Cattis4
Hej,

Jag har i år sått broccoli för första gången i mitt liv. Jag direktsådde i en pallkrage och till en början såg det jättebra ut, men för ett par dagar sedan började den att vissna. Idag har jag bara en planta kvar som förhoppningsvis kommer att överleva. När jag drog upp en planta fanns det inga rötter under. Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Två frågor till: Är det bättre att förgro broccoliplantor? Och tror ni att jag hinner få någon broccoli om jag gör en ny såomgång?

Tacksam för hjälp.

/Cattis
Åsa, mälardalen zon 2
Om det inte finns några rötter låter det som någon har ätit upp dem på vissa håll har det varit problem med harkrankslarver som äter upp rötterna på grönsaksplantorna leta igenom jorden och se om du hittar några.

Vet du inte hur harkrankslarver ser ut så hittas en bild i denna artikel

Själv hittade jag en del harkrankslarver när jag rensade ogräs i rosenkvittenbusken som växer bredvid min grönsaksodling så jag dödade alla jag hittade.

Broccoli går bra att så i några omgångar så det finns fortfarande gott om tid att så nya.
Cattis4
Tack för svar,

Har varit ute och tittat. Hittade knappt synliga larver av något slag, ca 1 mm långa. Jag såg att de även varit på en av salladssorterna också. Någon som har tips på hur man kan undvika sådana här gratisätare i framtiden?

/Cattis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon