Reserv
Jag vart förärad en Orchidé idag, en Cambria, övrigt namn vet jag inte. Men det är ett tråckel av torra rötter ovanpå krukan, ska det klippas bort eller ser rötterna ut så?

Finns det nån som vet det mer exakta namnet på skönheten, så vore jag tacksam wub.gif Andra tips och råd mottages tacksamt wub.gif
Allis
Det är luftrötter som ska vara kvar.Ser nästan ut som nån dekoration faktiskt. Trollhassel unsure.gif
Reserv
CITAT (Allis @ 19-06-2006, 20:01)
Det är luftrötter som ska vara kvar.Ser nästan ut som nån dekoration faktiskt. Trollhassel unsure.gif

Vilken tur att jag inte följde min första impuls då blink.gif Måste dom alltså va´kvar fast det är så fult då? unsure.gif
Biggan_
CITAT (Reserv @ 19-06-2006, 21:11)
CITAT (Allis @ 19-06-2006, 20:01)
Det är luftrötter som ska vara kvar.Ser nästan ut som nån dekoration faktiskt. Trollhassel  :unsure:

Vilken tur att jag inte följde min första impuls då blink.gif Måste dom alltså va´kvar fast det är så fult då? unsure.gif

Man skall aldrig skära bort något på en orkidé som det finns liv i, undantaget blomstänglar på phlaenopsis som man kan korta ner om man vill få en omgång blommor till på samma stängel.
Om du blöter luftrötterna så märker du om det är liv i dom, oftast blir dom grön eller gulaktiga och känns fasta och liksom sega.
Du kan plantera om din orkidé ( som troligtvis är en cambriahybrid) när den blommat färdigt. Plantera i ny orkidékompost i lite större kruka som rymmer luftrötterna också, så slipper du dom om du tycker det ser fult ut.
Jag tycker att det ser ut som du har mycket vatten på fatet och jag undrar om du har nånting emellan så att inte rötterna står i vattnet för då kvävs dom. Orkidérötter måste torka upp emellan vattningarna. Lägg nån frigolitbit eller små lecakulor i ytterkrukan så rötterna kommer ifrån vattnet.
Att ha vatten på fatet är bra, för orkidéer gillar hög luftfuktighet.
Biggan_
Glömde säga att du skall blöta upp rötterna innan du planterar om så blir dom böjligare och lättare att handskas med. smile.gif
Carex
gå in på neovita.com/orkideer och sök på nyckelordet cambria så får du upp en hel del information
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon