stamoper
19-06-2006, 10:07
Svartvinbär,
Vissa av bladen slog aldrig riktigt ut uyan bildade små klumpar och dessutom har jag fått någon ohyra så att även resten av bladen är angripna. Har någon idéer vad jag skall göra??
Åsa, mälardalen zon 2
19-06-2006, 10:38
Mina svartvinbär har ingent av ovan nämnda angrepp. Dock ser de bleka ut. Har blad och kart, men har inte vuxit ngt. (planterades förra våren). Men som sagt, det är inget frodigt friskt bladverk, utan ett blekgrönt gulaktigt.
Vad gör vi för fel?
Eller vad har naturen bjudit på den här gången?
/AJA
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2006, 09:53
Hur gjorde ni vid planteringen, storlek på grop, val av jord ev. gödsel, rotsnurr mm.? Sitter den soligt eller skuggigt? Har den konkurrens från gräs eller andra växter? Har den gödslats och vattnats i år?
mmmm det kan ev vara storlek på grop. grävde väl kanske dubbla diametern än krukan och nästan tre ggr djupet. Vi har en nyanlaggd trädgård, nybyggt hus, buskarna står ca 1,5 m från huset. Kan det vara för väldrenerat?
Vattnat har vi gjort ca 1 ggr/v, rotvattnat. Det växer inget gräs under och vi har gett dem kogödsel i våras.
De står i full sol....det vet jag iofs inte om de gillar.......
De ser så tråkiga och ledsna ut.........
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2006, 19:38
Mystiskt det låter ju som om de har det ganska bra, svart vinbär brukar kunna växa soligt så länge de har gott om vatten och du har ju rotvattnat 1 gång per vecka och det borde ju räcka + så enormt mycket gödning brukar de inte behöva. +Det brukar vara bra att jordförbättra ordentligt i stor grop istället för i liten grop som många gör. Och ingen konkurrens har de ju från gräs och dylikt.
Eva 33c
20-06-2006, 19:59
Åsa nämnde "rotsnurr" också. Kan det vara så att de inte har vuxit ut ur sin "krukjordklump"? Om man tar i buskarna och lyfter lite, känns det då som om de lätt skulle kunna följa med upp, att den inte har utvecklar just några rötter i den omgivande jorden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.