Full version: törnros
lissa
Jag har letat efter ett inlägg jag har sett om vilda rosor men hittar det naturligtvis inte så jag gör en ny tråd mad.gif

Jag satte nyponfrön och det har kommit upp en liten ros planta.och troligtvis är det törnros ( men tror att jag tog ett nypon från en klängros också) Jag har aldrig sett att ni pratar om törnrosor...Kallas dom inte för det längre ???? Jag menar alltså dom vilda rosorna som brukar finnas vid dungar eller t.om dikesrenar....Skulle gärna veta hur det står till i den frågan...
smile.gif smile.gif
Irene_L
Jag kallar mina för Vresros.
rolleyes.gif
mvh
Irene
Berith
CITAT (lissa @ 18-06-2006, 00:54)
Jag menar alltså dom vilda rosorna som brukar finnas vid dungar eller t.om dikesrenar....

Menar du kanske nyponrosor. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa vilda rosor i dikeskanter som kan gå under namnet törnrosor (har ändrat jag hade felaktigt skrivit vresros när jag menade törnros).

Här är en som växer hos mig ca 2m hög och blommar just nu jag gissar att det är någon slags R. villosa hartsros, den stämmer mest med beskrivningen + att jag hittade den i dalarna.

Sommartorparn
Vresros är normalt den som går under namnet Rosa Rugosa

De som vanligast växer i naturen är antingen Rosa canina eller Rosa dumalis. Den sistnämda kallas vanligtvis för nyponros, men även Vresrosen kallas ibland för nyponros. Dessutom finns det en hel del andra rosor som är vilda i vår natur.

Törnros tror jag inte är någon speciell ros, men rosor kan ha väldigt många namn i folklig använding, men de enda namn som är exakta är de latinska namnen (och inte heller helt och fullt, för dom ändras ibland).

Här kan du läsa om vilda rosor
rolleyes.gif
lissa
Det som för mig är törnrosor är nyponrosor, helt klart...tack för förklaringar och svar..
Länkarna sitter i favoriter nu biggrin.gif
Nu får jag vänta lite till på att se om det var nyponrosen eller klätterrosen som har behagat gro på min terrass, men gissar på nyponrosen. Den har bara 4 parblad, men dom sitter inte mitt emot varandra, det är mer vänster höger vänster sida...Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag skulle gärna vilja att det vore en nyponros, jag tycker dom är jattefina-
Tack för hjälpen till er alla smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon