Full version: Tojje är sjuk
fruberglund
Våran plutt är sjuk, han har kräkts och varit slö sen i torsdags sad.gif

Efter kontakt med uppfödaren så avvaktade vi till lördag med att kontakta veterinär. Hon trodde det kunde vara värmeslag men inget vi provade funkade så vi kom fram till att så var inte fallet.

I lördags ringde vi veterinär + att vi pratade med vår granne som är veterinär (ej praktiserande) och de trodde samma sak nämligen magkatarr/magsår.

Skulle svälta honom 1 dygn (inte så svårt eftersom han inte vill äta ändå) och sen börja ge honom risavkok + ris i små mängder. Problemet är att efter vi gjort det så ville han inte äta alls. Nu har han bara druckit vatten med druvsocker i (för energi) sen i lördags.

I eftermiddag har vi tid på djursjukhuset, hoppas de kan hitta nåt fel på honom så man i alla fall vet hur man ska behandla det. Det är det dumma med djur & små barn, de kan inte säga vad som är fel och vart de har ont.

Jaha, där rök semesterkassan också sad.gif Tur att vi har försäkring i alla fall, fast han är ju värd det bara han blir frisk igen wub.gif

Återkommer när vi vet mer, håll tummarna nu att det inte är nåt allvarligt!
mulle
sad.gif

Håller allla tummar! HÅRT!
Med en grymtpuss till trynet, wub.gif
Mulle
Whiskuchi
En av mina katter hade magkatarr, hon fick Zantac utskrivet, plus dietfoder, och blev bra på ett par veckor. Hör efter med veterinär om medicin - även om det är människomedicin kan det göra susen! rolleyes.gif
Hoppas han kryar på sig!
Mozart
Urs vad tråkigt!
Vet hur det är när änns djur är sjukt! Det är psykist påfrestande när man inte vet vad som är fel, och billigt är det definitivt inte!
Min hund och jag har åkt många vändor till och från djursjukhuset i Strömsholm det senaste året. Det har varit blodprov, röntgen, rehab, mm. 9 veterinär besök 15 gr på rehab.(ungefär, när jag räknar snabbt) Sen när han är bra igen så blev han huggormsbiten för 3 veckor sedan och inlagd en natt. Men nu är han frisk igen. Peppa peppa!

Har de ingen speciell skonkost man kan ge? Till hund finns ju olika dietfoder (beroende på vad som kan vara fel), kan man ge sånt till en minigris kanske? (vet inte vad de brukar äta) Finns både torrfoder och på burk. Vet magsjuka hundar som ofått sånt, och så har min hund ätit det för levern i samband med huggormsbett.

Håller tummarna att han blir bättre snart!

fruberglund
CITAT (Mozart @ 19-06-2006, 17:46)
Har de ingen speciell skonkost man kan ge? Till hund finns ju olika dietfoder (beroende på vad som kan vara fel), kan man ge sånt till en minigris kanske? (vet inte vad de brukar äta) Finns både torrfoder och på burk. Vet magsjuka hundar som ofått sånt, och så har min hund ätit det för levern i samband med huggormsbett.

Håller tummarna att han blir bättre snart!

Tror inte det finns nåt, minigrisar anses ju inte som husdjur och mat osv. finns bara till vanliga grisar. Eftersom grisar oftast bara ska äta tills de ska slaktas (tråkigt men sant) så tror jag knappast det läggs pengar på utveckling av specialmat till dem.

Veterinären kunde så klart inget om minigrisar men de röntgade honom och han har inget som sitter fast i magen i alla fall, han har inte ätit något olämpligt skönt nog. Vi tror på magsår så vi utgår från det och vi fick nåt som heter Diarsanyl som egentligen är mot diarré. Får väl se om det funkar.

Nu är det bara ge honom det, avvakta och se. Det viktigaste är ju att han får tillbaka matlusten nu.

Tack för tumhållningarna smile.gif
Biggan_
Hoppas det hjälper med medicinen nu då!
Vad är det för djursjukhus som inte kan nåt om grisar kan man ju undra? unsure.gif
fruberglund
CITAT (Birgitta P @ 19-06-2006, 22:36)
Hoppas det hjälper med medicinen nu då!
Vad är det för djursjukhus som inte kan nåt om grisar kan man ju undra? unsure.gif

Inte många som kan minigrisar, är inte så vanliga som husdjur. Är ett smådjurssjukhus och grisar räknas mer till "boskap" och handhas av veterinärer som jobbar med stora djur.

Nu ligger han i alla fall i soffan och sover gott. Han har ätit lite sallad så lite har han fått i sig, återstår bara att se om han får behålla det också.
Betty
Stackars lille grisen! sad.gif Hoppas han blir bra snart igen, håller båda tummarna hårt! smile.gif
fruberglund
Idag verkar han piggare, det han åt igår har han fått behålla och imorse åt han mer sallad. Var tydligen inte lika lätt för mannen att få i honom medicinen imorse heller och det tyder ju också på bättring biggrin.gif

Han är fortfarande slö och inte samma goa gris men hoppas han kommer tillbaka helt snart.

Hade tänkt åka bort en sväng i midsommar men det blir nog inget med det, vill ha lite koll på honom nu.
Biggan_
Låter lovande!
Lite krya-på-dej kramar till Tojje wub.gif wub.gif
Mozart
CITAT (fruberglund @ 19-06-2006, 21:51)
CITAT (Mozart @ 19-06-2006, 17:46)
Har de ingen speciell skonkost man kan ge? Till hund finns ju olika dietfoder (beroende på vad som kan vara fel), kan man ge sånt till en minigris kanske? (vet inte vad de brukar äta) Håller tummarna att han blir bättre snart!

Tror inte det finns nåt, minigrisar anses ju inte som husdjur och mat osv. finns bara till vanliga grisar.
Nu är det bara ge honom det, avvakta och se. Det viktigaste är ju att han får tillbaka matlusten nu.

Tack för tumhållningarna smile.gif

Jag tänkte man kanske kunde ge hundmaten till en minigris. Men det kanske är helt fel.

Huvudsaken är att han blir bättre!! Skönt att han är på bättringsvägen!
fruberglund
CITAT (Mozart @ 20-06-2006, 10:47)
Jag tänkte man kanske kunde ge hundmaten till en minigris. Men det kanske är helt fel.

Huvudsaken är att han blir bättre!! Skönt att han är på bättringsvägen!

Jaha *fniss* smile.gif

Kanske skulle funka men än så länge äter han bara sallad men nu hade han kräkts igen, suck. Får avvakta tills han är klar med sin medicin i alla fall.
Pirum
Grisar är väl ganska lika människor, jag tror stenhårt på lätt mat som ris eller lite kokta potäter smile.gif Får hoppas lille Tojje blir bra innan midsommar.
fruberglund
CITAT (Pirum @ 20-06-2006, 13:17)
Grisar är väl ganska lika människor, jag tror stenhårt på lätt mat som ris eller lite kokta potäter smile.gif Får hoppas lille Tojje blir bra innan midsommar.

Ja, vi fick det rådet men han vägrar äta ris för tillfället. Just nu duger bara sallad och bara om man ger honom från handen tongue.gif
fruberglund
Nu verkar han mycket piggare. Sprang till och med in som han brukar göra och åt en skål med gräs. Gick ett varv i vardagsrummet och kollade läget, det har han inte gjort på en vecka.

Får verkligen hoppas det har vänt nu!
hellen99
Hoppas verkligen han är bättre, finns inget värre än när barnen eller husdjuren är sjuka! Och dietmat för grisar är nog likadant som för människor, de är ju trots allt allätare precis som vi! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon