Kajsa på Sydåsen
Hej!
Har ett Åkeröträd. ca fem år som blev ringbarkat under vintern av harar. Vi har penslat det med ympvax "Balsam" och det har blad och ser OK ut. Men nu kommer det vattenskott nedanför avbarkningen så min fråga är, ska jag låta dem växa upp och tro att trädet ovanför ringbarkningen kommer att dö till hösten?

Med glada fast trädledsna hälsningar
Kajsa
Cilla
Hej Kajsa,

Att trädet slår ut denna säsong visar tyvärr inte om det tagit skada av ringbarkningen. Rötterna kan tranposrtera näring och vätska inne i veden, medan energitransporten ned till röterna går i det tunna skiktet under barken.

Påstrykningar av ympvax, plastsmärjor som kallas sårsalva mm är tyvärr inte det bästa. Om du slår lite i denna avdelning med sökord "hare" t ex hittar du mer om detta och om alternativen.

Jag skulle låtit skotten nedanför avbarkningen växa upp och i vinter tagit ympris från kronan ovanför. Dessa kan du ympa in på skotten och få fram ett nytt träd med samma rotsystem som det äldre. För att essa skott ska ha en chans så är det nog bra att skydda mot harar.
Kajsa på Sydåsen
Tack för svar!
Jag ska ge mig in i den svåra djungel som kallas ympning.
När det gäller harskydd så kommer jag nog att sova med bössan i knät denna vinter. mad.gif odjur.

Hälsar
Kajsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon