Full version: Hur mycket pengar?
Sidor: 1, 2
Kat
Ungefär hur mycket pengar spenderar ni på trädgården under en säsong?
Hur mycket har ni lagt hittils i år?
Törs ni räkna?
Lady Hamilton
Jag har drivit ganska mycket själv i år Och "sålt" en del så i år går jag nog + Men om jag skulle räkna allt som jag köpt tidigare år som te.x. sålådor, belysning, bevattning plantlådor "mini växthus" m.m. så ligger jag nog helt klart -
Ingis
CITAT (Kat @ 17-06-2006, 18:12)
Ungefär hur mycket pengar spenderar ni på trädgården under en säsong?
Hur mycket har ni lagt hittils i år?
Törs ni räkna?

Jord och gödsel ett par tusen (hemma och på landet)

Sen är det olika för varje år. I år har jag fått mycket växter av en granne som flyttat, annars kan det nog springa iväg ett par tusingar på växter också.
Men lite nytt blir det ju varje år. Nya "måste ha växter", dyker ju upp hela tiden. Imorgon ska jag ta mig en tur till Zeta och jag har aldrig kommit ut tomhänt därifrån. I runda slängar 5-6.000 per år låter väl rimligt????
Kat
Själv har jag lagt ut upp emot fyra tusen i år. Det hade varit mer om jag inte fått ett gäng träd och en rejäl jordhög i födelsedagspresent.
Tezzla
Usch, sånt väljer jag att inte tänka på tongue.gif Men jag gissar att det går åt åtskilliga tusenlappar, men det är det helt klart värt.
hellen99
Jag räknar inte. det är upplevelsen som räknas! Så länge jag eller min man inte lider nöd på något sätt så får det kosta vad det vill! smile.gif
Hierokliff
Jag hoppas att det inte kommer och att gå åt lika mycket pengar varje år som den här sommaren smile.gif som är den första sommaren i hus.
Carex
schhhhhhh! Det är sådant vi inte talar om!;)
Kat
Äh, kom igen nu! tongue.gif
Jämfört med att gå ut och supa på krogen så är det mesta billigt i alla fall! biggrin.gif
Monica M zon 4
5-6000 har jag nog spenderat i år. Billigt nöje om man jämför med många andra hobbier. Värt vartenda öre för min del. Sparar in en hel del genom att inte gå på krogen! tongue.gif
lolo
Absolut, trädgårdsintresset går inte att värdera i pengar. Det är så mycket annat positivt som medföljer detta intresse.
Betty
Det jag förlorar i kronor och ören - vinner jag åter med alla mina sinnen - många gånger om. Så jag anser mig gå med massor av +. biggrin.gif
Hierokliff
Den stora kostnaden är nog antalet timmar som läggs ned i trädgården, det vore nog riktigt farligt och kolla hur många timmar som har lagts ned redan.-)
Biggan_
CITAT (Hierokliff @ 19-06-2006, 01:25)
Den stora kostnaden är nog antalet timmar som läggs ned i trädgården, det vore nog riktigt farligt och kolla hur många timmar som har lagts ned redan.-)

Det är ju rena nöjet ju, ingen kostnad bara en tillgång! tongue.gif biggrin.gif
Lilla My
"För mycket" känns det som ibland (och då är det nog lindrigt jämfört med många andra).

Hobbyer/fritidsintressen väljer jag/vi att inte räkna för mycket på, så länge vi inte lider nöd på något sätt! Däremot försöker jag mer o mer satsa på perenner istället för ettåringar (om det inte är såna jag frösått eller dragit upp själv från frö)...
Whiskuchi
Växter för 2-3000 tror jag, jord och gödsel har jag ingen aning om.. första året i hus, nästa år blir det mindre växter. Tror jag. tongue.gif
ariana
Hej på er var längesen jag kika in

