Helen, zon II
Hej alla kloka och kunniga,

Innan jag visste något lite om träd och beskärning, trodde att jag hade ett magnifikt exemplar av magnolia (ganska gammalt, tyvärr har jag ingen aning om sort). Nu vet jag bättre. När det för någon vecka sedan blommade så blommade det endast på de nedersta grenarna, de översta är rakt uppåtväxande vattenskott som inte blommat alls.

Trädet är hårt beskuret genom åren (efter vad jag kan se, jag är nyinflyttad) med många fula stumpar bl a, förutom alla dessa vattenskott. De nedersta grenarna finns på en höjd av ca 2m.

Vad jag förstår så skall man helst inte beskära magnolia alls (förutom döda och felväxande grenar som kan skada) men om man gör det så skall det ske i de s k JAS-månaderna (?).

Om trädet går att rädda, dvs få det att växa och se ut som det "borde", hur skall jag då gå tillväga?

Råd emottages tacksamt.

Helen
Cilla
Om du kan lägga in en bild på trädet kanske vi kan ge dig bättre råd.

Om det från tapparna/stumparna inte skjuter nya skott är det bättre att skära bort dem, strax utanför grenkragen invid en annan gren. I grenklyka alltså.

Är det många tappar kan du lägga upp "tappbefrielsen" på flera år så att du inte gör många snitt under ett år.

I övrigt gäller att inte beskära mycket alls, men om vattenskotten är många så småningom, kanske om 2 år, gallra och rikta vattenskotten. Men som sagt, för att gissa något om vilken period trädet behöver för att återställa sin balans behöver man se bilder som är tagna från flera håll.

Vattenskott skjuter träden upp för att överleva, för att snabbast möjligt återskapa bladmassa. Svarar man på denna trädens nödåtgärd genom att ta bort en massa vattenskott så stressar man träden än mer.

Se hur vattenskotten utvecklar sig i år och om de biulda sidogrenar. Många gånger är det bra att vänta med gallring av dem till dess att de börjar bilda sidogrenar.
jholma
Där jag bor ( 3500 km från Sverige) kan man ofta se hårt beskurna magnolier - beskurna utan någon som helst kunskap men de överlever. Jag tror att Din också kommer att göra det och Cillas råd är kloka.

Jan
Helen, zon II
Tack för svaren, det låter lovande! smile.gif
Jag återkommer med bilder så snart datorn är på plats hemma (nyinflyttad som sagt) och digitalkameran har rensats på sina nuvarande bilder.

Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon