Full version: Basilika och löss
Susanna
Tjingeling!

jag har en basilika som står i kruka i mitt köksfönster. Den har växt kanonbra men nu har den drabbats av bladlöss....! Vad kan jag göra? Visste inte att bladlöss gillade basilka. Känns inte så kul att skörda något av den nu..... sad.gif
eml
Har tyvärr inget svar utan mest ungefär samma problem/undran. Jag har klämt och klämt och klämt löss hela våren men inte blivit av med dem på mina övervintrade paprikor och chili, kan man använda provado mot lössen om man odlar något ätbart eller samlas giftet i bladen/frukten?

Kan man se bladlusäggen på något sätt? Tycker en del blad har underliga knottror på sig, kan det vara lusägg?

Förra året prövade jag i.o.f.s att hålla växten upp och ner i en hink med vatten (krukan ovanför vattnet) i en halvtimme, då jag läst någonstans att inga landlevande djur klarar sig under vattet så länge, och det funkade bra och lössen försvann då. Nu är mina plantor för stora för en hink, men jag har funderingar på att fylla badkaret... tongue.gif
Shyme
Jag har inte heller något svar men hade snarllika problem förra året, jag råkade ut för spinn på alla kryddväxter förutom gräslöken. Jag försökte bada och skölja och klippa bort det värst angripna men inget hälpte, jag vågade inte använda något starkare/giftigare.
Jag testade däremot inte såpvatten men det kanske inte heller är bra att använda på sådant man ska äta?
Tillslut så det var att slänga allt. sad.gif
Med tanke på att jag sått samma kryddväxter i år kan det ju vara trevligt och om någon har något bra tips...
Susanne i Linköping
Varför inte såpvatten på ätliga växter? Det är väl inget farligt, dessutom går det ju att skölja bort.
Rätta mig gärna om jag har fel. wacko.gif
Susanna
Jag har testat med såpvatten på min basilika och lyckades nästan. Det svåra är ju att komma åt överallt på en växt med så många blad som böjer och spretar åt alla håll!! Lösen kom tillbaka efter ett tag, fick väl inte död på äggen och har nu gjort behandlingen igen.

Tror att det går utmärkt att skörda trots att man använt såpvatten, det är väl en helt natulig produkt. Däremot känns det inte så kul att äta basilikan för jag inbillar mig att jag inte ser äggen! Och de vill man ju inte äta! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Själv klämmer jag lössen för hand och spolar sedan av växten det brukar vara ganska effektivt.

Vet inte riktigt vilken bladlusart som går på basilika men brukar inte bladlöss föda levande ungar via jungfrufödsel när de bor på en örtartad växt?? fast det kanske bara gäller för de arter som lever ute i trädgården, då brukar ju äggen läggas på hösten på vedartade växter.
mynta
ohmy.gif Nämen, bladlusbasilika-år? wink.gif
Jag har oxå gått & fått löss på min inkrukade basalika... Kör med såpavatten, flera dagar rad. Inga bladlöss just nu, men lite brännskador, måste ha missat att skölja bort lite såpavatten.
Dessutom så hade odjuren börjat ge sig på mina vackra fjärilsblommor... Jag som alltid är så noga med bevattningen... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon