Full version: Citrusplantor.
Kortis
Jag och barnen har satt apelsin och citronkärnor och nu börjar de titta upp.Är ca 2-3 cm höga.Nu funderar jag på hur man sköter de bäst för att de ska trivas.Kan jag ställa ut dem nu i sommar ? Ska de stå i sol eller skugga?Vill de ha mycket gödning eller bara som "vanliga" krukväxter?Vore tacksam om det är någon som vet svaren på alla mina frågor. :D
Alexander-VG-zon3
plantera om dom i citrusjord när dom är 10cm höga och du kan avhärda dom nu i en vecka å sen lämna dom ute . avhärding gör du igenom att ha dom ute på
dan sen ta in dom på natten och ha dom i skugga sen efter den veckan lämna dom på natten och sen sätt den i öst eller nord den första tiden . sen ger du dne citrusnäring och tar in dom vid en natt temp på 0c sen till våren tar du ut dom på *dagen* när dagarna är runt +10-20c så dui kan börja av härda dom 3veckor sne lämna dom ute på en natt temp på +10c eller dne första sommar månaden . sen vinter öfrvaring extraljus och svalt ca +5c till +10c . stora å etablerad citrusar klara ner till -1c men ha dom inte sådom får frost wub.gif

å vatten låt dom inte torka upp för länge
Kortis
Åh tack!
Kan jag börja avhärda dem nu innan jag plantert dem i citrusjord?Är det så kallt på nätterna att de behöver avhärdas nu?Har aldrig tagit ut plantor förut.Därav mina frågor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kortis @ 18-06-2006, 21:23)
Åh tack!
Kan jag börja avhärda dem nu innan jag plantert dem i citrusjord?Är det så kallt på nätterna att de behöver avhärdas nu?Har aldrig tagit ut plantor förut.Därav mina frågor.

plantera om dom när dom har nått en höjd av 10cm .
jag avhärdar alla mina växter när dte är en dag temp på +10-20c alltså jag tar ut dom på dagen när dne tempen bler . sen när tempen bler +10c på natten så stannar dom kvar på natten eller den första sommar månaden . nu på sommarmånaden är dte ingen fara du akn sätta den direkt på nån skuggi plats å lämna dne ute . men var någa med ingen frost bara ner till 0c som minst wub.gif
och när du tar ut dom på våren7sommarn var någa med att ah dom i skugga under ne längre tid inann du sätter dom i öst som igentligen är dte böästa för alla *vinterträdgårds växtern å krukväxter*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon