Bessie
De flesta krukväxter och alla andra växter inomhus brukar ju lida av att luften är på tok för torr, bli utsatta för angrepp av skadedjur (slår vad om att det som kryper på hibiskusen är små mörka spinnkvalster) och bli allmänt risiga. Så jag tänkte starta den här tråden för att diskutera och jämföra sätt att dra upp luftfuktigheten.

Jag har improviserat några luftfuktare av tomma barnmatsburkar och stadig ståltråd och hängt dem på elementen med s-krokar (skulle vara bättre med poröst material förstås.) Lägger också 1/2-1 centimeter smågrus i faten och häller lite vatten på. Duschar förstås växterna när de blir dammiga, men tycker inte att det hjälper upp luftfuktigheten något vidare.
Sofia Hell
Jo, detta är ju förenat med en del bryderi.
Har varit inne på att köpa en elektrisk luftfuktare men avskräckts av prisnivån. Dessutom är de verkligen skitfula (ursäkta mitt ordval). mad.gif

Så vad göra? Innan jag flyttade hade jag två stora luftfuktare i terrakotta (Weibulls, ca 70 kr/st) på elementen. Oklart om det egentligen gjorde någon skillnad. Nu är dessa inte kompatibla med den här lägenhetens element och har blivit liggande.

Idagsläget sprayar jag växterna med kokt tempererat vatten 1-3 ggr per dygn.
Lady Hamilton
En bordsfontän eller liknande hjälper bra. Men det är klart att det blir nog bästa effekt i just det rummet som fontänen står smile.gif
Alexander-VG-zon3
vill mna få upp fukten rejält så köp en kar 500-700liter sen ha det uten täckglas .sen har du fönstret öppet och dörren stägnd helst ett liten rum med även om du duscha växterna så kna du någ komma upp till 60-70 men man kommer til att få fuktskador på väggarna . men det kan man ju inte göra wub.gif
så ett enkelt sätt är ju duscha dom morron å under dagen *det måste vara tortt när dte är mörkt * sen så under vara kruka eller mellan krukorna lägger du skålar med skrovlig singel i sne fyller på med vattnen även om du sätter växterna tätt så hjälper dom varann

typ som så här

men på andra växter får inte vattnet nå jorden .
Lady Hamilton
Jag har förutom min bordsfontän i mitt uterum/vinterträdgård även ställt vaser från Ikea i fönserna och fyll dem med vatten

Färgexempel

Ännu flera färger
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 18-06-2006, 13:59)
Jag har förutom min bordsfontän i mitt uterum/vinterträdgård även ställt vaser från Ikea i fönserna och fyll dem med vatten

Färgexempel

Ännu flera färger

fast en plan yta vatten avdunstar inte alls lika mycket som en skrovlig yta wub.gif
har själv sett det men har du stenar i dom hamilton
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 18-06-2006, 17:00)
....har själv sett det men har du stenar i dom hamilton....

smile.gif I de som är genomskinliga har jag dekorations stenar men inte i de andra. Men eftersom de står i fönstret så "dunstar" det ganska mycket, trots att de har en planyta.................

laugh.gif Och det var ju bara ett förslag, jag påstår ju inte att vaserna är någon "ultimat" lösning
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 18-06-2006, 18:12)
CITAT (flaxss @ 18-06-2006, 17:00)
....har själv sett det men har du stenar i dom hamilton....

smile.gif I de som är genomskinliga har jag dekorations stenar men inte i de andra. Men eftersom de står i fönstret så "dunstar" det ganska mycket, trots att de har en planyta.................

laugh.gif Och det var ju bara ett förslag, jag påstår ju inte att vaserna är någon "ultimat" lösning

ahh oki nää det är säkert jätte bar lösning men en planyta fast dne står i fönter av dunstar inte lika mycket som en som står med häften upp vi sstenar eller nåt likande å leca funkar inte heller för odm flyttare dte måsta vara singel för bästa effekt wub.gif
forget-me-not
CITAT (Hamilton @ 18-06-2006, 13:59)

Färgexempel

Ännu flera färger

Wow, dom var ju jättesnygga ju! wub.gif De blir ju en prydnad i fönstren samtidigt som de gör nytta. Tack för tipset! smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (forget-me-not @ 18-06-2006, 19:47)
...Wow, dom var ju jättesnygga ju! wub.gif......

De kostar bara 9:- st smile.gif
forget-me-not
CITAT (Hamilton @ 18-06-2006, 20:19)
CITAT (forget-me-not @ 18-06-2006, 19:47)
...Wow, dom var ju jättesnygga ju! wub.gif......

De kostar bara 9:- st smile.gif

*Felix matte*
Åh så vackra vaser Hamilton wub.gif
IKEA har så mycket fint som inte går att beställa via nätet
Jag skulle ha taklampa till köket
samtidigt som jag beställde nya stolar men tyvärr ...

Längtar till IKEA öppnar i Haparanda i vinter... men det blir nog
inte att åka dit förrän våren 2007
Allis
Jag brukar ha i lite grus/sand i botten på rymliga blomkrukor, så kommer dom upp en bit och behöver aldrig stå med fötterna i vatten wub.gif
lovika
I mitt varmaste, torraste rum (två stora fönster mot sydost) har jag två små egentillverkade bordsfontäner och ett akvarium som står relativt nära fönstren. Jag har också hängt upp tunna, halvtransparenta fönsterskydd i nedre delen av fönstren. Sedan är nog inte den gamla hederliga "djupa-tallriks-metoden" att förakta den heller! Jag tycker själv att rummet känns behagligare numera, så jag hoppas att växterna håller med.

Letar just nu efter fönsterbrickor till ett annat rum, det vill säga något slags stora rektangulära fat (kanske 20x50 cm) med ett par centimeters kant som jag tänkte fylla med lecakulor + vatten och placera blomkrukorna på. Men jag har inte hittat riktigt det jag söker ännu. Kanske någon som har tips?
Alexander-VG-zon3
vill ni blev av med problemet med förtorrt rum så sätt ut dom på våren å sommren å hösten sen ta in dom när ni själva vill och sen håller lägre temp på vintern imed det är lägre temp så behövs inte så himla fukt lugt
kristerh
Ett bra sätt att snabbt få upp luftfuktigheten är att lägga en blöt handduk eller trasa på elementet, och låta det torka, fast det går ju inte om man har el element
cecil
Jag testar "double potting" på mina ormbunkar just nu (för att slippa menande blickar när jag smyger omkring med sprayflaskan för tredje gången samma dag). Det är en variant på "djupa fatet" där man ställer krukan i en större kruka som också fylls med jord/leca/whatever.

Mvh Cecilia
Carex
har läst att det gamla tricket med vattenfyllda skålar inte fungerar. Läste det på ett bonsaiforum, där han som testade hade mätt luftfuktigheten både med och utan, ingen skillnad. framgick dock inte om det var en plan vattenyta eller grus i skålarna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 01-09-2006, 14:37)
har läst att det gamla tricket med vattenfyllda skålar inte fungerar. Läste det på ett bonsaiforum, där han som testade hade mätt luftfuktigheten både med och utan, ingen skillnad. framgick dock inte om det var en plan vattenyta eller grus i skålarna.

plan yta funkart inte det bler ingen avdustning men det bler det med grus
Lars-Olof Arvids
Skaffa några akvarier! biggrin.gif En trevlig hobby jag verkligen kan rekommendera. Själv har jag sju igång nu, fram i vinter när det blir tid för lite fiskodling blir det nog ett par till! smile.gif

Olle
kristerh
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-09-2006, 16:18)
Skaffa några akvarier!

Ja det är verkligen en bra luftfuktare, några liter i veckan får man fylla på, dvs det dunstar lika mycket.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 01-09-2006, 16:20)
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-09-2006, 16:18)
Skaffa några akvarier!

Ja det är verkligen en bra luftfuktare, några liter i veckan får man fylla på, dvs det dunstar lika mycket.

för mig är det för fuktigt då jag har ett stort kar .
så iblan kna det bli för bra men annars sä dom väldigt bra fuktare wub.gif
cecil
Alla anledningar att skaffa akvarium är iofs bra
anledningar, men om de verkligen ökar luftfuktigheten så värst mycket vet jag inte. Hamnade i tvist med min fd hyresvärd, som hävdade att möglet på väggarna i lägenheten orsakats av fukt från mina akvarier. Mätte avdunstningen mycket noga, och från mitt största akvarium (halvöppet 375-liters) dunstade en halv liter per dygn. En (vuxen) människa avdunstar däremot över en liter vatten om dagen ffa genom utandningsluften, så det gamla tricket att prata med blommorna kanske inte är så dumt smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag har haft ett kar på 500liter plus två lite mindre och jag har haft problem med väggar att det var blött under bord,bänkar m.m. plus att det var mögel i hörnen . och jag kunde mäta upp en fukt nivå på 50-70tror jag det var har gjort ett inlägg om det på odla inann men carunt 60% sen nu har jag bara ett litet kvar och jag har inga problem längre med att det är blött på golvet eller att jag tycker jag ser att där kommer ny mögel .
och det med att prata med växter är ju ett knep för att ge dom dte som kommer ur våra lungor
kristerh
Nu har jag flyttat mitt 225 liters akvarium till övervintringsrummet,
då behöver jag nog inte köra med min elektriska luftfuktare.
Mängden avdunstat vatten från ett akvarim måste ju bero på hur varmt vatten det är i det, jag har ca 25 gradet i akvariet o får fylla på med några liter i veckan
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 02-09-2006, 15:35)
Nu har jag flyttat mitt 225 liters akvarium till övervintringsrummet,
då behöver jag nog inte köra med min elektriska luftfuktare.
Mängden avdunstat vatten från ett akvarim måste ju bero på hur varmt vatten det är i det, jag har ca 25 gradet i akvariet o får fylla på med några liter i veckan

tänk på att många växter vill övervintra i torr jord å torr luft
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon