CITAT (soulfire @ 21-06-2006, 09:24)
var bor du?
jag har både små bok- och lönnplantor som du kan få men det är nog bäst att vänta till januari. Kanske har jag någon ek och rönn också...
jag har ingen aning om hur man skickar plantor via post men som sagt om du kommer till skåne i vinter med några spannar så ska du få.
En sak som jag har gjort är att fråga markägaren till "allmänningar" osv som har fina småträd om man får ta. De ser det bara som sly och brukar avverka det.
Men fråga först!
Har du?
Skulle gärna ta emot en bokplanta... vet inte om de klarar sig i zon 5, men kan de första åren ha den i källaren på vintern.
Om det är en liten planta kan du ta upp rötterna ur jorden och snurra lite vått papper runt rötterna. Sen kan du sätta rötterna i en liten plastpåse (och binda om försiktigt vid stammen). Om det är en tillräckligt liten planta har den inte ett runt jordsystem utan i huvudsak en rot eller böjliga rötter, så den ryms i ett vanligt kuvert. Man bör ju göra detta dan innan man skickar el. samma dag.
Förstås är det inte bra att ta bort all jord från rötterna... vissa träd, t.ex. ek, blir väldigt sur på sin nya ägare och växer inte alls samma sommar om rötterna dragits upp ur jorden...
Nåja, om du har bokplantor nu eller tror du kanske har nästa år, kan du ju ta kontakt!
Betalar i alla fall postkostnad och lite till.