Full version: Te-tips (görsjälv)
linn
Håller på att experimentera med att göra egna hemgjorda teer i sommar.

De sorter som ligger "på torkning" i skrivande stund är svartvinbär, smultron, temynta, och strax rabarber och rönn..
Tänkte även prova nypon, äpple, hallon, kamomill, pepparmynta, kvanne, och citronmeliss (de fyra sistnämnda har jag sått själv).

Är dock inte helt säker på nypon och äpple.. någon som testat?

Kom gärna med tips på lätt-tillgängliga växter som passar som te. Kanske några egna favoriter!?
rosita
blåbärsblad
mari_tres
Äpple har jag provat (gjorde på skalet som blev efter det att jag skulle göra torkade äppelringar) o det blev gott. hade i en liten bit kanelstång =) Nypon finns ju att köpa som te, så det borde ju vara bra. Är teerna "bara" till för att vara goda eller vill du ha dem till ngt särksilt? (ex lugnande, uppiggande, etc.)

Tips:
Kallt myntate är jättegott att göra goda sommardrinkar på!!! Mmmmmm...
noora
Jag brukar plocka blommor av älgört och torka till te. Jättegott i små mängder tillsammans med t.ex. lite mynta wub.gif Även älgörtens blad kan användas. De ska i så fall plockas innan blomningen (t.ex. just nu).

Fläderblommor (äkta fläder, inte druvfläder!) kan också torkas till te. Jag är inte helt förtjust i smaken, men andra kanske gillar det smile.gif

Blommorna från både röd- och vitklöver kan användas till te. Vad man tycker om smaken är individuellt där med.
gunnelö
Kul att jag fin syn på den här tråden just nu. Jag som aldrig brukar göra egna örtteer sitter just med en kopp nybryggt te av citronmeliis, svarta vinbärsblad och äppelmynta (som är lite mildare än vanlig mynta och har smak av äpple och citron). Riktigt gott!! rolleyes.gif

Gunnel Ö
noora
Jag har druckit te på olika myntor, citrontimjan, salvia och limebasilika flera dagar i rad nu wub.gif
linn
Oh, nu fick jag lite tips på fler varianter att prova på.
Synd att jag var sen med att plocka tussilago, annars har jag hört att det ska vara bra mot små förkylningar.

Däremot har jag sen sist samlat på mig bl.a rödklöver, och en annan dag blir det lingonblad, tall/granbarr, blåbärsblad, och björk, och nypon och äppelskal blir det väl så småningom biggrin.gif

Älgört, eller älggräs, har jag faktiskt inte hittat där jag bor (Jämtland). Är osäker på om den finns just här..?? Har trott att jag sett den flera gånger och hajjat (hih, vilket lustigtt ord) till, men sen sett att den ju inte alls liknade den mer än på färgen sleep.gif

Vad tror ni om apelsin-te? På skalet då. Är jag ute och cyklar? wink.gif
linn
Förresten! jag har inte förstått det här med jäsning eller fermentering som jag läste om nånstans. ska allting som torkas för att användas som te fermenteras, varierar det beroende på vad det är, eller är det helt en smaksak? unsure.gif
Akelan
Hej!
Vad jag älskar i tesorter är en blandning av pepparmynat och citronmeliss! Jag brukar torka pepparmynta och citronmeliss tillsammans och sedan smula ner och därefte har jag urgott te hela hösten/vintern! Har dessutom hört att detta är nyttigt och uppiggande! biggrin.gif
Österläge
Jag har oxå torkat citronmeliss, men jag tycker inte den luktar nåt? Blir det ändå smak när man gör te på det..?
noora
CITAT (linn @ 13-07-2006, 15:17)
Förresten! jag har inte förstått det här med jäsning eller fermentering som jag läste om nånstans. ska allting som torkas för att användas som te fermenteras, varierar det beroende på vad det är, eller är det helt en smaksak? unsure.gif

Fermentering är för det mesta en smaksak, och beror på växten. En del blad smakar ingenting om de inte fermenteras, andra smakar bäst om de bara torkas. Jag brukar skippa dem som inte smakar något utan fermentering, och bara plocka sådant som torkas rakt av smile.gif
betsla
CITAT (linn @ 13-07-2006, 15:13)
Synd att jag var sen med att plocka tussilago, annars har jag hört att det ska vara bra mot små förkylningar.

Däremot har jag sen sist samlat på mig bl.a rödklöver, och en annan dag blir det lingonblad, tall/granbarr, blåbärsblad, och björk, och nypon och äppelskal blir det väl så småningom biggrin.gif

Älgört, eller älggräs, har jag faktiskt inte hittat där jag bor (Jämtland). Är osäker på om den finns just här..?? Har trott att jag sett den flera gånger och hajjat (hih, vilket lustigtt ord) till, men sen sett att den ju inte alls liknade den mer än på färgen sleep.gif

Jo, men här är det fullt av Älggräs... eller har jag helt missförstått vilken blomma det är? Massor med vita små blommor som bildar "klasar" och lite vedartade stjälkar?

Jag bor mellan Åre och Östersund, vart bor du Linn?
Gurkan
CITAT (linn @ 13-07-2006, 15:13)

Citrusskal, citron, lime, apelsin m.fl. är gott till mycket (te, brännvinskryddningar m.m.) men försök få tag på KRAV-odlad frukt om du kan, citrusfrukter är ganska mycket besprutade för det mesta.

uteplatsen : många växter luktar mest som gammalt "hö" när dom är torkade, men doften/smaken kommer tillbaks när man häller kokande vatten på. Noora kan säkert ge mer råd om hur man torkar och förvarar örter för att att bevara de eteriska oljorna bäst.
Österläge
Gurkan: tack för svaret! Precis, det luktar hö... smile.gif Men då vet jag!
noora
Citronmeliss har väldigt tunna blad och tappar smaken väldigt lätt om man låter den ligga framme för länge. Jag brukar göra så här:

Repa av bladen från stjälkarna, lägg bladen i ett tunt lager på flata korgar eller tidningar (lägger man dem på tidningar måste bladen vändas efter en dag eller två) och lägg i rumstemperatur skyddat från ljus. Kolla bladen varje dag, de kan vara torra på bara ett par tre dagar om det är varmt och torrt väder. Så fort de är torra så att man lätt kan smula sönder dem ska man packa bladen i lufttäta burkar och ställa skyddat från ljus.

Samma procedur gäller för de flesta örter, men citronmeliss får man vara lite extra noga med. Vissa år misslyckas jag med att torka citronmeliss, då det är för fuktigt väder för att den ska torka ordentligt (förra året var riktigt hopplöst, då jag var sen med skörden och det plötsligt blev "regnperiod"). En elektrisk torkapparat skulle säkert vara bra att ha i sådana lägen... Den torkade citronmelissen håller smaken i upp till ett år, men sällan så mycket längre än så. Andra örter håller ofta smaken längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon