innehåller mycket näring till växterna (OBS! gräsklippet ska inte ligga ända upp mot växterna)
olgak
Som vanligt vill jag rekommendera Lasagna gardening, och jag kan dessutom presentera en ny och fungerande länk:

Lasagna Gardening

Love it biggrin.gif !
cinapuff
Tack för intressanta svar!
En annan lösning jag har funderat lite på (eftersom jag är så sen i starten) är att odla i pallkragar som jag fyller med köpejord på påse..
Vilket låter som vettigast alternativ? Att fylla upp befintlig jord med torv och gödsla med hönsgödsel för att kunna odla den här säsongen (och förmodligen få göra om samma procedur nästa säsong) eller att helt och hållet odla i köpejord i pallkragar? Hur hade ni gjort?

Mvh
Cinapuff
myskmadra
Jag hade nog gjort en mix. Jordförbättra en del och pallkrageodla lite för att få njuta av odligslotten direkt. Lycka till!
inge uppsala
Ack, ack... som en som haft odlingslott på lerjord i 25 år känner jag djupt för dig.
Gräsklipp låter trevligt - men om du har så mycket gräsklipp, då har du väl också en trädgård? -
Brunnen hästgödsel - fint! Ännu på fjärde året har jag fullt av de ogräs, som de stackars hästarna ätit - jag ser dom framför mig i paddocken. Sedan jag blev pallkrageodlare - till dels, roterar jag pallkragarna och odlar i fin jord i dom och sprider den sen vid grävningen. Och torvmull varje vår.
- Har just prövat kompostering i svart sopsäck i vinter (om man har litet utrymme), väl tillsluten, endast mjukt avfall. Blev fin kompostjord .
- Det är slitigt med lera - men den håller ju vatten rätt bra. Det känns, som om det begränsar ens möjligheter men varje framsteg känns å andra sidan som en framgång! Tålamod och påhittighet!
Gurkan
Håller inte alls med er som klagar på lerjord. Jag har riktigt tung lerjord här på västra skåneslätten och den är jättebra om man pallar lätta upp den lite.

Jag har djupgrävt och blandat ner en skottkärra hästgödsel med spån per kvadratmeter plus massa löv och gräsklipp o annat jag hittat. Nu är den mjuk o fluffig och det växer otroligt bra. Ska kanske tillägga att mina bäddar blivit ca 20cm upphöjda av grävningen och blandningen. Har byggt träramar runt de flesta.

Detta är min första säsong här, har grävt upp gammal gräsmatta med ren lera under. Gammal åkermark som varit gräsmatta i 30-40 år.

Som sagt, leran är vattenhållande vilket varit en lisa denna sommar men den innehåller också mycket näring och framförallt mineraler som är bra för det mesta som vill växa.

Så, råden är som redan sagts, blanda i så mycket organiskt material som möjligt, spelar inte så stor roll vad det är (häst/kogödsel, löv, gräsklipp, kompost, halm, torv, tång osv. osv.) och täck jordytan så den inte torkar ut så lätt.

Summa summarum ... var glad åt din jord och gräv om så mycket du orkar och blanda i säckjord och gödsel så mycket du kan få tag i. Det blir upphöjt med eller utan "pallkragar" men sargar är onekligen praktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon