Pia och P:na
Jo, ville ju ha det lite frodigt så sådde 1 påse/kruka. Det står ju planteringsinfo på baksidan på påsarna sleep.gif men tänkte mig ju verkligen frodigt alltså... de har kommit upp ca 20 cm nu och det känns som jag inte riktigt kommer att kunna uppfylla deras behov i 15-literskrukan. undrar därför:

• kan jag dela på "kockan" i 4 bitar och plantera dem i rabatten istället? Eller skall jag försöka pillra loss enstaka plantor? För

• hur kan jag få dem att klättra? räcker det med ett horisontellt snöre eller måste de ha lite vertikala klätterställningar också?

Det är ju fantastiskt att se att groddbarheten är så hög...

Har knapprat in detta på prydnadsväxter hoppas den platsar här - är lite nybörjare - som ni kanske redan har listat ut. Är det en prydnad eller äter man ärtor från den?? blink.gif
Eva i Skåne
I en 15-literkruka får det plats till många luktärter, bara du ger dem gödning ibland så tror jag inte att ett tjugotal blir något problem, men du skriver ju iofs inte hur många det kommit upp.
Att pilla upp vissa plantor tror jag blir svårt. Jag gissar att en del växer väldigt nära varandra och deras rötter är lite känsliga. Har du väldigt många hade jag nog hellre försökt klippa bort en del av dem. Jag tror det går att sätta dem i en annan kruka och få nya rötter på.
Att dela hela "kockan" i flera stora delar och sätta varje klump för sig i t ex andra stora krukor går nog också.

Bara horisontellt klätterstöd tror jag inte blir bra. Då får det komma nya trådar ganska tätt. Bättre att spänna en del snöre på höjden också.

Lycka till smile.gif

PS. Jag har aldrig hört nån som äter luktärter. Det blir iaf inga stora baljor på dem. Räkna dem som enbart prydnad.
annafbg
Jag köpte luktärtor i box efter att frösådderna blivit utvälta två ggr. (Barnen vill gärna "hjälpa till":wub:) De var också bara en stor kocka som jag delade i lagom stora bitar. De tog sig jättefint, så det kommer säkert gå jättebra för dig också biggrin.gif .
Däremot har jag aldrig hört talas om någon som äter luktärtor - utom sniglarna då förstås blink.gif
Hälsningar
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon