Smultronbuske
Förra året upptäckte vi att bladen på alla våra fruktträd var uppätna. Det blev inga äpplen och bara lite körsbär.

I år händer samma sak igen ohmy.gif mad.gif ! Bladen är uppätna på körsbärsträdet och alla äppelträd. Även vårt valnötsträd ser ut att bli drabbat och även våra träd som står på gårdplanen. (Alm eller Lind - jag minns inte.) Nu tittade jag i rosrabatten som står i närheten av körsbärsträdet och även deras blad är uppätna.

VAD SKA JAG GÖRA? sad.gif

Jag tänkte att skadedjuren skulle förfrysa eller ngt liknande under vintern, men nu när det händer 2 år i rad så blir man ju orolig. Bladen äts upp av små gröna larver som är ungefär 2 cm långa. Vad kan man göra åt detta?

Skulle bli så glad om jag fick lite bra tips...
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar inte finnas så enormt mycket att göra åt larver på stora träd (som det låter som att det är). Ofta blir det dock olika stora angrepp olika år. +Man kan ju gynna naturliga fiender ex. sätta upp fågelholkar en fågel kan plocka många larver.

Skulle det vara frostfjäril så kan dock limringar ha effekt ifall de sätts upp på hösten innan den första frostnatten.

här hittas mer bilder och info om frostfjäril
Smultronbuske
Hmm... tack för tipset. Ska ut och kolla om det kan vara det. Det ser väldigt likt ut iallafall...
Jan af Lisö
Åk till Danmark eller vilket annat land i EU och köp insektsmedel !!!

Eller kolla med någon yrkesodlare om han kan tänkas sälja, de lär få använda det mesta !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon