Christa
19-06-2006, 09:24
Det sägs ju att råa bladgrönsaker är speciellt nyttigt. Kan man äta mangold och spenat utan att koka dem eller är det skadlig på något sätt?
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2006, 09:29
Det går utmärkt att äta både mangold och spenat rå. Spenat är lite mjällare så den är ofta godare än mangold rå som sallad. Av de mangoldsorter jag har så tycker jag Gelber schnittmangold är den som har godast smak rå + bladen på de unga skotten är tunnare än vad de är på sorter som ex. Bright Lights, Zilver och spetsmangold. Lite större blad på mangold är dock inte så goda råa.
Gelber schnittmangold hade heller inga problem med övervintringen hos mig så jag har kunnat skörda mangold ända tills den nya mangolden hade vuxit upp till plockningsbar storlek.
Lena Fransson
19-06-2006, 09:57
Hej
absolut! väldigt gott! du kan också testa att woka!
Mvh
Lena
Grejen med spenat är ju att den innehåller rätt höga halter oxalsyra, men om jag minns rätt är det ingenting som kan avhjälpas med kokning. Tycker själv att ju mindre man mixtrar med den desto godare blir den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.