Meliss
Hej alla! jag odlar 5 sorters tomater som ska tjuvas men nybörjare som jag är visste jag inte riktigt när man skulle börja tjyva. Så här i efterhand känner jag mig en aning korkad tongue.gif men nu är det som det är. Kruxet är naturligtvis att tomaterna har ca 3 växttoppar per planta, ngn har "bara" två... blink.gif

Det har inte kommit så mycket blommor på plantorna, säkert efterosm plantan koncentrerat sig på att växa. Finns det ngt jag kan göra? Ska jag bryta av växttoppar så at det bara blir en per planta? Hur stora grenar kan man ta bort?

Ngt annat som jag inte vet att jag ska fråga om huh.gif ?

meliss som känner sig så här = wacko.gif
rosita
Tjuvarna är de skott som kommer mitt i bladvecket, alltså mellan stammen och bladet/grenen. Svårt att förklara! blink.gif Om man har låtit plantan och likaså tjuvarna växa "fritt", kan det vara svårt att se vilket som är tjuvar. Försök lista ut vilken topp som är från stammen om du kan. I så fall kan du nog se att de andra topparna egentligen är tjuvar och då kan du ta bort dessa. I värsta fall går det att låta plantan växa och grena sig som den vill, den blir mera som en buske då och får lite mindre tomater (inte antal tomater utan storleken på dem)! rolleyes.gif Lycka till!
Meliss
Tack för hjälpen. smile.gif
jag var nog lite otydlig. Jag har tjuvat den hela tiden men inte från början. Så i början tänkte jag nog inte på det utan jag såg min växttopp öka och nypte bort alla tjuvar som kom. Hux flux hade de tjuvarna som jag antar att jag borde tagit när jag förodlade plantorna växt ut coh då kändes det försent. De sitter alltså vid roten ungefär eller strax ovanför.

Men som sagt, hur tjocka grenar kan man ta bort? Nu är de rejäla som attan. Ska jag ta bort eller ska jag låta dem växa. Kanske knipsa toppen så att de i vartfall inte blir längre?
Eva 33c
CITAT
Kanske knipsa toppen så att de i vartfall inte blir längre?

Det har jag gjort ibland när jag missat och tjuvarna blivit väl grova.
Meliss
Tac för hjälpen! Då gör jag det oxå wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon