Jill-Ulrika
Jag odlar blomsterböna tillsammans med buskkrasse på balkongen. När jag vattnade förut i kväll så brände det till när jag kom emot blomsterbönans blad. Men kan det vara möjligt? Har aldrig hört talas om att den kan brännas. Men det gjorde den utan tvekan och det svider fortfarande. sad.gif
åsgård
Det är inte troligt att det var bladen från rosenbönan. Bönan däremot innehåller phasin som är irriterande enligt giftcentralen.
Är du säker på att inte var en insekt då?
MVH
Kenneth
Snöflinga
Kan ha varit en elak insekt mad.gif Är inte rosenböna samma som blomsterböna ? Om så är fallet är väl inte bönan giftig ... Brukar äta den späd efter kort koktid med flingsalt och skirat smör ... jättegott tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenböna och blomsterböna är samma sak och som många andra bönor innehåller de ett gift som förstörs vid kokning (+ man måste äta ganska många råa bönor innan man blir irriterad i magen så starkt är inte giftet)
Jill-Ulrika
unsure.gif Det kanske var en insekt ändå. Det var som små brännande flimmerhår som satt kvar på armen. Nu är det över iallafall. Ska på insektsjakt och se efter vad jag hittar. När det gäller att äta bönorna så är det ett tag kvar. Den har inte ens fått blommor än huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon