Har gått runt på gården och plockat blad och knoppar av olika växter att göra te på, men när jag kom till rabarbern blev jag osäker- ska man använda och torka bitar av de väldiga bladen eller "stjälkarna"? Kanske man kan använda bådeoch?
Åsa, mälardalen zon 2
18-06-2006, 12:27
Har aldrig hört att man torkar rabarber till te men jag skulle definitivt inte använda bladen som innehåller mycket hög halt oxalsyra
Kopierat från giftinformationscentralen
Rabarber
Rheum rhabarbarum
Växten, speciellt bladen, innehåller oxalsyra samt ämnen som har irriterande egenskaper.
Symtom: Inom ett dygn kräkningar, magsmärtor, diarré, eventuellt även njurpåverkan.
Åtgärd: Om blad eller stor mängd råa stjälkar förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Ojsansa, det lät inte bra. Då avstår jag från det. Tack.
Men då jag flertalet gånger druckit (köpt) rabarber(-grädd)-te (som f.ö är mums!) borde man i rimlighetens namn ska kunna använda stjälkarna (skalet?) iaf? Eller?? Annars vet jag inte..
Du kan väl prova att torka skivade stjälkar?! Man behöver kanske inte så mycket för att det ska smaka rabarber.
I rabarberte du köper finns bitar av torkade rabarberstjälkar (utan skal). Övriga smakämnen är essenser.
Det ska jag prova!
Jag tror inte heller det behövs så mycket..
Redan halvvägs ute i trädgården =o)
Ajdå! Jag brukar äta råa rabarberstjälkar som jag doppar i socker.. det är alltså farligt?
Alexander-VG-zon3
28-06-2006, 19:45
CITAT (Kommu @ 28-06-2006, 20:40)
Ajdå! Jag brukar äta råa rabarberstjälkar som jag doppar i socker.. det är alltså farligt?
det gör jag med gör inte dom flesta det
Zarah P
28-06-2006, 19:58
Det är bara farligt om man äter stora mängder råa rabarber - inte annars.
Man bör, för övrigt, äta exempelvis grädde eller glass till rabarberpaj - och ha mjölk i rabarberthé - eftersom det binder oxalsyran (enligt vad jag hört).
Alexander-VG-zon3
28-06-2006, 20:00
CITAT (Zarah P @ 28-06-2006, 20:58)
Det är bara farligt om man äter stora mängder råa rabarber - inte annars.
Man bör, för övrigt, äta exempelvis grädde eller glass till rabarberpaj - och ha mjölk i rabarberthé - eftersom det binder oxalsyran (enligt vad jag hört).
ahh oki fast nu blev jag lite rädd för dom ändå haha
Ja, mjölk etc. neutraliserar oxalsyran. Kanske därför det är rabarber/grädd-te?! *funderar*
Många nya rabarbersorter har mindre halt oxalsyra för att inte vara så skadliga.
För övrigt ska man skörda rabarber före midsommar. Därefter ökar oxalsyrehalten i växten.
Det är därför som rabarberpaj m.m. är så bra som efterrätt, tycker glassmonstret här -- den MÅSTE pga hälsoskäl serveras med rejäl skopa vaniljglass. (På samma sätt som det bästa med att få tonsillerna borttagna när jag var sex år var att få en stor glassportion så fort man vaknade, fast jag var för groggy för att orka äta upp min...)
Oj, måste tydligen gå och vrida upp de sista rabarberstjälkarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.