Limeplanta
Hej,

jag har en limeplanta importerad från Thailand för 4 år sedan. Brukar plantera om den några gånger om året i vanlig jord. Den växer mycket i omgångar. Bladen används strimmlade i bl a Thailänska rätter.

Efter sista omplanteringen har bladen blivit missfärgade enligt bilderna nedan. Och den dessutom verkar ha slutat att växa.

Jag kan tillägga att växten får extra ljus från växtbelysning och står i soligt fönster temp inne ca 22 grader.

http://www.odla.nu/album/data/limeplanta/4...4864_p50632.jpg
http://www.odla.nu/album/data/limeplanta/4...4864_p50633.jpg

Skulle vara mycket tacksam för idéer!

Med Vänlig Hälsning!

Limeplantan...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som lite kloros = växten tar inte upp järn som den ska.

Antingen så har den inte fått tillräckligt med järn från växtnäringen eller så är det för högt pH i jorden, citrus tar bara upp järn när det är lite lägre pH i jorden.
Alexander-VG-zon3
plantera om den i citrusjord och sen ställer du ut den avhärda den först i en vecka med att ta in dne på natten och ha den i skuggan sen efter den veckan så sätt den ute över natten helt och sen sätt den i öst ett tag sen ett tag i väst sen efter det prova sätta den där du vill ha den . får dne solskador så flytta den . du tar in den senn på hösten vid en temp på +5c lika dant tar du ut dne på en temp på +10c på natten då du kan ju redan avhärda den under soliga dagar på början av våren då har du den längre tid så dne kan avhärda sig på tils dte bler +10c på natten hopas du förstår wub.gif vitikgt skugga på våren ute då . sen vinter förvaring runt +5c till +10c som natt å dag ^^
fast sen vet jag inte om du kan ta ut den men den mår bra va det sne även ge extre ljuse på vintern och på sommren citrusnäring
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon