Full version: Ohyra?
Airamya
Vad händer med min blodbok? Undersidan av många av bladen är alldeles 'ludna', vita. Min kamera är inte den bästa men följande bilder ger ett hum om hur det ser ut. Några av bladen är dessutom rödprickiga, vet inte om det har något med saken att göra.
Någon som har en aning?

Gossen Ruda
Det vita KAN vara ullöss, dvs en typ av bladlöss som producerar långa vaxtrådar. Dom röda fläckarna KAN likaså vara blåsminor av en minerarmal som heter Lithocolletis faginella. I så fall hittar man larven inne i bladminan. Öppna försiktigt och kolla.
Sagosessa
Min bokhäck ser likadan ut. Jag kallar det för Ullöss för löss är det. Har klämt och klämt och klämt mad.gif
och till slut tagit till krafttag *besprutat*.
Min stackars häck har redan nedsatt immunförsvar p.g.a. hargnagskador. Det får räcka med det tycker jag sleep.gif sleep.gif
Airamya
Jaha ja. Löss. mad.gif
Klämma lär det ju inte bli tu tal om, trädet är en hel massa meter högt. Jag får spola med slangen.
Jag har aldrig varit med om att ett stort träd fått löss förut. Är det vanligt?
Här har ni boken i maj förra året, det ger ett hum om hur högt det är (det röda trädet, det gröna är en kastanj).

KURT
Just blodbok brukar drabbas av bladmögel, men det brukar inte komma förrän i slutet av juli. Generellt sett är "blodvarianter" av växter betydligt mera känsliga än sina orginalväxter.
Åsa, mälardalen zon 2
Hittade detta på plante doktor

http://plante-doktor.dk/boegebladlus.htm
Airamya
Bokbladlus, Phyllaphis fagi. Japp, det verkar det vara.
Men vad gör jag nu? unsure.gif

Tack för länken Åsa smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Som det står i plantedoktor angående bekämpning så står det ex. paraffinolja (sprutas på våren innan bladsprickning) men jag tror det bara är en realistisk bekämpningsmetod för ett litet träd är det ett lite större träd så kanske det är enklare att följa det andra rådet

"I privathaver hvor man ikke har ønsket at anvende nogen form for kemiske bekæmpelsesmidler har anbefalingen været at spule planterne med koldt vand. "

Alltså en kalldusch med trädgårdsslangen men är det jätteträd tror inte jag att det heller är någon realistisk bekämpningsmetod.
Airamya
Nej, det är ju lite så det känns... Jag får väl skaffa en högtryckstvätt om jag ska klara att spola hela trädet... (Skulle det funka?...)
Som jag förstår det så återkommer de år efter år när att de väl etablerat sig och kan orsaka stor skada på trädet. sad.gif

Inge kul det här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon