Ina
Har en liten H. retusa, en lustig liten sak med nästan barrliknande blad. När jag vattnade blommor idag skulle jag ta bort några torra blad på den och när jag vände på den upptäckte jag en torkad blomma! Den har blommat i smyg!!! Den är som sagt ganska liten och jag hade inte räknat med att den skulle blomma redan. Nu har jag missat min första retusablomning! sad.gif Hoppas att den upprepar prestationen snart!
Betty
Hej Ina! Jag har aldrig missat en hoya-blomning, dom avslöjar sig med den starka doften! tongue.gif Din retusa kanske inte doftade så mycket, har hört att moderna hoyor inte är så doftstarka som äldre sorter. Kan det stämma? Själv har jag bara "gamlingar"... smile.gif
Ina
Hej Betty!
Jag vet inte om det är en gammal eller ny sort jag har, men blomklasen hade innehållit EN blomma... Normalt för H. retusa är att den har två blommor per klase, men min är som sagt nybörjare på det där att blomma. Sen hänger ampeln i ett rum jag inte går in i varje dag, så om den lilla enstöringen har luktat kan jag ha missat det. sad.gif
Har du många Hoyor? Vilka sorter?
Hälsningar från katarIna biggrin.gif
Betty
Hej Katarina! Nej, många hoyasorter har jag inte sad.gif bara gamla hederliga carnosor... men jag blir så inspirerad i detta forum så jag tror att jag ska skaffa några till! smile.gif smile.gif smile.gif
Ina
Hoy!
Tycker absolut att du skall skaffa fler Hoyor. De är extremt trevliga växter, finns i alla möjliga former, färger och storlekar.
Hur är det, finns affärskedjan Blomsterlandet uppe i norr? De har börjat ha större sortiment av Hoyor senaste tiden. Men de kanske inte har fattat att det bor blomsterintresserade människor norr om Stockholm...
rolleyes.gif
Betty
Hoy själv! Tyvärr tror jag inte att den kedjan finns här uppe sad.gif jag har då aldrig hört det namnet förr... och jaa, nog måste jag ha mej några till hoyor! Jag surfade in på Sydsvenska Hoyasällskapets hemsida och habegäret pulserade i mej efter att jag sett alla fina bilder de hade lagt ut wub.gif
Caroline
Hej hej!
Jag kan bara bekräfta att när man väl börjat så är man fast blink.gif
Jag fick upp ögonen för hoyor vid årsskiftet och nu är jag helt fast. Nästan alla andra växter som fanns här hemma har fått flytta till pappas jobb... smile.gif Nu köper jag bara hoyor... (då kan man ju dock fråga sig varför jag köpte 3 nya "fräcka" St. paulior idag för 10 kr styck???? wacko.gif Kanske för att jag har ett fönster som är lite mörkt för hoyor och där bor några paulior... och nu är de fler biggrin.gif ).

Katarina, trist att du missade retusans blomma... Men det kommer väl förhoppningsvis fler rolleyes.gif

Ha det gott!
Hälsningar Caroline
Virgo
hejsan,

Ja dessa hoyor är trevliga växter. Och vad gott dom doftar på natten. rolleyes.gif
Ina
Min faster hade en gigantisk carnosa i sovrummet... en liten smula opraktiskt när den blommade. Doften var fullständigt bedövande då det handlade om hundratals blomklasar.

Caroline, jag klarar inte av att göra mig av med andra blommor för att "bereden plats för Hoyan", endast två blommor har fått flytta på sig. Och jag var på Brändmarks i onsdag och köpte en Hoya (nummularoides), en kaktus, en Kalanchoë och en Amaryllis.... jag är total "addict". wub.gif
yla
min hoya är lika gammal som jag wub.gif
för min mamma fick den av sin syster när hon fött mej
kul va 55år gammal de e inte illa för o vara blomma
nu har den varit snål ett par år med blommor eftersom vi flyttat dåodå
men jag hoppas att den ska förlåta mej flyttningarna o börja blomma snart
blommorna är ju ljuvliga smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon