jo, det är så att jag har tänkt mig att jag vill odla gräs i en marsvinsbur (läs plastlåda) som jag ska ha på balkongen, och så självklart marsvinen där i också när det är varmt nog och så. men då kommer de ju att kissa och bajsa där i, vilket kanske iofs kan vara bra som gödsel? nån som tror att detta kan funka? utan att behöva göra om det hela tiden menar jag... de kommer ju äta upp gräset ganska snabbt, men då kan man ju bara ta bort lite jord på toppen och sätta nya frön. är det nåt speciellt man kan stoppa i jorden för att motverka att det blir ruttet? jag tänker mig mycket lecakulor eftersom det ju inte kommer finnas någon dräneringsmöjlighet, men nåt annat än det som kan vara bra? och ska jag använda vanlig blomjord? tacksam för svar!
Jag skulle nog hellre göra så att jag odlar i mindre lådor som jag kan sätta in i buren. Detta gör att man har ständig tillgång till färskt gräs. Medan en låda är i buren, så är den andra på uppväxt.
Låter du hela lådan vara inne, så lär den börja lukta kiss ganska snart. Jag har själv haft en jordlåda till mina råttor som jag hade och den var mindre fräsch efter några dagar...
Jag har också funderat på det där med att odla gräs i en låda fast vintertid. Mina marsvin går ute på gräsmattan nu på sommaren men jag hade velat ha gräs till dem året runt. Jag har funderat på en IKEA-låda som jag har. Det är en sån man egentligen ska ha under sängen som förvaring. Tänkte prova att ha galler på den och ta bort det en stund då och då så att de kan gå dit och käka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.