Full version: lite hjälp kanske?
Jen76
Vi har en ganska liten trädgård , på baksidan efter vår tomtgräns har vi en cykelbana, dessa skilj åt med ett staket. När vi flyttade in fanns redan en stor paradisbuske där men nu vill jag ha flera invid staketet, då det är jätte vackert och framför allt ingen insyn.

Hur köper man paradis buskar? Jättesmå antar jag?? Den vi har nu är ca1-1,5 m. Man kan väl inte dela den? Har ni tips på andra vackra, stora buskar, gärna snabbväxande, så vi blir av med insynen??

Tusen tack
Åsa, mälardalen zon 2
Njae så enormt små tycker inte jag att de exemplar jag köpte för 3år sedan var, och hyfsat billiga var de också tror jag betalade runt 60-70kr st. Det går ofta att beställa växterna i den lokala trädgårdsbutiken, ofta kan man välja på olika storlekar (stora plantor kostar mer än små). Och paradisbuske är inte någon ovanlig växt i handeln så den borde inte vara svår att få tag på. Tänk på att paradisbuske kan bli 2-3m hög och ganska bred när du planerar in hur många buskar du ska ha.

Andra stora buskar som växer hyfsat snabbt och som trivs i samma läge som paradisbuske är ex. häggmispel, vissa buskrosor ex. Nevada som lätt kan bli runt 2-3m hög och lika bred, schersmin, syren (syren kan dock stå stilla i växten de första åren innan den sätter fart), spirea, try mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon