|
Igår när resten av förorten satt bänkad framför fotbollsmatchen, tog jag en skottkärra och en blå IKEA-påse och gick ut i skogen där de slagit en äng: gräsklipp!
Jag älskar gräsklipp. Om det är ogräsfrön i, det struntar jag i.
Susanna
16-06-2006, 19:58
Jag är också gräsklippsdyrkare! Har just fyllt landen med en omgång, har tur och har en stor gräsmatta!
CITAT (Susanna @ 16-06-2006, 20:58) Jag är också gräsklippsdyrkare! Har just fyllt landen med en omgång, har tur och har en stor gräsmatta! Lucky you  !
Ludvig Johansson
19-06-2006, 08:45
Gräsklipp är bäst! Jag anla en tropisk rabatt i våras, men trots en massa kul växter var det nåt som kändes fel. När jag sedan krafsade bort köpetäckbarken och la dit gräsklipp blev det mycket snyggare. Det är onaturligt med andra täckmaterial än gräsklipp. Ser fel ut. Särskilt nu när det varit så torrt och bar jord blir till en dammig sprucken öken känns det bra att krafsa runt i gräsklippta ytan och känna att jorden under är sval och fuktig och rik med liv.
Här är en till som inte kan tänka sig ett trädgårdsliv utan gräsklipp! Mulle
Karamell
19-06-2006, 21:53
Hur tjockt lägger ni?
CITAT (Karamell @ 19-06-2006, 22:53) Hur tjockt lägger ni? Det varierar lite, mellan 10 och 30 cm. Cirka. Mindre om det är ogräsfri mylla under och jag bara vill tillföra näring och bevara fukten i marken. Betydligt mera om jag vill kväva ogräs samtidigt. Mulle
Hmmm, så här efteråt kan man ångra att man inte köpte en gräsklippare med uppsamlare! Nu blir det ju mycket mer jobb om man vill återanvända gräsklippet från gräsmattan! Ja ja, man lär av sina misstag. Nästa gång blir det kanske en med uppsamlare, om si så där 10 år. (tänkte klipparen ska hålla länge!)
Pernillaheterjag
20-06-2006, 11:18
Ursäkta min säkert korkade fråga, men varför lägger ni gräsklipp i rabatterna? Blir det inte en massa ogräs då?
//Amatören som undrar...
CITAT (Pernillaheterjag @ 20-06-2006, 12:18) Ursäkta min säkert korkade fråga, men varför lägger ni gräsklipp i rabatterna? Blir det inte en massa ogräs då?
//Amatören som undrar... Gräsklipp ger näring och bibehåller fukten i marken. Dessutom förhindrar det att flygande ogräsfrön etablerar sig. Lägger man ett tjockt lager är det också effektivt mot befintligt ogräs. Jag vet att klippet ofta har ogräsfrön i sig, just nu t.ex. maskros. Men ogräsen på det stället klippet är har aldrig varit något problem hos mig. Mulle
Blir det inte mögligt och äckligt med så tjocka lager? Hur klarar växterna gräsklippet? Blir det inte för varmt när gräset brinner ihop?
Margaretha
20-06-2006, 11:39
CITAT (mulle @ 20-06-2006, 10:57) CITAT (Karamell @ 19-06-2006, 22:53) Hur tjockt lägger ni? Det varierar lite, mellan 10 och 30 cm. Cirka. Mindre om det är ogräsfri mylla under och jag bara vill tillföra näring och bevara fukten i marken. Betydligt mera om jag vill kväva ogräs samtidigt. Mulle Menar du verkligen centimeter?
CITAT (Iza @ 20-06-2006, 12:30) Blir det inte mögligt och äckligt med så tjocka lager? Hur klarar växterna gräsklippet? Blir det inte för varmt när gräset brinner ihop? Visst kan det bildas mögel ibland men ingenting som skapar problem, tycker jag. Man får inte lägga klippet på de växter man vill ha kvar utan bara runt dem så att de, som du skriver, inte förbränns. Jag är försiktig med klipp i blomrabatterna och använder mig hellre där av marktäckare och tät plantering. Men under buskar och i grönsakslanden öser jag på! Mulle
CITAT (Margaretha @ 20-06-2006, 12:39) CITAT (mulle @ 20-06-2006, 10:57) CITAT (Karamell @ 19-06-2006, 22:53) Hur tjockt lägger ni? Det varierar lite, mellan 10 och 30 cm. Cirka. Mindre om det är ogräsfri mylla under och jag bara vill tillföra näring och bevara fukten i marken. Betydligt mera om jag vill kväva ogräs samtidigt. Mulle Menar du verkligen centimeter?  Jo, cm, menade jag. Men jag är urusel på att måtta  så jag måste ju kolla på en linjal  och kom underfund med att mellan 5 och 25 cm nog kanske är mera korrekt.... Men jag håller på med att skapa en rabatt (för en rosenhäck) runt mitt nya grönsaksland och där kväver jag just nu kvickrot och nässlor och annat elände under en halv meter klipp... Nå, eller under 30 cm åtminstone  ... Mulle
Margaretha
20-06-2006, 11:58
CITAT (mulle @ 20-06-2006, 12:55) CITAT (Margaretha @ 20-06-2006, 12:39) CITAT (mulle @ 20-06-2006, 10:57) CITAT (Karamell @ 19-06-2006, 22:53) Hur tjockt lägger ni? Det varierar lite, mellan 10 och 30 cm. Cirka. Mindre om det är ogräsfri mylla under och jag bara vill tillföra näring och bevara fukten i marken. Betydligt mera om jag vill kväva ogräs samtidigt. Mulle Menar du verkligen centimeter?  Jo, cm, menade jag. Men jag är urusel på att måtta  så jag måste ju kolla på en linjal  och kom underfund med att mellan 5 och 25 cm nog kanske är mera korrekt.... Men jag håller på med att skapa en rabatt (för en rosenhäck) runt mitt nya grönsaksland och där kväver jag just nu kvickrot och nässlor och annat elände under en halv meter klipp... Nå, eller under 30 cm åtminstone  ... Mulle Så tjockt har jag aldrig vågat lägga. Tack för tipset!
Karamell
20-06-2006, 13:27
Jag testade gräsklipp förra året för första gången i grönsakslandet och tyckte att jag fläskade på med 2-3 cm *ler*
Jag lägger nog högst 5 cm, men det beror mest på att jag inte har mer gräsklipp. Ibland lägger jag ganska tunna lager, kanske bara någon centimeter, men det hjälper också - jorden håller fukten bättre och det är mycket lättare att vattna (bildas ingen skorpa). Men efter min raid med skottkärra på en allmänning i närheten fick jag ihop en del  och då kunde jag lägga försvarliga högar runt squaschen. Ogräs har inte jag heller haft problem med. Jag är noga med att inte lägga för nära växterna för att jag är rädd att de ska brännas, men med de tunna lager jag ofta får ihop misstänker jag att jag egentligen är överdrivet försiktig.
ewa zon 3
20-06-2006, 13:57
Första året jag prövar det här med gräsklipp. Hos mig blir gräsklippet ibland liggande ett tag i säckar och då blir det lätt illaluktande och klumpar ihop sig. Kan man använda det gräsklippet också? Prövade attt lägga ut lite "inte-så-bra-luktande" gräsklipp och lukten försvann ganska snart men klumparna är kvar. Fast jag undrar om maskarna bryr sig eller vad tror ni?
/Ewa
Lukt har jag aldrig känt någon. Och vad det är för klumpar du får vet jag inte heller.
Ibland tar jag gräsklipp som börjat torka lite på platsen där det slagits och då kan det vara hopklumpat. Då blir det lite tjorvigt att få det riktigt snyggt i rabatten. Det är lättast att få det att ligga snyggt om man tar det när det fortfarande är färskt, då bildar det som en kaka som ligger fast på plats.
Men att maskarna skulle bry sig om vare sig lukt eller klumpar, det kan jag inte föreställa mig!!
(Jag är oerhört imponerad av att du har gräsklipp i säckar, sådana mängder får min fantasi att skena!)
ewa zon 3
20-06-2006, 14:30
Det är inga jättemängder men vi klipper gräsmattan med uppsamlare och fyller det sedan i säckar. Det blir fort varmt när nedbrytningen startar och sen "kakar" el klumpar det till sig. Ska jag lagra det på något annat sätt kanske? Hittills i år har jag legat lite efter med allt trädgårdsarbete och då har gräsklippet blivit liggande.
/Ewa
Vi får massor av gräsklipp eftersom vi har ca 5000kvm gräsmatta som vi tar upp gräset på. Det brukar vi lägga i en hög, men det blir möligt och äckligt ganska fort. Förra året sa jag till min man att lägga lite på potatisarna men det blev nog för varmt för de tvärdog.  Men det var ju en bra idé att lägga det där man vill ha en ny rabatt så gräset och ogräset dör.
CITAT (ewa zon 3 @ 20-06-2006, 15:30) Det är inga jättemängder men vi klipper gräsmattan med uppsamlare och fyller det sedan i säckar. Det blir fort varmt när nedbrytningen startar och sen "kakar" el klumpar det till sig. Ska jag lagra det på något annat sätt kanske? Hittills i år har jag legat lite efter med allt trädgårdsarbete och då har gräsklippet blivit liggande. Det bästa är nog som sagt att inte lagra det alls, utan lägga det där man vill ha det direkt. När du blir biten av detta kommer du inte att vilja vänta utan du kommer att rusa med gräsklippet på en gång, jag lovar  ! Möjligigtvis kan jag annars tänka mig att det är bättre att lagra det i en hög eftersom fibrerna inte kommer så i oordning som i en säck, och sen lyfta upp ett lager med en grep, men det är bara en gissning.
Cattis4
21-06-2006, 12:56
CITAT (Iza @ 20-06-2006, 16:28) Vi får massor av gräsklipp eftersom vi har ca 5000kvm gräsmatta som vi tar upp gräset på. Det brukar vi lägga i en hög, men det blir möligt och äckligt ganska fort. Förra året sa jag till min man att lägga lite på potatisarna men det blev nog för varmt för de tvärdog. ;) Men det var ju en bra idé att lägga det där man vill ha en ny rabatt så gräset och ogräset dör. Är det fler som har potatis som dött? Tyckte annars att det var en bra idé att lägga gräset i potatislandet då jag har problem med ogräs där. /Cattis
Ludvig Johansson
21-06-2006, 14:50
Jag brukar lägga ca 10 cm gräsklipp mellan potatisraderna och det fungerar fint. Jag brukar lägga gräsklipp i mitt lilla växthus och efter ett tag brukar det komma mysko vita svampar. De ser lite hiskeliga ut, men stör inte annars. Enligt Nils Åkerstedt är det inget att oroa sig för. Att värmeälskade potatisar skulle tvärdö av lite gräsklipp låter konstigt tycker jag. Kanske det var nåt annat? Annars ska man ta det lite lungt med att lägga gräsklipp mot trädstammar eftersom de har svårt för mögelangrepp som kan följa. Det brukar inte vara ett problem för perenner. Bambu och gräs älskar gräsklipp. Förövrigt ska man klippa på förmiddagen/morgonen när gräset är som mest saftspänt, och täcka med det omedelbart eller förvara det i lufttäta säckar. Annars går mycket av kvävet förlorat och gödseleffekten minskar. Om någon av er slår med lie så kan man täcka med hö också, det komposterar långsamt och ger inte mycket näring men ger ett bra mikroliv och motverkar ogräs effektivt. Ska man nyplantera kan man lägga ut hötappar där man i framtiden ska plantera för att göra jorden lättgrävd och ogräsfri. Halm/hö är utmärkt som vintertäckningsmaterial eftersom det är luftigt, till skillnad från gräsklipp som är för tätt och fuktigt.
CITAT (Pernillaheterjag @ 20-06-2006, 12:18) Ursäkta min säkert korkade fråga, men varför lägger ni gräsklipp i rabatterna? Blir det inte en massa ogräs då?
//Amatören som undrar... Det tycker jag var en utomordentligt smart fråga och därför tar jag mod till mig att ställa en fråga även jag Om man lägger på färskt gräsklipp sätter det inte igång och "gror" då? Eller är det bara gräsfrön som kan gro? Finns det inte frön i gräsklipp
CITAT (Cattis4 @ 21-06-2006, 13:56) CITAT (Iza @ 20-06-2006, 16:28) Vi får massor av gräsklipp eftersom vi har ca 5000kvm gräsmatta som vi tar upp gräset på. Det brukar vi lägga i en hög, men det blir möligt och äckligt ganska fort. Förra året sa jag till min man att lägga lite på potatisarna men det blev nog för varmt för de tvärdog.  Men det var ju en bra idé att lägga det där man vill ha en ny rabatt så gräset och ogräset dör. Är det fler som har potatis som dött? Tyckte annars att det var en bra idé att lägga gräset i potatislandet då jag har problem med ogräs där. /Cattis Jag undrar om Izas potatis kommit upp när de la på gräsklipp? För mellan raderna borde det funka lika bra som någon annanstans - och jag ser att Ludvig Johansson skrev så också - men kanske gräsklippet hamnade PÅ själva potatisen hon skulle odla. Om den inte kommit upp än alltså. Och då kan jag förstå att den dog.
CITAT (Tezzla @ 21-06-2006, 15:55) Det tycker jag var en utomordentligt smart fråga och därför tar jag mod till mig att ställa en fråga även jag Om man lägger på färskt gräsklipp sätter det inte igång och "gror" då? Eller är det bara gräsfrön som kan gro? Finns det inte frön i gräsklipp  På ett enda ställe har jag fått gräs i rabatten. Mycket lätt att rensa bort, och det har inte hänt någon annanstans, trots ganska vidlyfta gräsklippsvanor.
Karrolina
21-06-2006, 18:36
Jag känner mig tveksam till att använda mitt gräsklipp. Våran gräsmatta är vanskött och där växer maskrosor i massor, revsmörblomma och klöver.
Kan jag använda det ändå? Eller är det korkat? Jag antar att jag iallafall inte ska använda det när maskrosorna har blommor eller har börjat fröa?
Hur är det med det där jag har hört att man inte ska använda gräsklippet efter midsommar? Är det så?
Jag har en vresroshäck, en tujahäck och en oxelhäck. Kan jag avända mitt gräsklipp där? Om ni nu tycker att jag alls kan använda det..
Eva 33c
21-06-2006, 18:45
Gräsklipp är väldigt kväverikt så man bör inte gödsla buskar och träd med det efter midsommar ungefär. Det kan stimulera tillväxten så att de inte har "vett" att avmogna i tid inför vintern med frostskador som följd. Har faktiskt en bekant som gick alldeles till överdrigt med att lägga gräsklipp på allt i tjocka lager hela säsongen och han lyckades faktiskt ta död på en poppelhäck, som var ganksa nyplanterad. Den växte jättebra, men nästa vår var det mycket som dukat under. Jag använder det mest i växthuset och på kökslandet, men det räcker inte till mer heller. Fler rabatter varje år ger mindre och mindre gräsyta att "skörda". (Våran gräsmatta är fulla av maskrosor och annat ogräs men det funkar bra ändå. Försöker klippa innan maskrosbollarna kommit!)
gunnelö
21-06-2006, 19:42
Jag brukar alltid lägga på gräsklipp och tyckler det är bra. Förutom gödning blir det mer lättrensat som ni redan skrivit.
Men i år har jag inte vågat lägga på något eftersom vi har gott om mördarsniglar och jag hört/läst att det är att hjälpa sniglarna som dras till gömslen och fukt.
Är det någon som har erfarenhet av detta och vet om det är bättre utan gräsklipp när man har sniglar?
Gunnel Ö
CITAT (gunnelö @ 21-06-2006, 20:42) Men i år har jag inte vågat lägga på något eftersom vi har gott om mördarsniglar och jag hört/läst att det är att hjälpa sniglarna som dras till gömslen och fukt.
Är det någon som har erfarenhet av detta och vet om det är bättre utan gräsklipp när man har sniglar?
Gunnel Ö Har ärvt en massa gamla trädgårdstidningar av en kompis som ska sälja sitt hus. Där läste jag häromdagen faktistk att Nils Åkerstedt säger att det gör ingen som helst skillnad. Jag utgår ifrån att Nils vet vad han säger även om jag som nybörjare tycker att det verkar konstigt. Men det var vad han skrev ialf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|