Full version: Gnagskada frn vintern
Kajsa p Sydsen
Hej!
Har ett kertrd. ca fem r som blev ringbarkat under vintern av harar. Vi har penslat det med ympvax "Balsam" och det har blad och ser OK ut. Men nu kommer det vattenskott nedanfr avbarkningen s min frga r, ska jag lta dem vxa upp och tro att trdet ovanfr ringbarkningen kommer att d till hsten?

Med glada fast trdledsna hlsningar
Kajsa
Cilla
Hej Kajsa,

Att trdet slr ut denna ssong visar tyvrr inte om det tagit skada av ringbarkningen. Rtterna kan tranposrtera nring och vtska inne i veden, medan energitransporten ned till rterna gr i det tunna skiktet under barken.

Pstrykningar av ympvax, plastsmrjor som kallas srsalva mm r tyvrr inte det bsta. Om du slr lite i denna avdelning med skord "hare" t ex hittar du mer om detta och om alternativen.

Jag skulle ltit skotten nedanfr avbarkningen vxa upp och i vinter tagit ympris frn kronan ovanfr. Dessa kan du ympa in p skotten och f fram ett nytt trd med samma rotsystem som det ldre. Fr att essa skott ska ha en chans s r det nog bra att skydda mot harar.
Kajsa p Sydsen
Tack fr svar!
Jag ska ge mig in i den svra djungel som kallas ympning.
Nr det gller harskydd s kommer jag nog att sova med bssan i knt denna vinter. mad.gif odjur.

Hlsar
Kajsa
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon