Full version: klagande granne
Allis
Nu är det så här att en av våra grannar har klagat på att vår katt och en annan grannes katt ligger på deras utemöbler och hårar ner. Det har jag full förståelse för, eftersom dom inte har några katter sjäv.Familjen har även ett fågelbad, och katterna är där och tar småfåglar förstås. Han har ringt till djurskyddet och han sa att om er katt är borta så vet ni var han är. Kan dom verkligen göra så, bara ta katten? Nu har jag funderat på om man inte kan köpa nåt som katter avskyr och lägga dit på dynan så att dom inte vill ligga där längre. unsure.gif
Reserv
Näe, dom kan inte bara göra så, inte om din katt är märkt, har halsband och är välskött. Tar dom ändå din katt så kan du i din tur anmäla den som tagit den, det är egenmäktigt förfarande. Fysprayen säger dom ska va´bra....men jag tycker den funkar bäst för oss människor, den luktar vidrigt och det går inte att va´i samma rum man sprayat blink.gif wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är tättbebyggt område är det lag på att man ska ha uppsikt över sina husdjur (enligt den broschyren vi fått från kommunen) = det är mycket svårt att följa lagen ifall man har lösa katter. Vet dock inte om man har rätt att bara ta katten, men jag skulle inte bli förvånad ifall man fick det i ett tättbebyggt område.

Här i området har bostadsrättsföreningen försett de som lider mest av kattbesök med en Catwatch och de flesta verkar nöjda med det och säger att den fungerar. Tror det var via kommunen de köptes här.

Catwatchen ger ifrån sig ett ljud vi inte hör men som katter inte gillar.

Allis
Ja,det var ett bra förslag med Catwatch.
Tack! wub.gif
annie3
Kolla vad lagstiftningen i din kommun säger angående katter. I vår kommun (huddinge) säger lagen att det är upp till var och en att själv värja sig mot katter och andra djur, exempelvis genom att stänga dörrar för katter eller sätta upp stängsel runt rabatterna för rådjur.

Det är kanske tråkigt att behöva vända sig till vad lagen säger för att lösa ett problem grannar emellan, men det låter på din granne som att det redan gått för långt för att kunna behålla en bra relation. Och givetvis får ingen ta död på någon annans en katt bara så där, inte ens om den är omärkt.

Min mamma hade samma problem, men hon skrev ut det som stod på kommunens hemsida och la det i grannens brevlåda.

Hoppas det löser sig bra!
Annie
hellen99
Catwatch är dyr i Sverige. Jag har beställt min från detta ställe Kattskrämmare
Den har inte kommit ännu, men jag kan informera senare om den fungerar! smile.gif
Cam & co
Likväl som det finns lagar för hur man ska ha tillsyn över sin hund så finns också detsamma för katt (ja, i ärlighetens namn så är det t om samma lag) ... Lag (1943:459) om tillsyn över hundar & katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn
till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att
de orsakar skador eller avsevärda olägenheter...
Cam & co
CITAT (annie3 @ 21-06-2006, 17:52)
I vår kommun (huddinge) säger lagen att det är upp till var och en att själv värja sig mot katter och andra djur,

ABSOLUT HELT FEL!!! Lagen om tillsyn över hundar och katter är densamma vart man än befinner sig i vårt land ... och ingen lokal ordningsstadga kan ändra en lag eller göra undantag från den. Vid närmare kontroll på din kommuns hemsida står också följande (dvs du är felaktigt informerad):

Det kommer ofta in klagomål till miljökontoret om att katter springer lösa utan tillsyn. Klagomålen är så omfattande att miljökontoret inte har resurser att handlägga dessa
ärenden på annat sätt än med information som denna.

Klagomålen gäller oftast att katterna förorenar på olämpliga
ställen men även att de ibland smiter in i andras bostäder genom
tillfälligt öppna dörrar och där smutsar ner eller orsakar allergiska
besvär för människor som inte tål pälsdjur.

Låt därför sällskapskatten vara en innekatt. Rastning utomhus kan med fördel göras i koppel om katten vänjs vid detta. Används inte katten till avel så låt veterinär kastrera / sterilisera den så tidigt som möjligt och samtidigt märka katten i örat. En märkt katt är lättare att få tillbaka om den springer bort.

Observera att:
När katten är ute är ägaren skyldig att hålla katten under uppsikt så att den inte förorenar på olämpliga ställen som exempelvis i sandlådor!

Så här säger lagen om hållande av katt:

Djurskyddslagen
"Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."

Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
"Husdjur och andra djur som hålls i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer".

Lag om tillsyn över hundar och katter,
"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
"En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttsinnehavaren (vanligen kommunen) eller någon som företräder denne. Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet."
annie3
Kommunala bestämmelser kan tydligen skilja sig åt, eftersom Malmö kommun funderar koppeltvång av hundar, medan det inte finns i hela landet. Eller tänker jag fel? Fast du har nog rätt i att det inte skiljer sig i frågan om just det vi talade om.

Men hur som helst är det inte helt fel som jag skrev om katter. Men jag förstår att lagtexten kan tolkas på det viset. Texten som vi skrev ut från hemsidan finns inte kvar, därför kan jag inte hänvisa till det, vilket är synd. Det som texten tog upp var just det som står i paragrafen om tillsyn av djur, det vill säga att det måste ske med hänsyn till djurets natur. Det i sig är ju lite vagt formulerat, men om jag inte minns fel så är det skälet till att var och en får värja sig själv mot katten.

Jag har också läst en artikel om ett exempel på tvistemål där en katt förorenat en grannes rabatter, då den drabbade grannen inte "fått rätt". Men jag minns inte hela historien, och nej, jag har inte kvar den artikeln heller. smile.gif Men det är ju intressant i förhållande till att huddinge kommun skriver att ägaren är skyldig att se till att katten inte förorenar i exempelvis sandlådor. Visserligen verkar just det inte vara lagstiftat, men hur som helst det går ju inte ihop, eller hur?

Hur som helst känns det som att vår diskussion har gått ifrån att hjälpa Allis som ställde frågan från början till att klyva paragrafer i atomer, vilket kanske inte är så fruktbart.

Hoppas det går bra Allis, med grannen och din katt! Lycka till!
Ramoth
"om er katt är borta så vet ni var han är. Kan dom verkligen göra så, bara ta katten?"
Kan och kan .... Människor som tröttnar på andras lösspringande katter kan göra de förskräckligaste saker! Å då bryr de sig inte alls om vad som är lagligt eller ej.

Kan du inte börja ha din katt som innekatt?
Det skulle genast lösa bekymret med grannen och din katt skulle leva säkrare.
Det går ofta bra att vänja katter vid ett liv som innekatt. Även om det ibland tar lite tid. Kan man sedan "muta" katten med en innätat altan/rastgård desto bättre.
En stor omställning både för dej och katten, men fundera på om det inte kan vara värt besväret.

Lycka till!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Kommer katten in i huset vet jag att man kan få ta katten och lämna in den till polisen (som tar med den till veterinär mm. så det kan kosta flera tusen att sedan lösa ut katten) + har katten skadat något i huset så är det kattägaren som kan få betala det med. Lite synd att jag inte kunde fånga in den där katten som försökte bosätta sig här för ett tag sedan, det blev ju lite små skador men jag hade ju även 2 hundar i huset som ville jaga katten så jag tänkte bara på att få ut den ur huset.
*Felix matte*
Nu tar vi ju in alla dynor till natten, men inte skulle jag tolerera att katter kom och hårade ner eller kanske pinkade på dynorna.
Inte heller tycker jag att någon skall behöva vidta åtgärder för att hålla grannars
katter borta.... det åligger ägaren till djuret att se till så den inte ställer till besvär eller skada hos grannarna...precis som hundägare får se till sina fyrbenta. smile.gif

Många av våra grannar har katt/katter, men ingen av dem kommer in till oss fast balkongdörren står öppen hela dagarna (även när vi är på stan och handlar)... inte heller har de någonsin varit på våra utemöbler ens när vi varit borta hel dag.... detta tack vare att de lärt katterna var de får och inte får gå.
Allis
En fråga till Felix matte : Hur lär man katter var de får gå och inte får gå? Det skulle jag vilja veta. Kan du inte fråga grannarna hur dom gjorde? Mina katter kommer inte på inkallning.Bara om jag har fisk . Jag tycker det är svårt att dressera dom. unsure.gif
Kat
CITAT (Cam & co @ 26-06-2006, 02:35)
CITAT (annie3 @ 21-06-2006, 17:52)
I vår kommun (huddinge) säger lagen att det är upp till var och en att själv värja sig mot katter och andra djur,

ABSOLUT HELT FEL!!! Lagen om tillsyn över hundar och katter är densamma vart man än befinner sig i vårt land ... och ingen lokal ordningsstadga kan ändra en lag eller göra undantag från den. Vid närmare kontroll på din kommuns hemsida står också följande (dvs du är felaktigt informerad):

Det kommer ofta in klagomål till miljökontoret om att katter springer lösa utan tillsyn. Klagomålen är så omfattande att miljökontoret inte har resurser att handlägga dessa
ärenden på annat sätt än med information som denna.

Klagomålen gäller oftast att katterna förorenar på olämpliga
ställen men även att de ibland smiter in i andras bostäder genom
tillfälligt öppna dörrar och där smutsar ner eller orsakar allergiska
besvär för människor som inte tål pälsdjur.

Låt därför sällskapskatten vara en innekatt. Rastning utomhus kan med fördel göras i koppel om katten vänjs vid detta. Används inte katten till avel så låt veterinär kastrera / sterilisera den så tidigt som möjligt och samtidigt märka katten i örat. En märkt katt är lättare att få tillbaka om den springer bort.

Observera att:
När katten är ute är ägaren skyldig att hålla katten under uppsikt så att den inte förorenar på olämpliga ställen som exempelvis i sandlådor!

Så här säger lagen om hållande av katt:

Djurskyddslagen
"Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."

Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
"Husdjur och andra djur som hålls i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer".

Lag om tillsyn över hundar och katter,
"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
"En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttsinnehavaren (vanligen kommunen) eller någon som företräder denne. Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndighet."

Den förestående texten stämmer inte med lagparagraferna. Den är fritt tolkad därifrån av någon, men det finns prejudicerande fall som säger det motsatta.
*Felix matte*
CITAT (Allis @ 08-07-2006, 20:11)
En fråga till Felix matte : Hur lär man katter var de får gå och inte får gå? Det skulle jag vilja veta. Kan du inte fråga grannarna hur dom gjorde? Mina katter kommer inte på inkallning.Bara om jag har fisk . Jag tycker det är svårt att dressera dom. unsure.gif

Simba... grannenovanförs katt lärdes från det hon var liten
att gå med matte eller husse över vägen och in i skogen
sedan vaktade de och ropade på henne så fort hon närmade sig vägen.
Om hon inte kom, så gick de ut och lockade.
Nu går hon ut och raka spåret in i skogen, kommer därifrån och lunkar
sakta över vägen, in på gården.
Ibland jamar hon nedanför vårat köksfönster, då går vi och öppnar porten
så hon kan springa upp.
Om hon är ute länge så brukar matte elller husse ropa på henne,
hon kommer då alltid, sätter sig vid vägkanten och "pratar" med husse/matte
och sedan när de ber henne komma in så gör hon det. smile.gif

Likadant med den andra katten som får gå lös ut i skogen,
hon kommer på inkallning och har trappa upp till balkongen
, hon bor en trappa upp i nästa ingång.
Två katter till finns som är lösspringande, de har bägge testa komma
in på våran altan men efter att vi slängde en bunke vatten efter dem så
håller de sig på behörigt avstånd.
Övriga katter på gården går bara ut i sele (bl.a grannenovanpås andra misse)

Brorsan har också två katter och de går aldrig ut från egen gårdsplan, vare sig
hemma i stan eller i stugan.
Likaså höll sig dotterns katt på egen tomt.

Det går att lära katter... fast om alla är lika läraktiga , det vet jag inte. smile.gif

PS. Simba älskar kokt torsk... hon kommer springande
om jag eller maken ropar "Simba vill du ha torsk" laugh.gif
Gaia
Vi är nyinflyttade i en by i Bergslagen, och de tidigare ägarna till huset hade en honkatt. I våras så strök det omkring hankatter som revirkissade på vår dörrmatta och den lukten är inte rolig sad.gif Eftersom vi själva har två hundar och är djurvänner så frågade vi kattägare till råds. Ett effektivt tips var att sprida ut rivna citronskal och dutta vinäger på dörrmattan - och det funkade faktiskt.
Om jag hade katter som besökte våra trädgårdsmöbler skulle jag pröva med samma metod smile.gif Inte skulle jag ta till några grövre åtgärder, vi delar ju på naturen smile.gif
Whiskuchi
Ättika tar bort lukten av kattpiss ja, och så även vinäger antar jag. Och citronskal brukar de flesta katter tycka är äckligt. tongue.gif
Bergstedt
Har du en god relation med granne så kan du be dem spruta vatten på katten när den kommer. Våra katter gick med förkärlek till grannen som har en allergisk dotter men de sprutade konsekvent vatten på dem med en blomsterspruta och nu har problemet upphört till allas glädje! rolleyes.gif Nja katterna är kanske inte så glada men en vattendusch dör man inte av...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon