vill minnas att jag har haft en Mårbacka med ljusrosa blommor och tvåfärgade blad - mörkgröna med ljusa inslag. nu såg jag att det såldes Mårbacka med helt enfärgade blad så undrar vad är det som gör en Mårbacka till just en Mårbacka. Förstås så gillade jag min gamla bäst, men har inte sett något sådant. Och läste i tidigare inlägg om pelargoner att det finns vita Mårbackor också - verkligen??
är det så att man glad i hågen

MÅSTE ställa ner pelargonerna i källaren varje höst för att sedan på senvintern, något mindre glad i hågen

finna knastertorra dammbollar i en låda? humhumhum..en liten-liten skvätt vatten då och då.. humhum...glömde. slutar de blomma eller vad händer annars? inget kan väl ändå vara värre än en mörk och torr död i mitt källarförråd?
en annan gång (ja, gissa vad som hände med dem) köpte jag jättefina exemplar på en marknad. klar-röda sirliga blommor med spetsiga kronblad. hela plantan var hög (50 cm) och spretig i växtsättet. Försäljaren sade att de hade skutit i höjden lite väl mycket men jag tyckte de var finfina. är fortfarande inne på pelargon alltså. kanske att någon har en bild eller kan ge mig tips på vad det kan ha varit för sort?
om man bara har vanliga fönster (dvs inget växthus eller special-lampor) skall man skippa frösådd av pelargoner då och bara köpa det som blomsteraffären erbjuder?