Full version: fröså bokträd
pusillus
fröså Bokträd, heter det så? de har väll bokollon wink.gif
Var kan man köpa frö från dessa eller andra träd?
Eller finns det postorder som säljer mindre träd
som inte blir så dyra?
Saknar ett "tak" i trädgården och behöver
investera i några olika träd.
Tyvärr är inte plånboken så tjock så detta är ett alternativ,
fast det är ju lite kul att så egna träd också!

/pusillus
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr inte bokfrö men frö till andra träd, buskar mm. hittar du hos exempelvis:

Impecta

Gardens North under rubriken Woodies hittar du träd och buskar i katalogen (retail catalogue) som finns på hemsidan.

Hortogreen säljer träd, buskar mm. på postorder tyvärr är det inga små bokträd de säljer så de är inte så billiga på den biten. Bokplantorna hittas under rubriken Solitär - växter

+Man kan även prata med den lokala trädgårdsbutiken ofta kan de få tag på träd i olika storlekar = olika prisklasser.
KURT
Det tar ganska lång tid innan en frösådd bok blir träd! De flesta plantskolor tar nog hem bok, om de inte har det redan (i alla fall de som finns i zon 1-3). Bok börjar bli allt vanligare som häckväxt, speciellt i "officiella" planteringar. Precis som avenboken behåller ju boken bladen vintertid, men bok passar bättre som lite mera högvuxen häck.
Airamya
Jag har en blodbok men tyvärr inga småplantor från den. Däremot så har jag mängder med små begynnande kastanjeträd i trädgården. Du kan få om du vill ha smile.gif
Big Gardener
Som Kurt säger tar det många år innan du får upp en planta från frön till något du kan kalla träd. Men visst går det att göra. Det är inte alla år som bokollonen blir fullmatade och duger att så. Men efter en riktigt varm somrar går det oftast att hitta bra ollon från något parkträd eller i en bokskog.

Många plantskolor med egen uppdrivning sår oftast själva till häckplantor, men då kommer ollonen från en väldefinierad frökälla eller förökningsmaterial som oftast är upphovsskyddad. Så är det till exempel för E-plantsmaterialet.
pusillus
Tack för svaren, Gardens north var ju en guldgruva som jag helt missat.
Gissar att det kommer bli en (ganska dyr) beställning därifrån inom kort.
Jag inser att det kommer att ta lååång tidatt så, men det kan det vara värt.
Ska ge mej ut på ollonjakt i sommar!
Kastanjeplantor har jag redan, tack ändå!!

/pusillus
soulfire
var bor du?
jag har både små bok- och lönnplantor som du kan få men det är nog bäst att vänta till januari. Kanske har jag någon ek och rönn också...

jag har ingen aning om hur man skickar plantor via post men som sagt om du kommer till skåne i vinter med några spannar så ska du få.
En sak som jag har gjort är att fråga markägaren till "allmänningar" osv som har fina småträd om man får ta. De ser det bara som sly och brukar avverka det.
Men fråga först!
Dzad
CITAT (soulfire @ 21-06-2006, 09:24)
var bor du?
jag har både små bok- och lönnplantor som du kan få men det är nog bäst att vänta till januari. Kanske har jag någon ek och rönn också...

jag har ingen aning om hur man skickar plantor via post men som sagt om du kommer till skåne i vinter med några spannar så ska du få.
En sak som jag har gjort är att fråga markägaren till "allmänningar" osv som har fina småträd om man får ta. De ser det bara som sly och brukar avverka det.
Men fråga först!

Har du?

Skulle gärna ta emot en bokplanta... vet inte om de klarar sig i zon 5, men kan de första åren ha den i källaren på vintern.

Om det är en liten planta kan du ta upp rötterna ur jorden och snurra lite vått papper runt rötterna. Sen kan du sätta rötterna i en liten plastpåse (och binda om försiktigt vid stammen). Om det är en tillräckligt liten planta har den inte ett runt jordsystem utan i huvudsak en rot eller böjliga rötter, så den ryms i ett vanligt kuvert. Man bör ju göra detta dan innan man skickar el. samma dag.

Förstås är det inte bra att ta bort all jord från rötterna... vissa träd, t.ex. ek, blir väldigt sur på sin nya ägare och växer inte alls samma sommar om rötterna dragits upp ur jorden... huh.gif smile.gif

Nåja, om du har bokplantor nu eller tror du kanske har nästa år, kan du ju ta kontakt!
Betalar i alla fall postkostnad och lite till.
pusillus
Soulfire... har du en Bokplanta att offra till mej är min lycka gjord!!
Kanske jag kan fresta med en frösådd rododendron (på sitt andra levnadsår) i utbyte eller något annat perennt?
Jag mailar...

/pusillus
soulfire
hej klart ni får plantor!
går det bra att ta nu när de har löv?

Vilken storlek?

/soulfire
Dzad
Bästa tiden är nog på våren innan löven spruckit ut, tror jag.
Men nog går det att ta nu också, bara man får med roten...
Såvida de inte är väldigt känsliga med rötterna... nån som vet?

Eftersom de ska skickas i vanligt kuvert kan de ju inte vara för stora... Fast har de grott iår är de säkert lite väl små för att klara flytt.
Alltså, ska det rymmas i ett A4-kuvert kan väl inte stammen vara längre än 15 cm (stam).
Men vilken storlek som helst går.

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon