Full version: mimosa sensitiva
Sofia Hell
Ja, min frut s grnskande mimosa sensitiva har brjat gulna...
P Weibulls verkade den sljas som ssongblomma men jag r inte s bra p att slnga vxter....Det kanske inte finns s mycket att gra?

Mindre sol och mer luftfuktighet kanske... huh.gif
kristerh
Lyft ut den, ute kommer den att trivas, men det blir vrre nr du ska ta in den igen wink.gif torr luft och lite ljus r ingen bra kombination.
krister
Emma_
Mimosan r tvrig om jag inte minns fel.. s den dr s smningom i vilket fall. wink.gif Men du kan s frn frn den! smile.gif
kristerh
Riktig mimosa r stora trd o buskar i det fria, dvs flerriga men vi kanske pratar om ngon annan sort hr wink.gif
krister
Emma_
Du kanske pratar om den mimosan med gula bollformade blommor?

Jag pratar om mimosa sensitiva, beskrivning frn impecta:

"MIMOSA pudica. Sensitiva. Rr Mig Ej. Ttfingrade parblad som drar ihop sig vid berring. Rosa blombollar. Fascinerade, srskilt fr barn. Kan ss hela ret."

Ettrig var den visst enligt dem ocks.
flaxss
CITAT (Emma_ @ 24-06-2006, 19:23)
Du kanske pratar om den mimosan med gula bollformade blommor?

Jag pratar om mimosa sensitiva, beskrivning frn impecta:

"MIMOSA pudica. Sensitiva. Rr Mig Ej. Ttfingrade parblad som drar ihop sig vid berring. Rosa blombollar. Fascinerade, srskilt fr barn. Kan ss hela ret."

Ettrig var den visst enligt dem ocks.

det finns mnga sorter men .
men oftast r det rr mig ej som man har .
det ska g kunna ha dom kvar om man har det bra fr dom annars s r dom *rtt s klena plantor* som inte klara va luften inne att den inte trivs fr man rr den fr mycket m.m. . men vill man ha den kvar s stter man ut den under sommren nger den normalt stor kruka sen ver vinter har futikgt ljust inte svalt . den klara inte svalt alls . om dagarna r varma s klara den kanske ner till 5c . men r dagen sval ca+10c sen natten +5c s trivs den inte .
Sofia Hell
hej h.

Det hr verkar dmt att misslyckas.

Jag har stllt ut den i mitt franska fnster just nu och det ser ut som att de ljuslila blombollarna planerar en terkomst.

Fr se om jag inte trttnar snart nd. Ytterkrukor r alltid en bristvara. unsure.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon