|
När det kommer till det här med sommarblommor och utekrukor Vad planterar ni helst i för kärl? Har ni några favoriter? Var får ni tag på era favoritlådor? Själv har jag en förkärlek för rostiga gamla konservburkar (billigt och bra  ), zinkbaljor och gamla trälådor. Det har till och med blivit så att jag ens fyllt upp alla tillskabbade terracottakrukor för att jag krafsat åt mig så mycket av det andra.
Alexander-VG-zon3
18-06-2006, 10:06
terracottakrukor är tycker jag den vackraste en växt kan växa i . så jag har alltid lerkrukor inget annat *plastkrukor har ajg på nyinköpta växter eller sådder som jag inte hunnit byta än * men ja lekrukor är dte finaste man kan ge en växt tycke rjag . så kör på det men du måste ju vattna rättså mycket och jag köper mitt från alla möliga ställen
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2006, 10:10
Eftersom jag vill ha det så lättskött som möjligt har jag hellre några stora byttor än flera små och jag föredrar plast det går åt mindre vatten då, jag har börjat gå över mer och mer åt behållare som har en vattenreservoar innbyggt ex. Willabs tomathinkar + balkonglådorna jag köpte förra året på Lidl har också en vattenreservoar innbyggt.
fandolin
18-06-2006, 12:22
Jag planterar i lite av varje, men gillar inte plast. Här är en trälåda, lite terrakottakrukor och en gammal träställning för svagdrickaflaskor.
Jill-Ulrika
21-06-2006, 00:05
Även jag gillar att plantera i lite av varje, helst i kärl med lite "patina" och kärl som är lite slitna. Undviker ytterkrukor av plats trots att de är praktiska men kan avslöja att jag allt oftare använder innekrukor av plats till mina terracottakrukor eftersom jag tycker de torkar för snabbt utan.
Mina främsta favoritkrukor och lådor har jag hittat på loppis, överskottsbolaget och ikea.
"Strindbergslådan" kallar jag den svetslåda jag köpte för några tior på loppis där jag sått ringblomma, prinsgustavsöga och sömntuta, vi får se hur de tar sig. I en zinkhink från överskottsbolaget växer en tomatplanta tillsammans med oregano.
Annars är det alltid trevligt med kryddväxter i olika konservburkar. Själv har jag använt konservburkar för oliver de är ganska dekorativa:rolleyes:
kristerh
21-06-2006, 10:40
Mina favoriter är terracotta, men allt utom plast går bra för min del, det viktiga är att de är tillräckligt stora, plantor o blommor måste få utrymme... krister
Terracotta är ju vackert men torkar ut snabbt som alla redan påpekat ... då är man lite klurig och "impregnerar" dem invändigt så att vattnet inte dunstar.
Lägg dem i ugnen och värm dem till 120-130 grader och gnid sedan insidan med en ljusstump. Man kan också "måla" insidan med linolja (stryk på med en liten svamp).
Enda nackdelen med detta torde väl vara att den vackra patineringen på utsidan av kalk och alger och vad det nu är uteblir.
Jag gillar att plantera i tvättkorgar och i zinkbaljor.
Har planterat en Rosa Rugosa Jens Munk i en stor gammal bykbalja av koppar. Kanon eftersom den har avrinning i botten. Det blev jättefint.
Gillar stoooora planteringskärl.
/Stina
Jag tycker att det är jättefint med betongkrukor! Ska någon gång försöka mig på att göra egna har jag väl tänkt... Sen gillar jag såna plåt(?)hinkar/krukor och rottingampeller och balkonglådor. Men själv har jag nästan enbart plastkrukor. Mycket smidigare när man ska flytta omkring dem ute på balkongen, terrakottakrukor blir ju väldigt mycket tyngre. Mina är i terrakotta-färg så tittar man inte för noga så ser man ju inte att de är av plast. Det enda jag tycker är synd är att de inte får samma "gammal"-känsla som äkta terrakotta.
birgitek
28-06-2006, 20:13
Jag planterar i vanliga billiga svarta plastkrukor eftersom jag tycker växterna mår bäst i plast, sen sätter jag plastkrukorna i terrakotta- , keramik, korg m.m. för plast är ju inte vackert. Sen har jag investerat i ett antal fiberclay-krukor och dom är ju både snygga , lätta och håller fukt bra. Birgit Ek
Alexander-VG-zon3
28-06-2006, 20:27
CITAT (birgitek @ 28-06-2006, 21:13) Jag planterar i vanliga billiga svarta plastkrukor eftersom jag tycker växterna mår bäst i plast, sen sätter jag plastkrukorna i terrakotta- , keramik, korg m.m. för plast är ju inte vackert. Sen har jag investerat i ett antal fiberclay-krukor och dom är ju både snygga , lätta och håller fukt bra. Birgit Ek växten skiter i vilket plast eller lera eller glas eller i en toastol . det är skötslen man får ändra . som dig nu så funka rplast bäst för du vet hur man sköter dom själv så tycker jag vattnar man både morron å kväll så funkar lerkrukor å jord väldigt bra *bara* med växten då förstås . och sne mår växten bra med av att få torka upp lite i mellan som man får gratis i terracotakruka
jag är helt klart mest för lerkrukor av olika slag, helst terrakotta, men det är ju lite dyrt. Om jag ska ha en ytterkruka får det gärna vara zink:)
jag planterar i plast, jag har så vansinnigt varmt på min balkong och hinner inte vattna mer än två gånger om dagen, så lerkrukor är uteslutet för min del.
kristerh
29-06-2006, 10:15
CITAT (jennyp @ 28-06-2006, 22:45) jag planterar i plast, jag har så vansinnigt varmt på min balkong och hinner inte vattna mer än två gånger om dagen, så lerkrukor är uteslutet för min del. då kan jag tipsa om swelgel, ser ut som små vita korn som du blandar i jorden, när du sedan vattnar suger de åt sig vätskan o sväller, ser ut som geleklumpar, genomskinliga, de avger vätska till plantorna om jorden blir för torr, jag använder alltid det till blakonglådor o dylikt. krister
Åsa, mälardalen zon 2
29-06-2006, 11:02
Många av mina växter vattnar jag max ett par gånger i veckan det finns även balkonglådor med vattenreservoar (köpte mina billigt på Lidl, de fungerar utmärkt).
CITAT (kristerh @ 29-06-2006, 11:15) CITAT (jennyp @ 28-06-2006, 22:45) jag planterar i plast, jag har så vansinnigt varmt på min balkong och hinner inte vattna mer än två gånger om dagen, så lerkrukor är uteslutet för min del. då kan jag tipsa om swelgel, ser ut som små vita korn som du blandar i jorden, när du sedan vattnar suger de åt sig vätskan o sväller, ser ut som geleklumpar, genomskinliga, de avger vätska till plantorna om jorden blir för torr, jag använder alltid det till blakonglådor o dylikt. krister jo, jag använder det men måste ändå vattna. Jorden är genomtorr på eftermiddagen... jag har full sol in på balkongen som har betongväggar + tak hela dagen och kvällen... när solen ligger på blir det långt över 30-35 grader där... *puh*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|