I trädgården lägger jag mesta av min tid nu, men det är så roligt o då vill man helst glömma att det kostar pengar som ni skriver den ger så otroligt mycket.
Jag går för det mesta till blomsteraffären varje vecka bl för att få njuta av att se alla blommor, o någon åker alltid med hem.
Sist vecka var det en vindruvplanta som var många år o gav frukter i fjol
den växer o ser ut att trivas men den kosta pengar ja men jag är väldigt förtjust i vindruvor. Färskpotatisen är färdig nu, så nog känns som man får igen mycket i många år känns det som.
Fru fet
Urk, vilken fråga! I år har det blivit MYCKET. Jag har köpt ett växthus, dock ett billigt sådant, och som vanligt alldeles för mycket plantor..Jag skäms nästan men detta har jag köpt de senaste två dagarna: tre rosor (en apotekarros, en Mme Knorr och en Aimable Amy), 6 plantor isop, 6 plantor gråtimjan samt ett gäng kryddörter. Men nu är snart köksträdgården klar och det blir jättefint!! wub.gif wub.gif wub.gif
*Stintan*
Konstig fråga! Tid är pengar men vem kan värdera det. I kronor och ören
är det väl ingen som varken kan eller vill tala om här. Men möjligheten att ha en egen trädgård eller på annat sätt kunna "odla"sina intressen är ju ovärderlig. Vissa år blir det mer och andra mindre.
MB1965
*Perennfrön 159 kr
*Sallads- ört-och grönsaksfrön 129kr
*3*5 säckar gödsel och jord 297kr
*Magnolia Lillieflora "Nigra" 579kr
*Dvärgrhododendron *3 120kr
*Diverse små krukor 80kr.
*Rosgödsel 79kr
*Rhododendrongödsel 79kr

2 kubik vatten.

Det var allt. 1550 spänn cirka.. ja och 99 kr för algomin oc h en klätterros för 129. 1780 kr med andra ord.

Blir 4-500kr mer på växter under reorna i häst/sommar. Runt 2500 på en säsong.

Bra att ha koll på kostnaderna så att inköpen inte löper amok, det är MYCKET lätt att få tuppjuck och shoppa loss.
estet
CITAT (MB1965 @ 19-06-2006, 18:26)
det är MYCKET lätt att få tuppjuck och shoppa loss.

Mmm, alltid är det nåt impulsköp som följer med hem och då får man det kära besväret att hitta rätta läget. smile.gif

För att svara på frågan om :-
Hittills i år har jag bara lagt ut några hundralappar, tack vare att jag redan i höstas bytte till mej sticklingar & fröer privat, har egen kompostjord och har handlat med två presentkort på handelsträdgården -mkt uppskattat wub.gif
kristerh
för min del har jag säkert handlat för 5-6000:- wink.gif och varje år säger jag att det inte får plats mer i min trädgård... wink.gif laugh.gif
krister
Pernillaheterjag
Lade förra året grunden för trädgården vid vår nybyggda villa, så då sved det rejält i plånboken... Fyllnadsmassor, jord, mur, gräs, träd och växter...

I år hade jag inte tänkt att spendera alls mycket, men upptäckte (till min förvåning att det är så himla roligt med trädgård) så det har redan blivit en del inköp. Bland annat har jag köpt en urläcker japansk blodlönn på stam - som är min stora stolthet för tillfället. Sen håller jag som bäst på att övertala maken att bygga nya spaljéer och en pergula. Om jag lyckas i mina övertalningar så trillar det ju på ytterligare några tusingar... Tänker inte räkna efter...
Ullet
Jag har inte tänkt räkna efter, det blir nog ingen trevlig upplevelse. *S* Det blir alltid mer än jag tänkt mig men samtidigt är det ju ett värde som varar. Inbillar jag mig iaf. ;-)
kerstin z5-6
alla ...men det är inget jag funderar på-jag älskar min hobby smile.gif smile.gif smile.gif
olgak
Törs jag säga att vi har en budget på 30000 i år för ideell trädgårdsskötsel i ett flerbostadshus-område med 26 portar. Det är 179 lägenheter med planteringar framför husen och med bakgårdar unsure.gif . Vår budget är jord och gödsel 10000, växter 15000 och redskap+förbrukningsmaterial+bilhyror 5000.

Jag vill inte komma ut som en gnällpåse sad.gif . Men det är inte mycket.
Margith
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-06-2006, 16:41)
alla ...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vi kom in på det här ämnet härom veckan, jag och 2 blomtokar.
Jag sa att jag går inte på krogen, jag går inte ens på bio, jag använder hellre pengarna till blommor, men ska jag vara ärlig så tror jag att du måste gå en väldans massa gånger på krogen för att komma upp i de summor som jag lägger i blommor och trädgård biggrin.gif

Det har gått så långt att tom gubben min hojtar till ibland och tycker att jag borde köpa lite nya kläder wink.gif vaddå nya kläder? vet du vad ett par jeans kostar??? Har du tur hittar du ett par för 248 kr, har du otur kostar de där som sitter allra bäst 998 kr... sad.gif Hur många blommor får du inte för 998 kr?? wacko.gif wacko.gif
kerstin z5-6
Jag odlar ju fikon -fast att ha bara lövet på ej är kanske att gå lite långt laugh.gif laugh.gif laugh.gif
I övrigt håller jag med föregående talare -allt på bilden är dock inte mitt smile.gif
trädgårdsresa i helgen som var smile.gif
Blomstersmurfen
Har verkligen hållit igen i år. Hittills kanske 4000 på växter. Duktigt va?

Men det hinner nog bli minst det dubbla innan säsongen är slut...

Mina barn tycker att de skall få varsin dator till sina rum, eftersom det kostar mycket mindre än vad mina blommor gör på ett år. Vem har berättat vad blommor kostar för dem??? Jag håller så tyst som jag kan!!! Nu hör det ju till saken att de inte kommer upp till skolan i tid om de får ha dator på rummet, men jag lyckas faktiskt alltid slita mig från trädgården och åka till jobbet (konstigt nog).

Någon enstaka krogrunda per år får räcka för mig, är hellre hemma och njuter i min trädgård! tongue.gif
Hierokliff
Jag o sambon var och handlade lite igår, eller jag var med för hon skulle prompt handla lite och plantera i en kruka som vi skall sätta på en gammal trätunna.
Så lite sådant, och så en sådan där kruka, nä vi tar två förresten...
iofs jag plockade i två buskar med blåbär *mums* så när hon skulle betala så fungerade inte hennes kort (igen, börjar ana ugglor i mossen, det händer lite väl ofta tycker jag), så jag blev 1400kr fattigare.

Fast ett gäng underligga blommor rikare och två stycken härliga blåbärsbuskar. Om de nu överlever rådjuren, fåglarna, sniglarna och fotbollarna ;-)
Wilmer
blink.gif blink.gif Pengar? Kostar? Jag åker bygden runt, öser i kundvagnen och langar fram ett plastkort. Ser inte röken av pengar som försvinner. Visst är det fantastiskt!! Så härligt fint blir det också hemma. Och ibland gott...

Wilma
Ciczi
I år har det nog inte blivit så farligt mycket ännu. Har mest köpt fröer , la nog fem hundra spänn på det men det är det absolut värt. Sen klart, det blev lite jord också kanske två tre hundra pengar på det. Men sedan kommer löksäsongen...då jäklar... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ciczi
Killensomvillhagrönafingrar
Vågar inte skriva nåt om min fru kanske kollar in forumet biggrin.gif
wub.gif wub.gif

Nej seriöst har jag inte lagt så mycket, dock så kommer det bli en heldel innan sommaren är slut.

Försöker faktiskt lära mig att plantera fröer istället för att bara köpa nytt hela tiden. Perenner är hittills ett mysterieum för mig som jag hoppas kunna klura ut efter sommarens läsning.
MB1965
Ärligt talat, varför har så många så svårt att berätta vad de lägger ut? Beror det på att ni inte kan/vill/vågar räkna på det eller att det inte spelar nån roll för ni har pengar så det räcker oavsett ? Är jag ensam om att hålla hårt i slantarna och ha budget ? ohmy.gif rolleyes.gif
ewa zon 3
CITAT (MB1965 @ 19-06-2006, 18:26)
Bra att ha koll på kostnaderna så att inköpen inte löper amok

Det är härligt att löpa amok ibland

/Ewa tongue.gif
Kajsa
Har anlagt två stora rosrabatter, köpt många klematis en del perenner, jord och gödsel under två sista åren, det har kostat minst 10.000 kr.
Men jag röker inte, cyklar till jobbet året runt, så något kul ska man ha.
Lena i Habo
OJ OJ OJ !!!

Vågar inte tänka efter hur mycket ....... ohmy.gif

Har ju byggt en damm också och det kostade MYCKET mer än jag tänkt !

Men som många av er andra säger...

DET ÄR VÄRT VARENDA ÖRE........ biggrin.gif
Gåsis
CITAT (MB1965 @ 26-06-2006, 14:58)
Ärligt talat, varför har så många så svårt att berätta vad de lägger ut? Beror det på att ni inte kan/vill/vågar räkna på det eller att det inte spelar nån roll  för ni har pengar så det räcker oavsett ?  Är jag ensam om att hålla hårt i slantarna och ha budget ?  :o  :rolleyes:

Jag har köpt STA fröer för 80:- och fröer från kanada för 123:- och fröer från Estland för 127:-. Två påsar såjord och två påsar planteringsjord. Jag har en budget för annars räcker inte mina pengar. Men - det blev ändå alldeles för mycket (inte pengar - plantor), jag är glad att jag har egen jord till rabatter. Inte ogräsfri, men jag har tid att rensa. Kanske ska man lägga någon extra krona för bensin när vi for och hämtade sten till rabattkant och för plantor som jag bytt till mig per post. Ett enda träd har jag köpt till min trädgård, en prydnadsapel, hutlöst dyr laugh.gif Man behöver inte lägga mycket pengar, har man lite av den varan får man ha tålamod istället laugh.gif Jag är glad att mina pengar inte räcker till mer än jag orkar med tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Därför att det är helt fel sätt att tänka för mej, överhuvudtaget smile.gif Jag tänker i stället på hur mycket jag tjänat-
på att så 1500 plant själv , till mej själv istället för att köpa dem .
Sen har jag ju tjänat massor på att köpa rosor o buskar i Finland -billigare än här )
Ev överskott av sådder säljer jag på plantmarknader o kan på så sätt köpa mer frö o mer plantor laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sen behöver jag mindre smärtstillande o mindre läkarbesök sommartid , så jag har tjänat på det med -för att inte tala om livskvalite smile.gif
Tezzla
CITAT (MB1965 @ 26-06-2006, 14:58)
Ärligt talat, varför har så många så svårt att berätta vad de lägger ut? Beror det på att ni inte kan/vill/vågar räkna på det eller att det inte spelar nån roll  för ni har pengar så det räcker oavsett ?  Är jag ensam om att hålla hårt i slantarna och ha budget ?  :o  :rolleyes:

Jag kan inte tala om den exakta summan jag lagt ut helt enkelt därför att jag inte vet. Jag är inte gjord av pengar men de slantar jag har lägger jag gärna på uppbyggnad av min trädgård just nu. Trädgården var i uselt skick när vi köpte huset för ett år sedan och vi tog naturligtvis med i vår planerting att det skulle komma att kosta att få den i ordning. Uppskattningsvis har det nog rullat iväg 15000 om man även räknar in förra sommaren. Och jag kommer garanterat spendera ett par tusenlappar till i sommar.
pejahren
Någon exakt summa har jag inte, men om vi räknar in allt trädgårdrelaterat, tror jag nog vi hamnar under 100-lappen per månad.

Vi köper inte mycket blommor, det blir mest fröer och jord. Det går nog på runt 1500 spänn om året. Sen tillkommer några rosor och clematis, s¨g uppåt 1000. Vi får många perenner och fröer genom byte, kostar bara egna överskottsplantor och -fröer.

Hur mycket el växthuset drar genom vintern vet jag inte, men något kostar det att värma upp 9 kubikmeter luft i ett halvår.

Varje höst reser min fru och jag en helg på hotell för träff med ett antal andra trädgårdsgalningar (eller -entusiaster) från hela Norge, två dygn med bara trädgårdsprat. Det går på 4000 ungefär.

Igen får jag terapi, motion, njutande, tillfrädsställelsen att se plantorna växa till sig frå inget, förhoppningsvis en bättre hälsa. Allt som allt tror jag nog det är lönsamt.
Wilmer
Hej igen.. Jag lägger ingen budget, men så gör jag inga större projekt heller. Försöker driva upp det jag vill från frö, men shoppar loss om jag hittar något bra billigt. Eller något jag riktigt varit sugen på. Försöker planera så att jag köper vid rea, krukor osv. Köper perenner vid årets utförsäljning. Har faktiskt ingen aning om vad det kostar mig sammantaget... Hade det varit för mycket hade det märkts i plånboken! Lite över till mat och hästen måste det ju finnas.
MB1965
Vilka skillnader det finns i trädgårdsliv och odlingsstil egentligen. Kanske är största skillnaden mellan de som vill ha allting färdigt med en gång så de kan njuta av den färdiga trädgården och köper stora plantor (storstadsmentalitet ?) och de som snarare vill driva upp från frön/småplantor och njuter av att se saker växa ( småstad ? ) . biggrin.gif

Sen finns ju de som i det närmaste är proffs som kerstin z5-6 wink.gif
Pirum
Delar trädgård med andra släktingar, skulle tro att jag själv pytsar ut ett par hundra per år, brukar bli ett fempack påsgödsel från typ Bauhaus och sen lite potatis och några fröer.

Tillägg : har inget emot att folk lägger pengar på sin trädgård i stor omfattning, däremot är jag själv mer inne på att lägga ut så lite som möjligt.
Helt enkelt för att jag tycker att det är KUL att inte lägga ut pengar. Jag får ut mer av att tälja till ett eget skaft till den gamla hackan, än jag får av att köpa en ny hacka med leksaksskaft på nån stormarknad.

Jag njuter av att sätta "egna" sättpotatisar, istället för köpta. Våra egna brukar dessutom ge bättre plantor. (Dock brukar jag köpa potatis för ca 100kr per år för att prova sorter jag inte har).

Jag sätter gladeligen frön som "gått ut" för tre år sedan, att grobarheten är sämre gör mig inget, det kommer ändå upp mer plantor än jag orkar gallra...

Äppelträd drar vi upp från frösådder och ympar in sorter. Kanske inte blir de vackraste, eller bästa träden. Men det ger stor tillfredsställelse. Krusbärsbuskarna har vi övertagit från andra tomter som "renoverats" eller så har vi tagit dem som skott. Buskar som annars hamnat på tippen. Köpebuskar har vi inte haft stor lycka med ändå.

Att återanvända är roligare än att köpa nytt smile.gif
kristerh
CITAT (MB1965 @ 27-06-2006, 08:43)
Vilka skillnader det finns i trädgårdsliv och odlingsstil egentligen. Kanske är största skillnaden mellan de som vill ha allting färdigt med en gång så de kan njuta av den färdiga trädgården och köper stora plantor (storstadsmentalitet ?) och de som snarare vill driva upp från frön/småplantor och njuter av att se saker växa ( småstad ? ) . biggrin.gif

men nog odlas det en hel del i storstan oxså wink.gif tex jag själv,
men det har ju med tillgänglighet att göra oxså (tror jag) har du en plantskola eller fler runt hörnet så åker iaf jag dit ca1 gång i veckan o botaniserar... (jag vet, jag är inte klok) och givetvis kommer jag alltid hem med något som måste klämmas ner nånstans laugh.gif
krister
Tezzla
CITAT (MB1965 @ 27-06-2006, 08:43)
Vilka skillnader det finns i trädgårdsliv och odlingsstil egentligen. Kanske är största skillnaden mellan de som vill ha allting färdigt med en gång så de kan njuta av den färdiga trädgården och köper stora plantor  (storstadsmentalitet ?) och de som snarare vill driva upp från frön/småplantor och njuter av att se saker växa  ( småstad ? ) . biggrin.gif

Sen finns ju de som i det närmaste är proffs som kerstin z5-6 wink.gif

För mig handlar det inte om att få allting färdigt snabbt utan det handlar om att skapa en grund i min trädgård så att odlandet kan sätta igång på allvar . Att skappa denna grund/bas i en trädgård som stått orörd i 10-15 år kostar en hel del slantar. Jag kommer absolut att så frön och småplantor längre fram, men för att kunna göra detta så måste ju finnas rabatter o.s.v

För övrigt är jag en typisk stordstadsmänniska.
Mozart
Om jag räknar lite snabbt på det jag kommer på nu (allt är överlslagspriser priser):

fröer: 250 kr
jord: 300 kr
vårlökar: 100 kr
sommarblommor: 200 kr (på rea i går tongue.gif )
krukor+baljor+plasthinkar+sålådor: 700 kr
jordgubbsplantor: 250 kr
pallkragar + färg: 350 kr
(har säkert glömt något...)

totalt: 2150kr

Det faktiskt är mycket för mig, är student och jag har fler intressen! Men samtidigt så har jag försökt vara ekonomisk, jag har drivit upp massor av tomatplantor, gyllenbärplantor, blommor ect, så jag har ändå fått mycket för pengarna! Har gett bort tomatplantor och gyllenbärs plantor till höger och vänster. Och bytt såväl plantor som frön med andra.

Men jag har ändå inte köpt jord till mina pallkragar ännu, dessutom kom jag på att jag behöver fler jordgubbsplantor. Och innan sommaren är slut har jag nog kommit på fler saker (har ju funderingar på en rosrabatt t.ex)
tantgrön
Det blir ca två- tretusen/år. En billig hobby som många redan påpekat. En hobby som också läker kropp och själ. Med det perspektivet blir hobbyn ännu billigare. Jag väljer att tänka hälsotimmar för den tid jag tillbringar/arbetar i trädgården, även när knä och rygg värker. Man vet att man lever. Ett litet tips! Jag lägger undan alla mynt i en speciell trädgårdskassa under vinterhalvåret och när våren kommer finns det en nätt liten kassa som bara ber om att bli spenderad.
Ciczi
Kom att tänka på att vi (läs jag) ska bygga en avdelning i källaren för plantdrivning. Det kommer ju att gå löps på en nätt liten summa. Men min sambo har inte klagat en enda gång. Han ser det nog också som livskvalitet och hälsobefrämjande. Dessutom har mitt trädgårdsintresse för med sig att jag har börjat att plugga till trädgårdsingenjör och en framtidstro och dröm är aldrig fel.

Hans kommentar om plantdrivningen i källaren var att ja men då vet jag ju var jag ska leta när jag är av med dig... wub.gif

Ciczi
Blomstersmurfen
CITAT (ciczi @ 27-06-2006, 20:22)
Kom att tänka på att vi (läs jag) ska bygga en avdelning i källaren för plantdrivning. Det kommer ju att gå löps på en nätt liten summa. Men min sambo har inte klagat en enda gång. Han ser det nog också som livskvalitet och hälsobefrämjande. Dessutom har mitt trädgårdsintresse för med sig att jag har börjat att plugga till trädgårdsingenjör och en framtidstro och dröm är aldrig fel.

Hans kommentar om plantdrivningen i källaren var att ja men då vet jag ju var jag ska leta när jag är av med dig... wub.gif

Ciczi

I vårt hem, när barnen undrar var mamma är, säger min man:

Följ vattenslangen, så hittar du henne wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon