Full version: Iris.
Kortis
Vi har bor i ett gammalt hus som vi flyttade till våren -04.Här finns ett helt bestånd med iris som är jättefina men de står på et så dumt ställe att man nästan inte ser dem.I höstas tänkte jag att jag provar att flytta några stycken till framsidan.Nu har det kommit upp blad men de jag flyttat blommar inte.Vet någon om Iris är känslig för flytt eller om det tar några år innan den blommar efter en flytt?
Irene_L
Jag har också haft iris som jag flyttat på och som inte blommade sen. Läste då att man ska plantera dom grunt så att roten ska synas lite. Då började mina iris att blomma.
rolleyes.gif
mvh
Irene
Kortis
Jo,jag tyckte jag nästan bara la ner dem i jorden men det är klart att nu i vår så fick ju landet lite ny jord och lite gödsel .Kanske det gjorde att de blev för täckta?Får kolla dem lite mer noggrannt.Tack!
carren
Iris (germanica) vill planteras:

-Väldigt grunt, i lerjord ska toppen på rhizomen synas över ytan. I lätt sandjord kan den ligga precis under ytan.

-I full sol, dvs inte i bakkant av en rabatt eller så att någon annan växt skymmer solen. Och förstås helst söderläge. Om rhizomerna får bakas av sol så blommar de bra året efter.

- I lätt jord. Sandig kompost ska vara det bästa, gärna upphöjd bädd. Fukt mår de dåligt av.

-De ska absolut inte gödslas särskilt mycket och särskilt inte med gödsel som innehåller myckt kväve. Då blir det bara blad och inga blommor. Gödsla med lite benmjöl på våren och lite till en månad efter blomning.

Kanske kan du hitta något av det som kan förbättras för dina irisar?

Har läst att det är lättare att dalta ihjäl irisar med fö mycket vatten och gödning än att ignorera ihjäl dem! En bra blomma för mig alltså! tongue.gif
Tingeling
Hej
Jag fick Iris av min granne förra året och den blommade inte till min besvikelse.
Men.... I år kom det, massor av vackra blommor och jag blev så glad =D så tydligen kanske den behöver tid på sig för att återhämta sig.
Lycka till med era Irisar
mvh
Tingeling
tongue.gif
Kortis
CITAT (carren @ 16-06-2006, 23:37)
Jorden tror jag är bra Iris (germanica) vill planteras:

-Väldigt grunt, i lerjord ska toppen på rhizomen synas över ytan. I lätt sandjord kan den ligga precis under ytan.

-I full sol, dvs inte i bakkant av en rabatt eller så att någon annan växt skymmer solen. Och förstås helst söderläge. Om rhizomerna får bakas av sol så blommar de bra året efter.

- I lätt jord. Sandig kompost ska vara det bästa, gärna upphöjd bädd. Fukt mår de dåligt av.

-De ska absolut inte gödslas särskilt mycket och särskilt inte med gödsel som innehåller myckt kväve. Då blir det bara blad och inga blommor. Gödsla med lite benmjöl på våren och lite till en månad efter blomning.

Kanske kan du hitta något av det som kan förbättras för dina irisar?

Har läst att det är lättare att dalta ihjäl irisar med fö mycket vatten och gödning än att ignorera ihjäl dem! En bra blomma för mig alltså! :P

[QUOTE]
Tack!
Har varit ute och kikat lite mer noggrannt nu och visst var de satta alldeles för djupt.Får ta upp dem och sätta om dem så kanske de kommer nästa år i stället.
De är satta i en rabatt där solen kommer efter lunch.Kanske det blir lite för lite sol.Ska kanske sätta dem på en annan plats helt enkelt.
Jorden tror jag är bra me kanske de har blivit lite för "bortskämda".
Kanske ska behandla dem ungefär som aklejorna.dvs.nästan inte alls. :)
ingrid fuxwall
Minns inte när jag flyttade mina irisar som stod väldigt dumt och i år var första gången de blommade - så här fint
Storåtjejen
Det tycks som om det varierar det där med blomning efter flytt. Vi flyttade irisar i höstas och alla blommar nu, trots att de t o m får lite mindre sol nu än vad de hade tidigare.
Mia, zon 3
Mina som flyttades i höstas blommar också, men kanske inte alla rosetterna. Planteringsdjupet är A och O! Jag lade bara rhizomerna ovanpå jorden, och lade jord ovanpå själva smårötterna, inte på rhizomerna. Och i år är plantorna MYCKET större än de var på förra platsen, och de som blommar har 3 ggr så många knoppar som förr. Så visst är det värt att flytta/dela dem då och då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon