Full version: Det finns inga ord...
humla
Stötte på denna länken på ett annat forum, och såg den. Det är bland det mest fruktansvärda jag sett. Det vände sig i magen, och jag har fortfarande kvar bilderna på näthinnan. Det är så fruktansvärt hemskt så det finns inga ord.

OBS!!! Det är en mycket otäck filmsnutt, jag varnar inte bara "känsliga" personer utan även ni som redan sett mycket.

http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=fur_farm

(Det är en djurorganisation som filmat hur det går till inom pälsindustrin... vet dock inte vilket land det är ifrån)

Jag har funderat en del sedan jag såg den. På ett sätt känns det viktigt att med egna ögon se hur det faktiskt går till, hur djur faktiskt behandlas, istället för att gå runt och tro att allt är bra. Men samtidigt mår man så dåligt, och känner sig så liten och maktlös.

Hur kan detta få ske??????????????

mad.gif mad.gif mad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
Alexander-VG-zon3
jag kund einte ser mer än fram till ja sen usch jag blev så arg vilka svin som alltså hur kan man behandla dom så sad.gif sad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

jag såg lirte längre nu fyfan jag vill med varna det är deträligaste jga hars ett i hela mitt liv fyfan
vad synd om dom jag både spyde å höll på börja gråta samtidgt nu ska jag inte s ehella för denna lilla längre bit räckte för mig
jag är extremnt argh på dom dom som gjorde dte jga hadde lätt velat att nån skött dom men ändå lätt odm leva så dom kan känna smmärtan eller göra lika dant på dom fast låta dom leva så dom känenr msärtan .
JAG VILL DOM PERSONERNA ALL SMÄRTA I VÄRLDEN

*jag kom på jag kan inte stava när jag är arg* wink.gif wink.gif
humla
Ja visst är det fruktansvärt sad.gif Vad har människor för syn på djur egentligen???
pejori
vägrar att starta länken mad.gif mad.gif
det räcker så bra med era uttryck för innehållet ... sad.gif sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 22:45)
vägrar att starta länken mad.gif mad.gif
det räcker så bra med era uttryck för innehållet ... sad.gif sad.gif

bra det gör du rätt i
Biggan_
Jag tittar inte heller! Inte för att jag inte bryr mej, utan just därför! sad.gif mad.gif
Pirum
Jag låter också bli att titta, det räcker att föreställa sig så hemskt det är. Ska man använda djur ska man göra det utan att plåga dem.
(Själv syndar jag väl ibland, äter ju fortfarande kyckling och korv exv :/ )
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pirum @ 18-06-2006, 23:27)
Jag låter också bli att titta, det räcker att föreställa sig så hemskt det är. Ska man använda djur ska man göra det utan att plåga dem.
(Själv syndar jag väl ibland, äter ju fortfarande kyckling och korv exv :/ )

fast detta var annat än äta krov . då så plågas dom inte om odm ksa bli mat *hoppas man på* men detta var nåt i häst väg bara för dom rika ska få snygga kläder å vad dom nu har det tilll
Emma_
Det där låter inte som något kul. Jag ska undvika att titta eftersom jag är väldigt känslig när det gäller djur.

Jag tror dock att det tillverkas färre och färre pälsar, och man ska inte skylla på "de rika" för de är nog precis lika oskyldiga som fattigt folk. De stora bovarna är tillverkarna. Det är tragiskt med sånt där, men eftersom äkta pälsar inte längre är "modernt" så tror jag inte den där industrin kommer hålla. Tänk efter själva, när såg ni senast en människa med päls på sig? Det går ju i alla fall framåt, längre bak i tiden var pälsar=lyx.

Jag är en stor motståndare mot bla "canada goose"-jackor eftersom de har äkta päls i sin krage, och tyvärr har just det märket blivit något som förknippas med att man har pengar i vissa sällskap. Sånt är synd...
Reserv
CITAT (flaxss @ 18-06-2006, 22:01)
jag är extremnt argh på dom dom som gjorde dte jga hadde lätt velat att nån skött dom men ändå lätt odm leva så dom kan känna smmärtan eller göra lika dant på dom fast låta dom leva så dom känenr msärtan .
JAG VILL DOM PERSONERNA ALL SMÄRTA I VÄRLDEN

Flaxss, jag öppnade länken och stängde efter ca. 3 sekunder. Just den här har redan vart uppe i forumet förut, den är mer än vidrig och som jag förstått så såg du inte i närheten av klart den. Min frukost åkte upp fortare än kvickt den gången, det lilla djuret som för övrigt ser ut som en brun tvättbjörn flås faktiskt levande. Det sägs att pälsen blir vackrare om djuret bara klubbas till medvetslöshet och flås innan djuret dött, pälsen "står" då. blink.gif wacko.gif Under tiden dom flår det här djuret så vaknar det och sprattlar....då kom tårarna på mig i vart fall, men när det lugnade sig så trodde jag att nu är det stackars djuret äntligen dött. huh.gif När dom slutligen kastar djuret på kadaverhögen.........ja, då vart jag bara tvungen att springa och spy upp frukosten......det stackars djuret gör ett tappert försök att resa sig, lyfter på huvudet och med dom vackraste ögonen i världen så ser den sig om på dom andra skinnflådda djuren omkring.....och ingen visar sån barmhärtighet så dom ens då kan ta livet av djuret. Det är så man vill gråta igen fast jag inte sett det denna gången. Det är ytterst sällan ett djur är dött om dom ska ha pälsen till kläder, åtminstånne den här typen av pälsdjur. Så filmen är egentligen mycket värre än man tror om man bara sett början, den är vidrig. sad.gif sad.gif Just nu skulle jag vilja ha en sån där gubbe man har på msn som gråter sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Reserv @ 19-06-2006, 07:30)
CITAT (flaxss @ 18-06-2006, 22:01)

jag är extremnt argh på dom  dom som gjorde dte jga hadde lätt  velat att nån skött dom men ändå lätt odm leva så dom kan känna smmärtan eller göra lika dant på dom fast låta dom leva så dom  känenr msärtan .
JAG VILL DOM PERSONERNA  ALL SMÄRTA I VÄRLDEN

Flaxss, jag öppnade länken och stängde efter ca. 3 sekunder. Just den här har redan vart uppe i forumet förut, den är mer än vidrig och som jag förstått så såg du inte i närheten av klart den. Min frukost åkte upp fortare än kvickt den gången, det lilla djuret som för övrigt ser ut som en brun tvättbjörn flås faktiskt levande. Det sägs att pälsen blir vackrare om djuret bara klubbas till medvetslöshet och flås innan djuret dött, pälsen "står" då. blink.gif wacko.gif Under tiden dom flår det här djuret så vaknar det och sprattlar....då kom tårarna på mig i vart fall, men när det lugnade sig så trodde jag att nu är det stackars djuret äntligen dött. huh.gif När dom slutligen kastar djuret på kadaverhögen.........ja, då vart jag bara tvungen att springa och spy upp frukosten......det stackars djuret gör ett tappert försök att resa sig, lyfter på huvudet och med dom vackraste ögonen i världen så ser den sig om på dom andra skinnflådda djuren omkring.....och ingen visar sån barmhärtighet så dom ens då kan ta livet av djuret. Det är så man vill gråta igen fast jag inte sett det denna gången. Det är ytterst sällan ett djur är dött om dom ska ha pälsen till kläder, åtminstånne den här typen av pälsdjur. Så filmen är egentligen mycket värre än man tror om man bara sett början, den är vidrig. sad.gif sad.gif Just nu skulle jag vilja ha en sån där gubbe man har på msn som gråter sad.gif

jag såg lite inann dte tror jag jag såg framm till när dom flådde dne första sen lite frammåt där sen klarad ejga inte mer sad.gif sad.gif sad.gif
jag blöev sååååååå arg kunde inte sova inatt
tänk dom lila djuren när dom föddes å lå där i varmen vid sin mammas sida . vilket slut på livet blev så lässsen å arg i går .
jag hadde nästan kunnat gjort vad som hlest för att se dom döda fyfan vad jga hatar dom som gjorde det .
jag önskar dom all smärta i världen all onska önskar jag dom all å hoppas dom får det med
humla
Min frukost åkte upp fortare än kvickt den gången, det lilla djuret som för övrigt ser ut som en brun tvättbjörn flås faktiskt levande. Det sägs att pälsen blir vackrare om djuret bara klubbas till medvetslöshet och flås innan djuret dött, pälsen "står" då. blink.gif wacko.gif Under tiden dom flår det här djuret så vaknar det och sprattlar....då kom tårarna på mig i vart fall, men när det lugnade sig så trodde jag att nu är det stackars djuret äntligen dött. huh.gif När dom slutligen kastar djuret på kadaverhögen.........ja, då vart jag bara tvungen att springa och spy upp frukosten......det stackars djuret gör ett tappert försök att resa sig, lyfter på huvudet och med dom vackraste ögonen i världen så ser den sig om på dom andra skinnflådda djuren omkring.....och ingen visar sån barmhärtighet så dom ens då kan ta livet av djuret. Det är så man vill gråta igen fast jag inte sett det denna gången. Det är ytterst sällan ett djur är dött om dom ska ha pälsen till kläder, åtminstånne den här typen av pälsdjur. Så filmen är egentligen mycket värre än man tror om man bara sett början, den är vidrig. sad.gif sad.gif Just nu skulle jag vilja ha en sån där gubbe man har på msn som gråter sad.gif

sad.gif Det är nu drygt en vecka sedan jag såg filmsnutten, och det vänder sig fortfarande i magen. Den har påverkat mig mycket starkt.

Jag förstår er helt, ni som valt att inte se den. Fick jag möjlighet att spola tillbaka tiden, tror jag inte att jag hade sett den. Det är fruktansvärt vidrigt.

Reserv; min frukost höll också på att komma upp. Och när jag sluter mina ögon, ser jag dessa händelser framför mig. Illamåendet sitter i, tårarna är inte långt borta.

sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (humla @ 19-06-2006, 11:05)
Min frukost åkte upp fortare än kvickt den gången, det lilla djuret som för övrigt ser ut som en brun tvättbjörn flås faktiskt levande. Det sägs att pälsen blir vackrare om djuret bara klubbas till medvetslöshet och flås innan djuret dött, pälsen "står" då. blink.gif  :wacko:  Under tiden dom flår det här djuret så vaknar det och sprattlar....då kom tårarna på mig i vart fall, men när det lugnade sig så trodde jag att nu är det stackars djuret äntligen dött. huh.gif  När dom slutligen kastar djuret på kadaverhögen.........ja, då vart jag bara tvungen att springa och spy upp frukosten......det stackars djuret gör ett tappert försök att resa sig, lyfter på huvudet och med dom vackraste ögonen i världen så ser den sig om på dom andra skinnflådda djuren omkring.....och ingen visar sån barmhärtighet så dom ens då kan ta livet av djuret. Det är så man vill gråta igen fast jag inte sett det denna gången. Det är ytterst sällan ett djur är dött om dom ska ha pälsen till kläder, åtminstånne den här typen av pälsdjur.  Så filmen är egentligen mycket värre än man tror om man bara sett början, den är vidrig. sad.gif  :( Just nu skulle jag vilja ha en sån där gubbe man har på msn som gråter sad.gif

sad.gif Det är nu drygt en vecka sedan jag såg filmsnutten, och det vänder sig fortfarande i magen. Den har påverkat mig mycket starkt.

Jag förstår er helt, ni som valt att inte se den. Fick jag möjlighet att spola tillbaka tiden, tror jag inte att jag hade sett den. Det är fruktansvärt vidrigt.

Reserv; min frukost höll också på att komma upp. Och när jag sluter mina ögon, ser jag dessa händelser framför mig. Illamåendet sitter i, tårarna är inte långt borta.

sad.gif

dom sitter kvar hos mig med i härnan låg sömlös i 3timma ri natt å tänkte på det å tänkte på vilken smärta djuren måste känna inann dom dör alltså vilket vidrigt slut på ett liv .
jag ska verkligen inte se mer av det det jag såg räckte
jag önskar jag kunde göra nåt för detta men dte kan jag inte
en sak är att jag kan be till gud så han gör att dom får all smärta i världen dom perosnerna
önskar verkligen så mycket all smärta i världne till dom
rikgtiga svin är dom hatar dom nåt enormnt
humla
CITAT (flaxss @ 19-06-2006, 11:09)
dom sitter kvar hos mig med i härnan låg sömlös i 3timma ri natt å tänkte på det å tänkte på vilken smärta djuren måste känna inann dom dör alltså vilket vidrigt slut på ett liv .
jag önskar jag kunde göra nåt för detta men dte kan jag inte
en sak är att jag kan be till gud så han gör att dom får all smärta i världen dom perosnerna

sad.gif

Ja, vad har människor för djursyn egentligen?

Men iofs, skulle inte "någon" betala så bra för dessa pälsar, skulle de inte mördas och flås levande på detta sätt. Vems fel är det egentligen?

MVH/Elin
Alexander-VG-zon3
CITAT (humla @ 19-06-2006, 11:14)
CITAT (flaxss @ 19-06-2006, 11:09)
dom sitter kvar hos  mig med i härnan låg sömlös i 3timma ri natt å tänkte på det å tänkte på vilken smärta djuren måste känna inann dom  dör alltså vilket vidrigt slut på ett liv .
jag önskar jag kunde göra nåt för detta   men dte kan jag inte

sad.gif

Ja, vad har människor för djursyn egentligen?

Men iofs, skulle inte "någon" betala så bra för dessa pälsar, skulle de inte mördas och flås levande på detta sätt. Vems fel är det egentligen?

MVH/Elin

felet är väl nån gubbe som som får in ne massa pengar på att sälja en massa pälsar till olika saker eller är det lokalberfolknigens fel som behöver det som kläder eller nåt ja jag vet inte riitkgt wink.gif wink.gif
bara att jag är otroligt arg å lässen .
hoppas det finns nån i världen som gör nåt åt det för jag käner ingen som kan göra nåt
Killensomvillhagrönafingrar
Ingen tvekan om att det är totalt vidrigt.

En sak är att man föder upp djur för nytta för människor. Att delta i denna hantering väljer vi alla som köper kött, skor av skinn alternativt pälsar.
Jag anser rent ut att kan man inte se på slakt skall man inte heller äta kött.

Dock är detta nåt helt annat. Detta kan inte betraktar som vanskötsel, slentrian eller brist på respekt utan är ren sadism.
Hade de bara vridit av nacken på dem snabbt och lätt hade inte detta varit något fel. Men att inte göra det eller att ens göra det efteråt är totalt vidrigt.

Bra att sådana här filmer kommer ut även om man mår illa.

Dock håller jag inte med flaxss om att man inget kan göra. Makten ligger i konsumernas händer.
Själv inte så insatt men detta kan jag tänka mig hjälper
Köp ej det billaste köttet utan försök få kontoll på hur det är slaktat, uppfött osv (finns ofta kött att köpa lokalt)
På skinnprodukter kommer det mer och mer märkning av olika slag

Nån som vet vad man mer kan gör kan kanske upplysa oss?
Diabolique
Jag har fått filmen beskriven för mig av min bästa kompis för ett halvår sedan. Bilderna beskrivningen satte i mitt huvud är mer än tillräckligt. Jag klarar inte av att se den.

Det finns fler filmer med likande tema, och jag vill inte se dem heller.
Av misstag råkade jag se ett filmklipp på TV om hur de hade ihjäl rävar som skulle bli pälskläder i Sverige. Jag är fortfarande arg för att de inte förvarnade om klippet på TV. sad.gif

Jag ville inte se!
Det räckte med beskrivningen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 19-06-2006, 13:58)
Dock håller jag inte med flaxss om att man inget kan göra. Makten ligger i konsumernas händer.
Själv inte så insatt men detta kan jag tänka mig hjälper
Köp ej det billaste köttet utan försök få kontoll på hur det är slaktat, uppfött osv (finns ofta kött att köpa lokalt)
På skinnprodukter kommer det mer och mer märkning av olika slag

Nån som vet vad man mer kan gör kan kanske upplysa oss?

det är inte mycket vi kan göra .
att sluta köpa billigt kött eller sluta äta kött det är en sån liten del av allt det stora att dte inte hjälper alls .
om alla här inne på odla skulle sluta äta kött så i det stora hela hadde det inte märkts alls
det kommer födas nya barn som 'djur' å människor som kommer säkert hålla på med detta . å gömma sig å fårsätta sälja saker . det är så lite man kan göra
även så kna vi inte styra andra länders kött å päls industri .
Anki på Öland
Den här "industrin" har väl inget med kött att göra utan klädindustin. Se till att inte köpa skor och stövlar och jackor med pälskant. Kolla alltid att det är oäkta skin på kanterna. Hund och kattskin kallas ofta vid andra namn för att men vet att europeer inte vill ha sådant skin. Hittar du kläder och skor med äkta skin på, tala högt och ljudligt om för expediten att sånt snusk skall dom inte sälja.
Det är i alla fall en början till att göra något för att "industrin" inte skall fortleva.
Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki på Öland @ 20-06-2006, 00:07)
Den här "industrin" har väl inget med kött att göra utan klädindustin. Se till att inte köpa skor och stövlar och jackor med pälskant. Kolla alltid att det är oäkta skin på kanterna. Hund och kattskin kallas ofta vid andra namn för att men vet att europeer inte vill ha sådant skin. Hittar du kläder och skor med äkta skin på, tala högt och ljudligt om för expediten att sånt snusk skall dom inte sälja.
Det är i alla fall en början till att göra något för att "industrin" inte skall fortleva.
Anki

japp det är kanks ene början men det komme rinte märkas så väldans mycket låter väldigt hemskt men om man ska tala saning så i det stora hela så märks dte inte mycket fast en eller 10butiker slutar att ta in pälskläder så är där alltid nåt nytt omd hittar att sälja till .
jag vill inte låta som en negativ person eller nåt utan jag bara berätta saning
om man ska vara ärlig så i det stora hela finns där inte mycket vikan göra men där finns personer som jagar dom å det ska man vara tacksam för wub.gif wub.gif
Diabolique
Jag läste en artikel, i Ica-kuriren tror jag, om en riksdagsman för Socialdemokraterna som vill stoppa pälsuppfödningen i Sverige. Emanuel heter han väl? Någon Expedition Robinsondeltagare (eller vinnare) i alla fall.

Hur som helst så stod det att pälsuppfödningen (konstigt ord för övrigt, det är ju inte pälsarna man föder upp..) är stoppad i England, Tyskland och Schweiz. I England var det huvudsakligen av etiska skäl och i de andra två (inte helt säker på att det var just de två, men tyskland är jag rätt säker på) hade infört hårdare regler, som i prinicip gjorde uppfödningen omöjlig.

Konstigt att Sverige inte ligger före (eller i alla fall bland de få länderna)...
Jag har i alla fall uppfattningen att vi ligger på topp när det gäller ett samhälle med god etik och moral (jämställdhet och lika rättigheter mm).

Jag kan inte förstå att vi fortfarande har pälsindustri och burhöns... sad.gif
Grymt off topic
Diabolique:Var det inte ett tag sedan vi låg på topp med god etik och moral?
Detta var väl då vi påstod oss vara neutrala (60-70 talet)och under en tid efter detta då vi ännu lurade oss själva (80 talet)

Idag tycker jag att de goda visionerna har fått ge med sig för en krass verkligehet.
Beslutsfattarna för fri sjukvård, pension osv (50 talisterna) har insett att deras högt satta mål kommer hota pensionerna som de tagit förgivet och därför sänkt ribban.

Tyvärr så är det så att vi som I-land är hotade av U-länder som vill höja sin levnadsstandard. Med all rätta får jag nog påstå, för nu så kommer jämlikheten per automatik. Dock så innebär jämlikhet över jorden att vi får sänka vår levnadsstandard och kan genom detta inte tillåta oss sådan lyx som högsta moral och etik.

Dock vill jag påstå att om vi inte sätter gränser för vad vi accepterar som konsumenter i form av djurhållning så kommer garanterat inte vår politiker göra det.
Anledningen till detta är enkelt. De strävar efter att leda sverige och få fram massornas vilja (för att vinna val) och genom detta styr våra val vilken moral som skall reagera i sverige.
Långsökt? kanske utopi menar flaxss?

Må så vara, men marknaden styrs av modenycker till stor del och om vi lyckas skapa mode av att ställa krav på god djurhållning så lovar jag att många företag gladeligen vilja göra vinster på detta.
Diabolique
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 20-06-2006, 09:12)
Diabolique:Var det inte ett tag sedan vi låg på topp med god etik och moral?
Detta var väl då vi påstod oss vara neutrala (60-70 talet)och under en tid efter detta då vi ännu lurade oss själva (80 talet)

Idag tycker jag att de goda visionerna har fått ge med sig för en krass verkligehet.
Beslutsfattarna för fri sjukvård, pension osv (50 talisterna) har insett att deras högt satta mål kommer hota pensionerna som de tagit förgivet och därför sänkt ribban.

Tyvärr så är det så att vi som I-land är hotade av U-länder som vill höja sin levnadsstandard. Med all rätta får jag nog påstå, för nu så kommer jämlikheten per automatik. Dock så innebär jämlikhet över jorden att vi får sänka vår levnadsstandard och kan genom detta inte tillåta oss sådan lyx som högsta moral och etik.

Dock vill jag påstå att om vi inte sätter gränser för vad vi accepterar som konsumenter i form av djurhållning så kommer garanterat inte vår politiker göra det.
Anledningen till detta är enkelt. De strävar efter att leda sverige och få fram massornas vilja (för att vinna val) och genom detta styr våra val vilken moral som skall reagera i sverige.
Långsökt? kanske utopi menar flaxss?

Det beror lite vad man jämför med...
Jag är glad att vi inte har dödsstraff eller barnarbete. Och vi har lika rättigheter och skyldigheter inför lagen, oavsett kön, ursprung eller sexuell läggning. Det är ingen självklarhet om man ser till resten av världen.
Sexköplagen tycker jag också är bra. Demokrati är inte heller så fel... smile.gif

Hur lagarna tillämpas är en annan fråga, och visst kan det bli bättre.
Men i det stora hela är jag stolt över att vara svensk.

Alla har vi ett ansvar att rösta på de politiker som driver de frågor vi själva vill. Det kan vara svårt att hitta dem, men man får välja de som ligger närmast i alla fall.
Jag är stolt att vara svensk jag med och håller till fullo med om att vi har ett bra samhälle.
Dock så ligger vi inte längre i framkant tycker jag utan följer stömmen mer än för 20 år sedan.

Men att det blir så är ofrånkomligt med tanke på hur stor % som är soffliggare vid val.

Jag menar inte att kritisera samhället utan visa att vi visst har makt att välja och förändra exempelvis djurhållningen.
Om vi börjar tro att allt är toppstyrt och det inte finns nåt att göra för att förändra sånt man chockas av ligger vi illa till. Detta borde innebära att ingen engagerar sig och att vi därför ökar risken för mer extrema åsikter/marknadkrafter att få stor påverkan.

Själv är jag precis som andra för upptagen för att hinna med mer än att skapa en god framtid för mig och min familj. Men sådant jag har tid till gör jag.
Exempel på detta är: informera mig om miljövänliga/djurvänliga alternativt, tänka ekologiskt, rösta alla val ( många glömmer att rösta i lokala val och hjälper på detta sätt ex sverigedemokraterna)

Med andra ord tycker jag inte man skall se sig själv som betydelselös utan de val man tar kommer hjälpa i längden.
Alexander-VG-zon3
klart man kan rösta på dom som hjälper djur å frsöker få veck industrin men att sluta köpa pälskläder eller kött kommer inte hjälpa så mycket i det stora hela .
man kan väl köpa bra kött inte pälskläder å köpa ekolohgisgt det kkankse hjälper samvetet med dig själv men annars så hjälper dte inte så mycket mer . för dte kommer ta väldans lång tid inann dte är veck å sluta köper sånna saker kommer med ta långt tid inna det ger nån verkan eller vad man ska säga
hoppas ni förtår hur jag menar är ju tidig mororn med för mig
Diabolique
Instämmer med föregående talare...

Vi har även som konsumenter ett ansvar att handla med hjärnan och hjärtat.

Inte så lätt alla gånger, då det kräver att man är någorlunda insatt i diverse frågor. Själv önskar jag att jag var bättre på det. Men för tillfället har jag inget eget hushåll.

Det finns en butik här i Linköping som heter Världsbutiken, och de säljer bara miljömärkta produkter och rättvisemärkta (iof iporterade) varor som kaffe och kakao.

Det kan kännas lönlöst att som enskild individ handla rättvisemärkt eller miljömärkt, men jag tror ändå på att man kan förändra (åtminstone en liten del av) världen.
Pirum
Ja, banan är exv godare utan blodsmak. Just banan och kaffe är dessutom enkelt att köpa i rätt hyfsade varianter då de är både Rättvise- och KRAV-märkta (i olika omfattning).

Men, angående pälsuppfödning, stoppade inte Frankrike nyss något svenskt lagförslag?

http://sydsvenskan.se/sverige/article166442.ece

" Ärendet gick tillbaka till utskottet sedan Frankrike, med stöd av EU:s regler, krävt ett svar på hur lagförslaget skulle påverka deras egen industri, säger riksdagsledamoten Christer Skoog (s). Först i september kan riksdagen ta upp lagförslaget igen.

Organisationen Djurens rätt hävdar nu att Frankrike försöker att sabotera en skärpt svensk lagstiftning."

He? Hur kan detta påverka fransk industri? Får de brist på päls till modefascisternas kreationer? Om Sverige väljer att subventionera uppfödning av pälsdjur, eller skippar alla regler så att vi gör uppfödningen billigare, då kan jag förstå om andra länder blir upprörda. Men här borde väl fransmännen jubla, utan svensk päls blir det väl större möjligheter att starta fler pälsfarmer i Frankrike?

För övrigt så ser jag inte att päls i sig är mer oetiskt än, tja, läder, som jag tycker är ett utmärkt material. Man dricker mjölk, äter kon och tar på sig läderjackan. Då används djuren effektivt. Man äter ägg och sedan hönssoppa. Problemet blir när man spärrar in rovdjur och behandlar dem uruselt, sämre än man behandlar kor och grisar. Kanske bättre om man gör päls av KRAV-kaniner som man dessutom kan äta.

Jag har inget pälsplagg, men har en del vånda för att jag köper kyckling från Asien. Ja,inte "medvetet", men det kan väl finnas asienkyckling i exv Findus djupfrysta rätter. De skriver iaf inte tydligt ut ursprunget.

(Jag vet att kycklingar behandlas dåligt här i Sverige, men tror det är ännu sämre i Danmark, Frankrike, Tyskland, Polen, div. asiatiska länder)

Usch, djurhållning och slakten är två saker som nästan kan få mig att bli vegetarian. Inte riktigt, då jag har för svag vilja samt tycker att kött är för gott. Dessutom utgör kossor ett pittoreskt inslag i kulturmiljön.
Man borde lagstifta om KRAV-regler och gårdsslakterier så att köttätare som jag kan få bättre samvete på ett enklare sätt...
Diabolique
Instämmer med Pirum. smile.gif
Du är alltid så klok!

"Anden är villig men köttet är svagt" finns det ett utryck som heter (fast det syftar väl till något annat).
Suget efter kött tar överhanden. Annars hade jag nog varit vegan rent av.

CITAT
Man borde lagstifta om KRAV-regler och gårdsslakterier så att köttätare som jag kan få bättre samvete på ett enklare sätt...

Instämmer helt!

Ska vi starta Krav- och rättvisepartiet? smile.gif
Pirum
Jag är mer inne på att starta Ekologiska Partiet Miljöfascist-Lakonisterna (revolutionärerna) - EPML®

Fast först måste man dock bråka om namnet. Det måste man alltid. Ett alternativ kan vara Ekologiska Partiet Miljö-Lojalisterna(rädisorna).

Skämt åsido, jag fattar inte varför det ska vara så svårt att lagstifta om detta? En totalklar majoritet av Sveriges befolkning vill väl inte ha pälsdjursuppfödning? Och de stackars pälsfarmare som får sluta föda upp mink, räv, eller vad de nu håller på med, de får väl som sagt föda upp kaniner eller annan mat istället.

Utan att jag själv är politiskt engagerad (det är jag inte) så tycker jag det är konstigt att exv inte Miljöpartiet eller Kristdemokraterna hårdare pressar för förbud mot pälsfarmer. Finns nog väljare att fiska om inte annat, utan att bege sig till grumliga vatten.
Ok, Kristdemokraterna har väl urvattnat sin miljöpolitik i nästan lika snabb takt som de fasat ut Jesus ur partiprogrammet. Men "Guds sköna skapelse" borde väl värnas inte minst av gudstroende kan man tycka.
Diabolique
CITAT (Pirum @ 20-06-2006, 14:55)
Men "Guds sköna skapelse" borde väl värnas inte minst av gudstroende kan man tycka.

Ja, ungefär lika logiskt som att Sverigedemokraterna borde värna om sveriges bästa... Fast så är inte fallet enligt min mening...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon