Full version: Flytta rosor
Mozart
Jag har en rabatt jag tänkt göra mig av med, det är inte jag som har anlagt den från början. I denna rabatt finns två rosenbuskar (av okänd sort) som jag har tänkt försöka rädda. Men nybörjare som jag är så vet jag inte hur jag ska göra.
Ska jag plantera om dem till hösten, så de hinner rota sig innan vintern, eller när är det bäst att flytta dem?
cato
Här nere i zon 1 sätter vi helst om och planterar barrotade rosor på hösten.
Jag vet ej var du bor, men tror att detsamma gäller för dig.
klipp ner dem hårt före flytten. Kapa även rötterna lite. Sen går det nog bra om rosorna inte är för gamla.
Hälsningar
Cato
Margith
Svaret är nog helt beroende på var du bor smile.gif
Så snälla Mozart, gå in i "Din kontrollpanel" och skriv in i vilken zon du odlar så blir det mycket lättare att svara dig wub.gif

Här uppe i z 6 sätter vi helst om och planterar barrotade rosor under vår och sommar biggrin.gif
Att klippa ner dem hårt, kapa in rötterna och flytta dem på hösten: i mina öron låter det som en säker död för rosorna, men missförstå mig inte Cato, ditt svar är säkert helt korrekt för z 1 wub.gif wub.gif

Jag vill bara visa på hur olika svaren kan bli utifrån var du bor smile.gif wub.gif
cato
Ja här i zon 1 kan vi göra nästan som vi vill.
Ibland har vi grävt upp rosor på hösten, jordslagit dem för att sedan plantera dem på sin rätta plats på våren.
Hälsningar
Cato
Lile
flytta dem, och sen (under sommaren) VATTNA VATTNA VATTNA!! klipp av en bit trädgårdsslang el. liknande och gräv ned vid busken när du planterar så att den når ända ned till rötterna. Låt den sticka upp en bit genom jorden och vattna sen direkt i slangen när du vattnar. När det börjar bubbla upp vatten i jorden under rosenbusken så är den genomvattnad. rolleyes.gif
Mozart
Ok. Tänkte inte på att växtzonen spelade roll. ohmy.gif
Jag bor i alla fall i zon 3. Någon som vet vad som gäller då? wink.gif

Till saken hör att ingen brytt sig om de stackars rosorna på flera år. Vet inte hur levnadsglada de är! Vill göra deras flytt så "snäll" som möjligt! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon