Full version: upside down tomat
Åsa, mälardalen zon 2
1st upside down tomat testar jag iår blev inspirerad av länkar som dessa.

http://oldfashionedliving.com/tomato2.html

http://www.minifarmhomestead.com/gardening/tomato.htm

Meliss
Häftigt! Blev jättesugen på att testa! Kanske ett jättesmart sätt att utnyttja växthuset maximalt! Tack för tipsen!
Milex
Det var fräckt.
Återkom gärna om hur det funkat. Det här ska provas om det funkar.

Undrar redan var jag ska hänga dom...... biggrin.gif
Gurkan
Det ser ju onekligen roligt ut men hur funkar det att vattna ? Rinner det inte jordigt vatten ner längs plantan ?

Och vilket håll kommer den att växa nu ? Uppåt eller neråt ? Det ser ut som att toppen har vänt sig och är på väg uppåt ...

Det här ska bli mycket intressant att se fortsättningen på. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har tätat hålet med en hel del vitmossa i samband med planteringen så jorden håller sig kvar men vattnar man mer än vad jorden kan hålla så droppar det ju vatten från hinken.
myskmadra
Nu blev jag ju jättesugen på fler tomater!
Jag som skulle sluta med tomater efter två års försök med smaklösa
resultat!
Nu blir det nog en femte hink- uppochned! smile.gif
Lena Fransson
Det var spännande! Lycka till!
Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer en uppdatering tomaten buskar till sig blommar och växer så det knakar.

Gurkan
Coolt ! Vad är det för tomat egentligen ? Är det en busktomat eller låter du den bara växa hej-vilt pga. sitt "rymliga" läge ??
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en busktomat, Alaskan fancy, jag var provodlare åt runåbergs tidigare med den sorten och hade lite frön över. Sorten är lite för ranglig för min smak + den funkar bäst på friland, i växthus blev resultatet magert. Som upside down tomat borde man dock slippa binda upp de rangliga grenarna.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer en liten uppdatering hur den ser ut nu:

stennie
Coolt... tongue.gif ..det måste jag prova ..men det får nog bli nästa år.
Lady Hamilton
Jag är så dålig på engelska...........
Vilken sorts tomat bör man använda? Ampel, busk eller annan?
Sår man vanligt för att sedan plantera den upp o ner?
Berätta mera Åsa smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag använde en vanlig busktomat och sådde som vanligt, lite mörbultad såg plantan ut när jag pillade igenom den i hålet i botten. Sedan tätade jag runt hålet med vitmossa och fyllde sedan på jord. Är man 2st så är det lättare att plantera då kan en person hålla i hinken och den andre plantera för man kan ju inte ställa ner hinken.
Lady Hamilton
smile.gif Aha! Jag trodde att man kanske sådde plantan, planterade den i ett hål i botten på hinken för att låta den "rota" till sig, för att sedan hänga upp den så att plantan växte nedåt Men förstår jag bättre smile.gif
jannika
detta är ju en gammal tråd, har ngn mer testat sedan -06??

undrar om ngn provat ampelsort?

jag har Garden Pearl och Red Cherry. De borde väl båda gå?

ngn som provat större tomater? tänkte om en "vanlig" storlek skulle kunna gå, som San Marzano eller Golden Sunrise?

vad tror ni??

detta är ju toppen på en kurvig tomt som annars är lite svår...

KURT
Förmodligen borde man även kunna binda upp dessa om de blir alltför tunga, även om det kanske är lite knepigare? Men det är också en begränsning i att större tomatsorter behöver större kruka!
jannika
ampel-tomater borde väl vara idealiska att växa på detta vis, eller?? då slipper man ju binda upp och stötta.
Österläge
CITAT (Hamilton @ 06-08-2006, 09:50) *
smile.gif Aha! Jag trodde att man kanske sådde plantan, planterade den i ett hål i botten på hinken för att låta den "rota" till sig, för att sedan hänga upp den så att plantan växte nedåt Men förstår jag bättre smile.gif

Så borde man väl kunna göra istället? Alltså ställa hinken uppåner med ett litet hål i botten, låta plantan rota sig o sedan hänga upp hinken så plantan kommer uppåner... Verkar rätt smidigt!
jannika
CITAT
Så borde man väl kunna göra istället? Alltså ställa hinken uppåner med ett litet hål i botten, låta plantan rota sig o sedan hänga upp hinken så plantan kommer uppåner... Verkar rätt smidigt!

fast då måste man ha ett lock, som blir botten, och jorden måste vara ända upp så att plantan inte åker ner i hinken. Men det låter inte så lätt att tråckla igenom plantan, så lite jobb är det nog antingen eller.
daddyrox
cooolt måste ju testas

Ska testa att "proppfylla" en hink med jord, sätta locket på, göra ett hål i botten, och så tomaten där, vid rätt tid är det ju bara att vända på hinken, tabort locket och hänga upp tomaten, borde inte va så krångligt egentligen.

Tack för tipset Mrs-E

Ps. återkommer om rapport efterhand Ds.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon