Full version: var är humlorna ?
snuffe
När vi flyttade in för sex år sedan funderade jag på att ta bort rododendronbusken; modell stor. När den blommade och jag upptäckte att hela busken stod och mumlade av alla humlor som besökte blommorna förlikade jag mig med den. Den fick bo kvar.
Nu är hela busken lila av blommor och nästan alldeles tyst. Bara enstaka humlor har jag sett i år.
Är det någon mer är jag som lagt märke till att det är ovanligt litet humlor, bin och getingar ?
Det har inte skett några stora förändringar i miljön; ett vanligt uppvuxet småhusområde från 40-talet.
Lars-Olof Arvids
Humlorna är i Stenungsund, i ett bestånd plymspirea hos grannen till vårt kontor! biggrin.gif
Däremot har jag sett väldigt lite getingar i år, vilket kanske har med vädret att göra: en lång vinter följd av en kall och regnig vår.

Olle
Airamya
Bin, humlor o getingar har jag väldigt gott om. Kanske lite mindre getingar än vad jag brukar ha men det kan ju bero på den enorma mängd bin som dykt upp i min trädgård i år. (Bina brukar jaga bort getingar på nåt vis. Åtminstone gjorde min pappas bin det när jag var barn, vi hade flera kupor o aldrig en geting).
Så humlor finns och min roddis är överhopad av dem. smile.gif
Aries
Humlor har jag sett rätt mycket av. Och bromsarna retar gallfeber på oss när vi sitter på altanen. Däremot tycker jag att det är väldigt lite getingar i år.
Gossen Ruda
Det är normalt att bestånden av insekter varierar mycket. Det är hela tiden ett samspel mellan bytesdjur och deras fiender. Sen tillkommer övervintringsproblematiken. Ofta är det inte kylan direkt som dödar övervintrare utan vinterfukten är det stora problemet. Mögel kan ta en del och omväxlande tö och frost är också en stor fara.
humla
Här är jag! biggrin.gif

Har också tänkt på det, att det är ovanligt lite humlor. Det brukar surra om alla blommor, men nu får man leta efter dem.

De varma dagarna förra veckan såg jag inte skymten av nån humla. När det blev lite svalare en dag kom de fram direkt. Så den plötsliga värmen kanske påverkar dem? Jag har för mig att humlor inte gillar stark värme, det är därför de finns så gott om uppe i norden, och nästan inte alls i ex. Afrika.

MVH/"humla"
Gossen Ruda
Skönt att det åtminstone finns en humla som är aktiv. laugh.gif

Möjligen så gillar inte humlorna för stark värme. Dom är ju välisolerade med tjock päls och har kraftig vingföring. Dom kanske mest är framme tidigt på morronen när det är varmt. Jag håller på att söka Björn Cederberg på SLU i Uppsala om ett par andra saker, och får jag tag på honom och kommer ihåg detta skall jag fråga.
pejori
märker också av humlebristen här nere wub.gif wub.gif
men dom kanske kommer tillbaka nu med värmen smile.gif
Gossen Ruda
Fick fatt på Björn och han trodde också att det kan bli för varmt för humlorna när solen gassar. Lite svenskt lagom är bäst. laugh.gif
Jill-Ulrika
Hade tre humlor kring klematisen på balkongen häromdagen. wub.gif Men inga bin eller getingar så långt ögat kan nå*lättnades suck*

Humlor är mycket gosigare än både bin och getingar. Får helt enkelt pensla tomatens blommor själv. rolleyes.gif

Hoppas förresten att fästingarna och brännmaneterna är lika få som getingarna i år.
Lena Fransson
Ja getingarna har inte varit så många, men de brukar vara flest i augusti. Humlor har vi många eftersom vi är välsignade med en mindre roddisskog! Knotten gillar ocksåå vår trädgård eftersom vi har en del vatten. Myggen finns där men inte så många. Vi får väl se till midsommar, då brukar de visa sig! Fästingarna har hittills varit blygsamma på vår hund tycker jag. Hoppas det fortsätter så! brännmagneter;ingen aning, har inte kommit ut till havet ännu. Men är det inte för tidigt? Sniglarna däremot de förökar sig i takt med kirsen känns det som. En explosion denna veckan.
Trevlig midsommar allihop! och låt er väl smaka av alla grödor som ni eller någon annan odlat! Gör inte som jag, amatören och odla kinesisk gräslök i hopp om gräslök till midsommar! wub.gif
Lena
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2006, 17:13)
Fick fatt på Björn och han trodde också att det kan bli för varmt för humlorna när solen gassar. Lite svenskt lagom är bäst. laugh.gif

vilken tur att det inte var något allvarligare rolleyes.gif rolleyes.gif
då kommer dom snart tillbaka, nu när det blir svalare här wub.gif
Aries
Förresten ser vi bålgetingar här varje år. Hur vanliga är de egentligen? Och hur bor de? För som det verkar så är det endast ett djur som cirkulerar runt huset och trädgården i år. Låter som en helikopter som surrar förbi huvet när de susar förbi. tongue.gif
amaira
Bålgetingarna har ökat i antal de senare åren. Här finns de också varje år, till min stora lycka. Tycker de är underbara med sitt dova brummande, som "stora helikoptrar" biggrin.gif Tycker också att de är så vackra, de har ju en annan mörkare gul färg som också går i brunt, än vanliga getingar.

De "vanliga" getingarna är ju också av flera olika slag! Det är lite roligare när man vet det. De ser lite olika ut, t.ex. den rödbandade som har ett rödbrunt band längst fram på bakkroppen. Norsk-, tysk-, skogs-, är några andra getingarter. Man ser skillnad på munsköldens svarta prickar bland annat. De kan se väldigt lika ut, men det är inte alla av dem som gillar/bryr sig om "saft och bullar", eller med andra ord, alla arter stör inte människor.

Och humlorna är underbart söta. Här flyger de s om de brukar.
Aries
Kom på att jag har en bild från förra sommaren, då sambon lyckades fånga en bålgeting för att visa dottern. "Uj", ser det ut att hon säger på bilden. smile.gif
Och jodå, getingen fick flyga iväg efter titten.

Gossen Ruda
Tråkigt nog förekommer den inte på Västkusten utan bara i Östersjölandskapen från Skåne upp till Mälardalen. Det har mest med värmekravet att göra men även att tillgången på lämpliga bohål är mindre norrut.
amaira
Aries, ännu en läcker bild wub.gif Charmigt.
Aries
Tack Amaira!
Vi har ofta "naturtimmen" här med dottern. Hon är så fascinerad av alla djuren. Hon kan sitta och studera myrorna hur länge som helst och prata med dem. Vem vet, de kanske förstår varandra? laugh.gif
*Felix matte*
Vi har humlor här smile.gif Idag har jag studerat dem då de vandrat mellan blommorna
och sedan "smygit" in i boet under altangolvet wub.gif

Det är tredje året i rad då vi ser att humlorna har bo under altangolvet. smile.gif
Whiskuchi
Svar på frågan: de är här. I min rhododendron. Vanlig samtalston räcker inte när man står intill - det brummar så det riktigt känns i hela kroppen! wub.gif
pejori
har haft selebert besök i blommorna idag.... wub.gif wub.gif
det verkar som dom gillar min toffelblomma....där har det brummat hela dagen idag... smile.gif smile.gif
*Felix matte*
Mååånga humlor har jag sett i våra rabatter idag wub.gif
amaira
Här kommer en liten humlehälsning från min pimpinellros Aicha wub.gif .

Hon har redan byxbenen fulla med nektar och pollen, men tänkte fylla dem lite mera innan hon flyger hem till boet och lastar av.
Gossen Ruda
Det tycks vara fru eller fröken jordhumla som är ute och provianterar.
webmaster jim
Här i södra stockholm har vi massor av humlor, i rododendron och brud spirea :-)
Mia, zon 3
Och i Östergötland håller de till i lindarna som blommar nu! Låter som om hela träden fått vingar och tänker surra iväg....
pejori
vad är det som händer med humlorna nu då??? ohmy.gif ohmy.gif
det ligger små humlor överallt döda...jag kan nästan sopa ihop dom ohmy.gif ohmy.gif
och dom som lever, är stora som hus!!! 1-2 cm stora..... huh.gif huh.gif
ska det vara så här.... sad.gif
yenny
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 16:36)
det ligger små humlor överallt döda...jag kan nästan sopa ihop dom ohmy.gif ohmy.gif

Jag har också sett många döda humlor.
Kan det vara att det är för varmt, eller nått annat?
Whiskuchi
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 16:36)

Undrar detsamma, massor med döda småhumlor sad.gif
kristerh
Jag har inte märkt nåt unsure.gif kan det vara så att de är kläckta samtidigt, och nu gjort sitt, de sliter ju hårt under sina korta liv wub.gif och därmed dör ungefär samtidigt wink.gif
krister
kristerh
Det här hittade jag på nätet:

Döda humlor under lindar kan bero på att vissa lindars nektar innehåller mannos så att i stället för glukosfosfat får insekterna mage och kropp full med mannosfosfat som de inte kan bryta ner. De dör av svält fast de är fullmatade. Varför vissa lindar producerar mannos är inte känt. En hypotes är att vi råkat korsa fram någon hybrid med just den egenheten.

kan det vara såatt ni har lindar i närheten? wink.gif

krister
pejori
japp...det har vi sad.gif sad.gif sad.gif
Gossen Ruda
Tycker uppgiften låter märklig. Om dom svälter ihjäl varför skulle dom trilla ner just under lindarna? Lite ork har domnog så dom kan flyga därifrån. Däremot är det så att dom första humlorna nu är utslitna och börjar dö. Ofta sätter dom sig nånstans där det finns mycket mat och det kan ju vara i lindar. Annars brukar jag mest se dom på olika tistlar.
Piccante
CITAT (kristerh @ 13-07-2006, 16:52)
Det här hittade jag på nätet:

Döda humlor under lindar kan bero på att vissa lindars nektar innehåller mannos så att i stället för glukosfosfat får insekterna mage och kropp full med mannosfosfat som de inte kan bryta ner. De dör av svält fast de är fullmatade. Varför vissa lindar producerar mannos är inte känt. En hypotes är att vi råkat korsa fram någon hybrid med just den egenheten.

kan det vara såatt ni har lindar i närheten? wink.gif

krister

Det är en gammal nyhet med hybridlindar och humledöd. Det slogs upp i media för några år sedan bl.a kunde man läsa i Borås tidning att någon stadsträdgårdsmästare eller någon menade att lindhybrider bidrog till humlornas död. Jag har för mig att någon expert avfärdade det senare. det finns så många andra växter att äta av så varför skulle man äta ihjäl sig på lind?
pejori
här ligger dom överallt, utom i blommorna sad.gif sad.gif
amaira
Och här flyger dom wub.gif Eller sitter i blommorna och äter, livs levande och välmående. Eller kryper in under min t-skirt på ryggen och kittlas, för att sedan sticka mig ohmy.gif när jag råkade klämma till tyget ovanpå den, för att det visst kittlades på min rygg.

Det var mitt livs första humlestick, och det var inte "farligt" alls smile.gif . Humlan flög därifrån, en smula vingelkantig först, men strax beslutsamt.
Kanske stack den mig bara "lite" ? om nu humlor kan göra så?

Getingstick har jag fått några stycken, och bistick ganska många i mina dar, när jag trampat på klöverblommorna i hagen där de suttit och ätit i godan ro innan mina barfotafötter kommit galopperandes. rolleyes.gif
kristerh
CITAT (amaira @ 14-07-2006, 07:58)
Det var mitt livs första humlestick, och det var inte "farligt" alls smile.gif . Humlan flög därifrån, en smula vingelkantig först, men strax beslutsamt.
Kanske stack den mig bara "lite" ? om nu humlor kan göra så?

Fick ett stick på tån engång när jag gick med sandaler i gräset wink.gif
själva stinget var inte så farligt, det värsta var surret i sandalen o paniken man får... laugh.gif innan man får av sig sandalen o stackarn flyger iväg wink.gif
krister
*Felix matte*
Vi har ovanligt få humlor i år... har faktiskt inte en endaste gång
i sommar sett fler än två humlor samtidigt i rabatterna sad.gif
Inte heller har vi några lindar som kan vara orsak till...
Betty
Tror att alla humlorna har flyttat in i min trädgård! Vi har ovanligt mycket humlor här i år. smile.gif För att inte tala om alla nässelfjärilar...
kristerh
Cyklade genom en lindallé igår, tittar på marken och vad ser jag... hundratals med döda humlor överallt wink.gif
men de överlevande bor nog hos mig, jag har massor.
krister
pejori
HM...det kanske är ett naturligt fenomen då sad.gif sad.gif
dom äldre dör nu, och ungdommarna jobbar vidare... wub.gif
kerstin z5-6
Här är de två i varje blomma, särskilt martorn och bolltistel verkar goda-de är så upptagna att de låter sig klappas på ryggen ..är mina humlor onormala -eller lite på lullan ??? ohmy.gif laugh.gif
Inga från Närke
Här är de, tyvärr inte så bra bilder:

Rossi
Vi har fullt med levande humlor. De älskar stockrosorna och alla våra axveronikor. När vi sitter på uteplatsen har vi ett ständigt surrande runtom oss.
Orcus
Vi har alldeles fullt av humlor på våran gård, tror inte det finns en enda ledig blomma på hela gården när humlorna vaknat för dagen laugh.gif
än så länge har vi haft väldigt lite getingar som jag är väldigt tacksam för då jag är getingallergiker.
Vi hade en stoor buske oxbär på gården ifjol som drog till sig väldiga mängder getingar, så den sågades bort så fort vi han i år, så kanske därför vi inte har några getingar här för tillfället biggrin.gif
ÅsaF
I år tycker jag det är mycket humlor och flugor. Däremot är det lite myggor och getingar. Fast det ska man väl vara glad över.
fandolin
Läste i kvällstidningen idag att det är ett riktigt getingår i år. Att många fler getingar än vanligt har överlevt på grund av att vintern var som den var. Att de inte visar sig ännu beror, enligt artikeln, på att de just nu har fullt upp med att ta hand om sina ägg/larver. När avkommorna sedan blivit "flygfärdiga" kommer invasionen.. Fast kvällspressen vill ju att vi ska vara rädda och det mesta som skrivs tar vi ju med en nypa salt. På gott och ont.
Orcus
CITAT (fandolin @ 27-07-2006, 21:19)
Läste i kvällstidningen idag att det är ett riktigt getingår i år. Att många fler getingar än vanligt har överlevt på grund av att vintern var som den var. Att de inte visar sig ännu beror, enligt artikeln, på att de just nu har fullt upp med att ta hand om sina ägg/larver. När avkommorna sedan blivit "flygfärdiga" kommer invasionen.. Fast kvällspressen vill ju att vi ska vara rädda och det mesta som skrivs tar vi ju med en nypa salt. På gott och ont.

huvva, får verkligen hoppas att det inte stämmer :/

hatar getingar, har skaffat mig en elektrisk tennisracket så jag kan steka dom lite om dom blir för närgångna biggrin.gif
tror jag måste trimma den lite om det blir så många för då tar väl batterierna slut på direkten.

Humlor och bin har jag inget emot men just getingar skulle jag vilja utrota då jag inte finner att de gör något annat än finns för att jaga människor rolleyes.gif kanske inte helt riktigt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon