eml
Jag har ett antal övervintrade lökar i en rabatt (vitlök, gul lök, silverlök och purjolök) som "det inte vart något med" från förra året och som nu verkar sätta nya blad och "leva vidare". Blir det något bra resultat av dessa lökar (vitlöken har bildat tuvor av blast, d.v.s det verkar vara flera lökar som är på gång mycket nära varandra) eller är det lika bra att gräva upp dem och sätta något annat (nya sättlökar) huh.gif?
Kerstin i Malmö
Är det inte så att lökarna går upp i frö nu, alltså där kommer en blomstängen och så blommar dom och löken blir oätlig...

Jag har haft övervintrad purjolök och den har gjort så på sin andra säsong.
Vitlökarna har säkerligen delat upp sig om dom stått sedan förra året och då är det alltså en hel lök på varje plats som försöker sätta lök... Det blir inget resultat av det, dom behöver sättas en och en och med gott utrymme runt om.

Och andra sidan blir det väldans fina blommor...

Nästa gång du har lök du inte tycker det är något med, ta upp dem över höst och vinter och sätt på våren igen. Du kan ju även testa och se om någon av dem fungerar! Det har väl diskuterats lite om höstsådd ivarjefall av charlottenlök... Man lär sig mycket av att testa!

Kerstin - som snart måste binda maken då han går och mumsar vitlöksblad stup i kvarten...
Louise i Göteborg
Vitlöken (och scalottenlök) växer upp till en massa små, goda plantor. Borde nog gå att dela och flytta, jag brukar äta upp dom. Alltid missar jag nån' på hösten men lättjan har sin egen belöning - dessa "tusenbröder"

De andra sorterna kommer att blomma i år. Ta frö och så nästa år....eller ät upp dessa med men fort innan blomstängeln kommer.
Hannele
Lökar har väldigt vackra blommor!
Gamla vårtrötta lökar blir fina i vilken blomsterrabatt som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon