Fru fet
Är det så att man skall ge rosorna ännu en gödselgiva nu runt midsommar (jag gödslade dem i våras, tidigt i maj). Gäller detta även rätt nyplanterade rosor? Planterade en Constance spry för en månad sen och i samband med planteringen fick den en näve benmjöl. Om man nu skall gödsla, vad är bäst? Mer kobajs runt fötterna eller långverkande gödsel (har något guanobaserat pulver som heter rosgödning). Idag har jag många ros-frågor, är lite isnpirerad efter att ha inhandlat två nya exemplar, en apotekarros och en Mme Knorr, som skall stå vid kryddlandet intill mitt nya växthus wub.gif wub.gif wub.gif .
Kajsa
Jag gödslar bara rosor vid midsommar som remonterar. Kogödsel på påse är väl utmärkt, eller annan rosgödning. En ggn blommande rosor får klara sig med en giva och det gör dom utmärkt, Constance Spry behöver inte mer än benmjöl nu, den blommar en ggn, min växte inte mycket första sommaren, men i år är det fart.
Mme Knorr står på min önskelista biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar vara snål med gödning så de får bara en liten giva på våren. För mycket gödning kan göra vävnaderna lösa hos rosor = extra goda för bladlössen, och mina rosor verkar ändå vara goda för bladlössen och jag vill inte ha fler middagsgäster på rosorna.
Fru fet
Tack för svar båda! Om övergödning ger fler bladlöss skall jag VERKLIGEN inte ge mina något mer i år. De har nog mycket löss, stritar och steklar som det är mad.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon