Helen, zon II
Hej alla kloka och kunniga,

Innan jag visste ngot lite om trd och beskrning, trodde att jag hade ett magnifikt exemplar av magnolia (ganska gammalt, tyvrr har jag ingen aning om sort). Nu vet jag bttre. Nr det fr ngon vecka sedan blommade s blommade det endast p de nedersta grenarna, de versta r rakt upptvxande vattenskott som inte blommat alls.

Trdet r hrt beskuret genom ren (efter vad jag kan se, jag r nyinflyttad) med mnga fula stumpar bl a, frutom alla dessa vattenskott. De nedersta grenarna finns p en hjd av ca 2m.

Vad jag frstr s skall man helst inte beskra magnolia alls (frutom dda och felvxande grenar som kan skada) men om man gr det s skall det ske i de s k JAS-mnaderna (?).

Om trdet gr att rdda, dvs f det att vxa och se ut som det "borde", hur skall jag d g tillvga?

Rd emottages tacksamt.

Helen
Cilla
Om du kan lgga in en bild p trdet kanske vi kan ge dig bttre rd.

Om det frn tapparna/stumparna inte skjuter nya skott r det bttre att skra bort dem, strax utanfr grenkragen invid en annan gren. I grenklyka allts.

r det mnga tappar kan du lgga upp "tappbefrielsen" p flera r s att du inte gr mnga snitt under ett r.

I vrigt gller att inte beskra mycket alls, men om vattenskotten r mnga s smningom, kanske om 2 r, gallra och rikta vattenskotten. Men som sagt, fr att gissa ngot om vilken period trdet behver fr att terstlla sin balans behver man se bilder som r tagna frn flera hll.

Vattenskott skjuter trden upp fr att verleva, fr att snabbast mjligt terskapa bladmassa. Svarar man p denna trdens ndtgrd genom att ta bort en massa vattenskott s stressar man trden n mer.

Se hur vattenskotten utvecklar sig i r och om de biulda sidogrenar. Mnga gnger r det bra att vnta med gallring av dem till dess att de brjar bilda sidogrenar.
jholma
Dr jag bor ( 3500 km frn Sverige) kan man ofta se hrt beskurna magnolier - beskurna utan ngon som helst kunskap men de verlever. Jag tror att Din ocks kommer att gra det och Cillas rd r kloka.

Jan
Helen, zon II
Tack fr svaren, det lter lovande! smile.gif
Jag terkommer med bilder s snart datorn r p plats hemma (nyinflyttad som sagt) och digitalkameran har rensats p sina nuvarande bilder.

Helen
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon