Full version: Min aubergine
rosita
Ja, det är bara en knopp, men ändå! Är det någon mer som odlar aubergine? Nån som har erfarenhet av hur bra det går, hur mycket aubergine man kan förvänta sig? unsure.gif
rosita
Ingen som vet??? huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I kruka lite illa skött brukar man iallafall kunna få 4-6frukter per planta, lite beroende på sort och väderlek.

Sorten Vista gillar jag den har funkat bra och är snabb även vid kyligare väderlek.

rosita
Åh, så fin! Plantan verkar hög! Mina Black beauty är bara ca 30 cm och inte lika snabb.
Hoppas nu att det blir frukt!
Tesa
Jag brukar också ha Black Beuty, i växthus och ärligt talat så brukar jag inte få nån jätteskörd...ett par stycken per planta kanske..
Fast jag hár en viss förmåga att inte plantera ut i tid så jag ligger alltid lite efter.. rolleyes.gif
blueberry
Har provat aubergin för första gången i år smile.gif tror det var sorten black beuty jag har. Varit påväg att ge upp med den flera gånger i sommar då den varit ganska så långsam för min smak ; 3 av de över 10 fröna ja sådde grodde, och jag tyckte att det tog evigheter innan blommorna slog ut. Men nu har ja petat på den nästan utblommade knoppen och sett att det börjat hända något smile.gif finally. Ska bli kul att se hur den smakar om det hinner komma frukter ännu innan hösten.
rosita
I år har jag redan skördat 5 aubergine! bravo.gif Och många fler är klara för skörd! I år har jag haft dem i växthuset tills för 4-5 veckor sedan, då fick jag flytta ut dem p g a invasion av löss. Lössen verkar vara borta nu i alla fall och det beror antagligen på att vi har många nyckelpigor. yahoo.gif Jag provade först att spruta med såpspritlösning, men insåg till sist att det är bättre att bara duscha med vattenslangen! Då blev det bättre fart på nyckelpigorna.

Jag har 3 plantor som står i 12 liters hinkar och 2 som har ca 4 liters krukor. Visserligen måste jag vattna de små krukorna flera gånger varje dag vid soligt väder, men de ger lika stora fina aubergine som de andra plantorna! Allt som allt har jag 5 stora och 10 på tillväxt och det kallar jag bra utdelning flirting.gif
gunvor
jag vet inte vad mina heter- hade en påse frön. sådde dom och har nu en förfärlig massa plantor, som jag inte vet vad jag skall göra med.
Stora krukor? Inne eller ute?
Nu är plantornamellan 10-15 cm höga. I en del krukor finns 2 plantor, skall jag dela på dom elel rkan man ha två tillsammans??

katah
De gillar värme, så jag tänker ha min planta i växthuset.

Passar på och frågar om plantar behöver pysslas om på något sätt ?
Tjuvas, rensas, spruta vatten på bladen , eller bara vattna och vänta på skörden ?
rosita
CITAT (katah @ 31-05-2009, 20:13) *
De gillar värme, så jag tänker ha min planta i växthuset.

Passar på och frågar om plantar behöver pysslas om på något sätt ?
Tjuvas, rensas, spruta vatten på bladen , eller bara vattna och vänta på skörden ?

De växer på och buskar till sig alldeles av sig själv, så det är bara att vattna och göda och vänta på skörden.

CITAT (gunvor @ 30-05-2009, 17:49) *
jag vet inte vad mina heter- hade en påse frön. sådde dom och har nu en förfärlig massa plantor, som jag inte vet vad jag skall göra med.
Stora krukor? Inne eller ute?
Nu är plantornamellan 10-15 cm höga. I en del krukor finns 2 plantor, skall jag dela på dom elel rkan man ha två tillsammans??

Det är bäst att ha dem en och en och i 10-15 liters krukor, inomhus eller utomhus.
gunvor
Tack - får väl plantera om så många jag får plats med!!!
Tulipanaros
Min Dusky slog också ut häromdagen: http://tulipanaros.wordpress.com/2009/05/2...rginen-blommar/
Sorten kan tydligen få stora frukter: http://www.flickr.com/photos/73645804@N00/2956621991
-- men jag hoppas att den i min kruka håller sig någorlunda rimlig! Vacker är den i alla fall.
ABCiV
Jag har miniaubergine, små blomknoppar har börjat komma fram nu.
Rosmarin
Aubergine brukar producera bra om de får mycket värme och mycket näringsrik jord.
skogstroll
jag har två som blommar nu, man måste inte pollinera eller nåt för att få frukt?
smiil
Hur är det med sol? Måste dom ha det eller är hög värme nog?

(letar efter skuggtåliga köksväxter att odla)
rosita
CITAT (skogstroll @ 03-07-2009, 08:58) *
jag har två som blommar nu, man måste inte pollinera eller nåt för att få frukt?

Jag pollinerade inte och fick flera frukter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon