Full version: Allium "drumstick"?
Jenny & Vilda
Har inhandlat en påse allium lökar på rea som jag tänkte prova sätta i jord idag för att se om de tar sig. Det står Allium på påsen och drumstick under, är "drumstick" en sort eller något helt annat? Det är bild på såna lila bollar på framsidan och lökarna är ganska små, de ska enligt påsen bli 45 cm höga. Enligt påsen ska de grävas upp och övervintras inomhus, är det så med någon/alla allium? *novis* :-o
Lilla My
Jag har nog en liknande sort som du för det stod så på den "mixpåse" med olika lökar jag köpte hösten -04. Grävde ner alla på hösten och det gick bra, de blommade fint i somras och är på gång nu med. Vet ju inte var du bor men här i Skåne gick det alltså fint utan att gräva upp dem på hösten.
Vad "drumstick" egentligen står för har jag inte blivit klok på faktiskt...
mulle
Jag tror att de heter så för att de ser ut som trumpinnar och är lika stora...
Mulle
Jenny & Vilda
CITAT (mulle @ 19-06-2006, 13:45)
Jag tror att de heter så för att de ser ut som trumpinnar och är lika stora...
Mulle

Vad jag har köpt är ju då misstänkt likt gräslök biggrin.gif
mulle
biggrin.gif Gräslöken är ju jättevacker då den blommar....

Jag måste gå in på google bild och titta - lugn, dina trumpinnar är nog rejält större än gräslöken...!

Jättefina "drumsticks"

Men det finns olika typer och färger så din ursprungsfråga är klart relevant!

Mulle
Jenny & Vilda
CITAT (mulle @ 19-06-2006, 14:17)
biggrin.gif Gräslöken är ju jättevacker då den blommar....

Jag måste gå in på google bild och titta - lugn, dina trumpinnar är nog rejält större än gräslöken...!

Jättefina "drumsticks"

Men det finns olika typer och färger så din ursprungsfråga är klart relevant!

Mulle

Visst är gräslöken fin men jag tänkte mig nog något mer iögonfallande rolleyes.gif

Fanns ju massor med olika "drumsticks" där i länken men en del av bilderna var lika den på min bild, den här t.ex. http://www.naturehills.com/Product_images/..._Drumsticks.jpg

Jag låter dem nog ligga kvar i jorden under vintern så får vi se vad som händer...
Lilla My
Så här såg min ut förra sommaren (om jag nu får länken att funka):

Allium "trumpinne"

Så ja, visst påminner de om gräslök... Har för mig att det var ett stort reportage i Allt om Trädgård eller Allers Trädgård om Allium och olika varianter någon gång ifjol. Hinner kanske kolla ikväll...

Verkar inte som det funkade med bild, provar med en länk istället...
olgak
Allium är super. Jag ska storsatsa på det i höst. Rådjuren äter dem inte heller biggrin.gif !
colamor
Du kan lungt lämna dina allium i rabatten över vintern. Norr om mälardalen behöver du nog täcka med löv eller nåt sånt. Men mina överlever jättebra i rabatterna här. Jag bor utanför Eskilstuna i Sörmland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon