Full version: Spinn i äppelträd
Snövit
Mitt äppelträd har fått massor av spinn på bladen.
Jag tror att det är blivande fjärilar som har bosatt sig i mitt träd.
Jag har just varit ut och spolat med såpa-vatten.
Är det så man ska göra? Eller finns det något bättre?
Kommer äpplena att vara ätbara?
Flyger fjärilarna iväg och trädet blir friskt sedan?
Åsa, mälardalen zon 2
Äpplespinnmal gissar jag och trädet brukar klara av kalätning (fast just äpplespinnmal kaläter inte alltid äppelträden såsom andra spinnmalar ofta gör) ev. så rasar en hel del kart bort när bladen inte kan försörja frukten men det kommer nya blad ganska snart efter kalätningen. Är det ett litet träd kan man plocka bort dem för hand är det ett stort träd är det inte ett realistiskt sätt att bekämpa på.

Det går bra att äta de äpplen som sitter kvar på trädet, vet inte om såpa har någon effekt egentligen mot dessa. Olika år är det olika hårt tryck på skadedjur och i år verkar det vara spinnmalarnas år.

Trädet är friskt trots spinnmalen det är ingen sjukdom, troligtvis dyker de upp nästa år igen ofta brukar nedgången av antalet skadedjur ske i etapper. Ev. kan man testa till nästa år med att sätta upp fågelholkar fåglar kan plocka många larver på en dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon